Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 augustus 2008, 15:41
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Unhappy Training geannuleerd, en nu?

Hallo,
ik heb een vraag, volgende week zaterdag zou ik een training verzorgen. Vandaag krijg ik een telefoontje dat deze mogelijk door onvoldoende aanmeldingen niet doorgaat. Een latere datum zal geprikt gaan worden. Komende maandag krijg ik uitsluitsel.
Er is een overeenkomst aangegaan met daarin de genoemde data.
In hoeverre is het normaal om een onkosten te vergoeding te vragen? (ook al gaat de training op een later tijdstip door) Is hier een bepaald percentage van de dagprijs voor in rekening te brengen, of kan ik dit "niet maken" omdat ik later als nog betaald ga worden?
Hoop dat mijn vraag duidelijk is.
Dank voor de moeite.
Nico
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 augustus 2008, 19:20
Jakob Buis's schermafbeelding
Jakob Buis Jakob Buis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar Jakob Buis Stuur een bericht via Skype™ naar Jakob Buis
Standaard Re: annulering training, en nu?

In de eerste plaats is het oneindig veel makkelijker om zoiets van te voren te regelen.

Ik zou eerst naar je 'contract' kijken; als je afspraken (op papier) hebt gemaakt, vermelden die misschien of en wanneer er sprake kan zijn van een schadevergoeding.

Verder hangt het van je eigen oordeel af: leid je daadwerkelijk schade door het verplaatsen van de training? Doordat je bijvoorbeeld die dag vrij had gehouden of nu andere afspraken moet gaan verplaatsen? (Ik neem aan dat je betaald kreeg voor de training.) Zo ja, neem contact met de andere partij en zeg dat je het ook erg vervelend vindt, maar ja...[vul zelf maar aan]

Jakob
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 augustus 2008, 20:02
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: annulering training, en nu?

ja, het was beter als ik dat allemaal van te voren goed op papier had gezet. Maar dat heb ik niet gedaan, wel afspraken met data en handtekeningen. Het is inderdaad een training waar ik voor betaald word.
En, ja de dag vrijgemaakt en rekening gehouden met andere afspraken.
Vroeg me alleen af of er "standaard" regels voor zijn?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 augustus 2008, 22:06
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: annulering training, en nu?

Je kunt het volledige bedrag rekenen. Er is een overeenkomst voor een training op een bepaalde datum en de opdrachtgever bepaalt nu - kort tevoren - dat die niet doorgaat (let wel: ik ben geen jurist!). Het was handiger geweest als je hier van te voren duidelijke afspraken over had gemaakt, maar dat zul je een volgende keer vast wel doen .
Google geeft bijvoorbeeld deze leveringsvoorwaarden:
Citaat:
  • Tot 20 werkdagen voor aanvang van de eerste trainingsdag kunt u zonder kosten schriftelijk annuleren.
  • Bij annulering gelijk aan of korter dan 20 werkdagen voor aanvang van de eerste trainingsdag wordt 100% van de trainingsprijs in rekening gebracht (exclusief arrangementkosten).
  • Bij annulering gelijk aan of korter dan 8 werkdagen voor aanvang van de eerste trainingsdag worden ook de arrangementkosten berekend.
  • Meldt u zich binnen een jaar aan voor dezelfde training die u eerder annuleerde, dan krijgt u 50% korting op de dan geldende trainingsprijs.
En deze algemene voorwaarden
Citaat:
In geval van annulering van een overeengekomen trainings- of adviesopdracht gelden de volgende restitutieregelingen:
  • Annulering door de opdrachtgever kan tot acht weken voor aanvang van de eerste trainingsdag kosteloos geschieden.
  • Bij annulering tussen vier en acht weken voor aanvang van de eerste trainingsdag is de opdrachtgever verplicht 50% van het voor de training overeengekomen totaaltarief te vergoeden.
  • Bij annulering tussen nul en vier weken voor aanvang van de eerste trainingsdag is de opdrachtgever verplicht 90% van het voor de training overeengekomen totaaltarief te vergoeden.
  • Ongeacht het aantal weken waarbinnen de opdrachtgever een training annuleert, worden de reeds verrichte voorbereidingsactiviteiten in rekening gebracht.
Wat vind je zelf redelijk? 50%?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 augustus 2008, 16:46
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: annulering training, en nu?

Dag,
Heb jij zelf algemene voorwaarden waarvoor de opdrachtgever getekend heeft? Of andersom, heeft de opdrachtgever algemene voorwaarden waar hier over iets in vermeld staat? Zo ja, dan kun je ze daaraan houden. Zo nee, dan heb je volgens mij nu pech en kun je niets in rekening brengen.

Citaat:
Google geeft bijvoorbeeld deze leveringsvoorwaarden:
Citaat:
En deze algemene voorwaarden
Dat is mooi, maar google is een zoekmachine en geen autoriteit op het gebied van leveringsvoorwaarden en algemene voorwaarden.
Deze voorwaarden kunnen van elk willekeurig bedrijf zijn en zeggen dus niets over de zaak van nico-2.
__________________
Maartje

www.maartjetraint.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 augustus 2008, 21:02
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: annulering training, en nu?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mimamaartje Bekijk bericht
Dat is mooi, maar google is een zoekmachine en geen autoriteit op het gebied van leveringsvoorwaarden en algemene voorwaarden.
Google geeft wél informatie over hoe anderen het doen en over wat redelijk geacht wordt.

Citaat:
Deze voorwaarden kunnen van elk willekeurig bedrijf zijn en zeggen dus niets over de zaak van nico-2.
Dat klopt. In de zaak van Nico is er niets specifiek afgesproken, dus gelden gewoon de wettelijke regels. En dat komt erop neer dat een overeenkomst voor beide partijen bindend is. Als één van de partijen zich vervolgens bedenkt, mag dat niet ten koste gaan van de andere partij.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 augustus 2008, 09:55
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Training geannuleerd, en nu?

Weet je wat jij moet doen? Even digitaal langs de Kamer van Koophandel gaan

....of voor de toekomst een andere deskundige inschakelen aan de hand van dit voorbeeld
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 augustus 2008, 11:26
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Training geannuleerd, en nu?

Dank voor de reacties. Ik heb algemene voorwaarde waarin ik deze niet heb staan (wel annulering 5 dagen voor de geplande training...). Het gaat om een annulering, maar vervolgens gaat deze training in de toekomst alsnog plaats vinden. Dat is voor mij ook een beetje het dubbele . Ik kan nu alles op alles gaan zetten, waarbij het met deze opdrachtgever nooit meer wat gaat worden, of kijken hoe we er samen uit kunnen komen...
Blijft dat ik tijd geïnvesteerd heb (nogmaals geen weggegooide tijd) en met planning en afspraken rekening gehouden heb wegens de opdracht....Mmm
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Weet je wat jij moet doen? Even digitaal langs de Kamer van Koophandel gaan

....of voor de toekomst een andere deskundige inschakelen aan de hand van dit voorbeeld
Ik zal dat onthouden
Met citaat reageren
  #9  
Oud 31 augustus 2008, 13:26
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Training geannuleerd, en nu?

Wat Sjaak aangeeft lijkt me inderdaad het meest verstandige. De klant nu laten betalen voor iets dat hij later nog wil gaan afnemen (hem hem daarvoor nogmaals factureren) dat is politiek en commercieel gezien gewoon niet handig. Draai het om: je wint aan goodwill en meerwaarde als jij inspeelt op de behoefte aan flexibiliteit van jouw klanten.

Voorbeeldje: wij organiseren congressen, workshops en masterclasses. Voor één specifiek event hadden wij een ruimte, catering voor ca 150 personen, AV-support en noem alles maar op. Bedrag ca 7.500 euro, datum ergens in april. Het event ging echter niet door. Het bedrijf had het volledige bedrag kunnen factureren, maar toen wij aangaven dat we het event in 2009 wellicht wilden laten plaatsvinden was dat geen probleem. Resultaat: geen factuur, dus geen kosten voor ons en geen $$$ voor de locatie.

Klanten kunnen vaak kiezen uit 1001 mogelijke dienstverleners. Dienstverleners kunnen meestal niet kiezen uit 1001 klanten.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 september 2008, 12:49
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Training geannuleerd, en nu?

Eens met Erix en ik zou met het oog op de toekomst je algemene voorwaarden aanpassen.

Succes!
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Training zonder BTW alfred Belasting 18 12 augustus 2009 23:40
Training ontwikkelen Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 25 mei 2007 00:26
Wie investeert wel eens in een training? Isabelle Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 15 maart 2006 15:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon