Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 oktober 2006, 12:14
Dedicated Lion
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Vaste dagprijs

Ik ben een startende ondernemer die de eerste klussen naast zijn huidge werkzaamheden doet.
Ik heb netje werkopdrachten geschreven met daarin een uurtarief.
Nu krijg ik van de opdrachtgever (een softwarebedrijf waarvoor ik bij de eindklant trainingen moet geven) te horen dat hij liever een dagprijs heeft staan. Deze dagprijs is 8 maal mijn uurtarief. Een eindklant zou het normaal vinden als je zo nu en dan een uurtje langer blijft. Tot 9 uur zou er geen overwerk betaald hoeven te worden.

Mijn vraag is waar houdt het dan op? Stel ik heb een klus van twee maanden; zou ik dan niet extra kunnen factureren als ik iedere dag 9 uur gedraaid heb?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2006, 14:26
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Vaste dagprijs

Tja, dat is moeilijk te bepalen volgens mij. Als het een leuke klus is en de opdrachtgever doet over de rest niet moeilijk (betaling gaat verder soepel enz) dan zou ik wellicht dat uurtje niet zo erg vinden. Maar als je elke dag 9 uur bezig bent, de opdrachtgever al een lastige klant is en de betaling ook slecht gaat, dan zou ik die uren gewoon declareren. Natuurlijk wel nadat ik de opdrachtgever daarvan op de hoogte heb gebracht.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2006, 21:49
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Smile Re: Vaste dagprijs

Hallo Leon,

Mag ik je als startende ondernemer een tip geven?

Kijk eens op www.hensel.nl/
Voor EUR 69 per jaar heb je een eigen hosting met domeinnaam.
De domeinnaam die je nu hebt http://www.dedicatedlion.tk/ is niet serieus als ondernemer ook niet als je start. Is mijn mening
Verder is het zo dat als je nu bijvoorbeeld http://www.dedicatedlion.nl of http://www.dedicatedlion.eu registreerd kan dat niet iemand voor je neus wegkapen

Succes met de trainingen!

Groet,
Erno
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 oktober 2006, 00:22
Gerrit's schermafbeelding
Gerrit Gerrit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2006
Berichten: 61
Standaard Re: Vaste dagprijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dedicated Lion Bekijk bericht
Ik ben een startende ondernemer die de eerste klussen naast zijn huidge werkzaamheden doet.
Ik heb netje werkopdrachten geschreven met daarin een uurtarief.
Nu krijg ik van de opdrachtgever (een softwarebedrijf waarvoor ik bij de eindklant trainingen moet geven) te horen dat hij liever een dagprijs heeft staan. Deze dagprijs is 8 maal mijn uurtarief. Een eindklant zou het normaal vinden als je zo nu en dan een uurtje langer blijft. Tot 9 uur zou er geen overwerk betaald hoeven te worden.

Mijn vraag is waar houdt het dan op? Stel ik heb een klus van twee maanden; zou ik dan niet extra kunnen factureren als ik iedere dag 9 uur gedraaid heb?
Overwerk is een woord dat een freelancer niet zijn vobaculaire heeft, naar mijn mening. Je doet de klus en daar heb je een prijs voor afgsproken.
Van te voren zoek je uit hoeveel tijd erin gaat zitten en op basis daarvan maak je een prijs. Als je gedurende die opdracht twee maanden lang 12 uur per dag zou moeten werken dan moet je dat gewoon doen. (het eind bedrag op je factuur moet natuurlijk zodanig zijn, dat jij er tevreden mee bent)

Ik heb een tijdlang projecten gedaan die een tot anderhalf jaar duurden. Bij twee van die projecten heb ik het complete project voor een vaste prijs gedaan. Sommige weken draaide ik 80 uur, andere weken 10 of 12.

Als het een grotere opdracht is (meer dan een week of twee, drie) dan is een dagprijs (waarbij je misschien niet elke dag je gewenste uurtarief haalt) een goede zaak. De klant heeft het gevoel een goede deal gemaakt te hebben en jij bent een langere tijd -betaald!- van de straat. Voor kortere klussen zou ik een uurtarief hanteren.

Oh en ik ben het met Erno eens - koop een .nl domeinnaam!
__________________
Gerrit
<a href=http://sirius-pr.com target=_blank>
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 oktober 2006, 15:21
Dedicated Lion
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Vaste dagprijs

Bedankt voor de tips.
De eerste opdrachten zijn kort en zullen richting uurtje factuurtje gaan. Bij grotere opdrachten zal ik van het eindresultaat uitgaan dat behaald dient te worden voor de opdrachtgever.

Maar aangaande de website: ik heb gezegd dat ik een startende ondernemer was. Ik heb drie keer contact gehad met mijn provider alvorens ze mijn aanvraag in ontvangst konden nemen. Sinds gisteren is de .nl online en aangepast aan een nieuw thema en lay-out.
Ik ging uit van het idee beter iets dan niets in de lucht.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 oktober 2006, 22:53
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Vaste dagprijs

Inderdaad Leeuw, overwerk dateert uit het ambtenaren/vastediensttijdperk.
Je schat een klus in, maakt een offerte en daarin zit altijd een risico voor beide partijen: gaat het snel en goed, dan verdien je wat meer; zit het tegen dan verdien je wat minder. Als je nu zorgt dat je in beide situaties kwaliteit levert, bouw je een goede klantenkring op. Dat is de basis voor verdere business.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 oktober 2006, 22:54
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Vaste dagprijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erno@ernohannink.nl Bekijk bericht
Kijk eens op www.hensel.nl/
Of kijk eens bij www.iaf.nl, al jaren online en geen enkel probleem.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 november 2006, 18:01
Kootje Kootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 13
Stuur een bericht via MSN naar Kootje
Standaard Re: Vaste dagprijs

En wat doe je met je vaste dag- of projectprijs als je opdrachtgever wilt dat je op zaterdag (operationeel) werkt? neem je dat mee met bijv. een toeslag in de totaalprijs?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 november 2006, 18:11
Gerrit's schermafbeelding
Gerrit Gerrit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2006
Berichten: 61
Standaard Re: Vaste dagprijs

Voor je het project begint moet dat duidelijk zijn. Normaliter werk ik niet in weekends, tenzij er een absolute noodzakelijkheid is.
Als nadat je een opdracht hebt aangenomen werken op zaterdag of zondag om de hoek komt kijken, is het tijd om met je opdrachtgever aan tafel te gaan zitten. Dan kan je hetzij accepteren dat er weekend werk gedaan wordt(met een bijbehorend prijskaartje) of proberen boven water te krijgen of het echt noodzakelijk is dat je in de weekends werkt. Wellicht is een andere oplossing denkbaar..
__________________
Gerrit
<a href=http://sirius-pr.com target=_blank>
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 november 2006, 19:02
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Vaste dagprijs

Ik proef hier wel een beetje oude economie. Is het weekend heilig? Of komt het ook wel eens voor dat je op zaterdag moet werken, maar dat je de maandag daarna (en de dinsdag en de woensdag) niks te doen hebt?
Of je in het weekend moet en wil werken, hangt vooral af van het moment waarop je een klus aanneemt en moet afronden. Als daar alleen een weekend tussen zit , is het een kwestie van wel of geen omzet willen maken.

Uiteraard is het zeer persoonlijk hoe je met de weekenden omgaat (work/personal life). Ik maak in het geheel geen afspraken over werktijden met mijn opdrachtgever. Ik heb er wel een, die standaard zo plant, dat ik bijna iedere maand een (1) heel weekend aan het werk ben. Dat vind ik niet erg, want ik kan dat compenseren met andere dagen (het is nl voor niemand goed om 7x24 aan het werk te zijn).
Een deadline + nog een paar andere deliverables zijn voldoende, ik zoek zelf graag uit wanneer ik werk en ik val mijn opdrachtgever daar zo min mogelijk mee lastig.

Aan de andere kant kan ik wel bij diezelfde opdrachtgever aankloppen wanneer het werk relatief veel tijd kost (bijvoorbeeld veel tekst, meer dan gemiddeld bewerkelijk project). Het honorarium gaat dan omhoog - in onderling overleg, voorafgaand aan de klus. Dat is ook een kwestie van inschatten en ervaring opdoen.

Niemand wordt gedwongen te werken in het weekend - maar dat geldt ook voor de doordeweeksedagen. Kwestie van of afspraken maken of gewoon flexibel zijn. Zie ook: overuren.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vaste baan en freelancen Lida Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 15 oktober 2007 15:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon