Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2009, 17:47
Maybellene Maybellene is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 december 2007
Berichten: 4
Standaard Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Fellow copywriters,

Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen? Typische gedachtengang van de prospect: "schrijf eens een stukje van de opdracht, dan zien we of je goed bent of niet." Meestal steek je daar dan veel werk in zonder de zekerheid om betaald te worden. Persoonlijk ga ik daar niet graag op in, want ik vind het een vorm van profiteren. Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2009, 19:22
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Lastig, al is bij webdevelopment/design t meestal voldoende om je portfolio te laten zien.

Je moet dan de afweging maken, wil ik voor deze (potentiele) klant wel of niet uren kwijtzijn zonder echte garanties?



Even een recent voorbeeld van mezelf:

Ik kreeg vorige week een aanvraag voor het oplossen van wat fouten op een hele website. Inzage ( wat wel een must is ) was niet mogelijk, wel kreeg ik 1 los bestand.

De fouten die erin stonden die ik snel zag waren in 3 minuten opgelost en heb ik dus als voorproefje naar klant gestuurd, geen kosten aan verbonden.
Vervolgens gevraagd om een lijst met fouten (zgan: error-log) zodat ik m een prijs kon geven, want ik had wel genoeg gezien om in te kunnen schatten hoeveel werk t was.

Tijdje niets gehoord en toevallig vandaag een mailtje dat hij voor iemand anders had gekozen. Nouja jammer, kostte me in totaal 10 minuten, ik dacht dat zal hij vast waarderen en mij de gevraagde info sturen .. helaas .. move on ..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 januari 2009, 00:55
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

De discussie is al een keer eerder langs gekomen en mijn mening is er niet over veranderd: niet doen. Het is een methode van opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Als je al bezig bent kun je gewoon je portfolio laten zien. Dat zou voldoende moeten zijn. Als je aan het begin staat zul je op een andere manier meer opdrachten moeten krijgen, maar als je het op deze manier probeert loop je de kans dat je altijd op die manier benaderd wordt en als gevolg daarvan voor te weinig geld werkt.

Je zult voor jezelf heel goed moeten nagaan wat je wel en wat je niet doet, maar daarbij altijd in het achterhoofd moeten houden dat je ondernemer bent en dat jij bepaalt wat je gratis weggeeft, niet eventuele klanten.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 januari 2009, 12:52
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Als ze dat graag willen, stel ik ze voor een kleine proefopdracht te doen tegen een eventueel wat gereduceerde prijs. Hangt natuurlijk van de situatie af of dat kan, maar bijvoorbeeld voor een bedrijfsblad dat op zoek is naar een nieuwe tekstschrijver werkt dat goed. Gratis doe ik nooit!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2009, 15:18
PaulV PaulV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2007
Berichten: 20
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Ik doe dat alleen als ik de enige kandidaat ben. Ik ben tekstschrijver/journalist en dan is het vaak een eerste, korte tekst van 300 woorden om te zien of het bevalt. Als dat in orde is, wordt het gewoon betaald en vervolgens komt de hele opdracht. Ik vind dat vergelijkbaar met het werk voor vaste opdrachtgevers. Dat moet ook aan hun eisen voldoen, anders plaatsen ze het niet.

Als ze een paar mensen vragen om een proeftekst te schrijven, zal ik daar nooit op ingaan.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 februari 2009, 16:20
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Over het algemeen is een portfolio voldoende, of een voorbeeld van een tekst die geschreven is voor een opdracht die lijkt op de te vergeven opdracht.

Mocht er echt speciaal een proefstukje geschreven worden, dan zou ik dit alleen overwegen als de klant me aanspreekt. Niet alleen qua naam, maar vooral ook qua gedrag. Op b.v. Freelance.nl kom je nog behoorlijk vaak opdrachtgevers tegen die het volledig vanzelfsprekend vinden dat je een volledig artikel gratis schrijft of een paar pagina's voor niets vertaalt. Daar doe ik niet aan mee, want als tien freelancers elk een pagina voor hun rekening nemen, dan is er na de proefvertaling vaak ineens geen opdracht meer te vergeven
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 februari 2009, 18:33
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Ik zou ook opletten met zogenaamde 'testjes'. Zoals Adine hierboven beschrijft, zijn er nogal wat lepe mensen die hun teksten bvb gratis vertaald of geschreven willen zien. Of een logo laten ontwerpen door 10 ontwerpers, er eentje uitpikken en dan tegen allemaal zeggen dat de opdracht niet naar hen gaat.

Uiteraard zul je die vraag wel eens krijgen. Onlangs heb ik voor een magazine ook een proef gedaan; maar dat was wel betaald. Ik zou zeggen: doe het nooit gratis.
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 februari 2009, 11:42
PaulV PaulV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2007
Berichten: 20
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Ik kijk alleen op freelance.nl om een indruk te krijgen van vraag en aanbod. Reageren (en een proeftekstschrijven) doe ik niet. Ik heb de indruk dat 99 procent van de opdrachten toch niets oplevert.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 3 februari 2009, 11:56
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Mij is één keer gevraagd of ik een proefopdracht wilde doen op no cure, no pay basis. Het antwoord ontschoot me min of meer. Ik zei: 'Nee, daar ben ik te goed voor.'

Dat klonk natuurlijk vreselijk arrogant. Dus vulde ik aan met te zeggen dat ik natuurlijk wel ten alle tijde bereid ben om mijn tekst te herschrijven als de eerste versie nog niet helemaal naar de zin van de opdrachtgever is.

Ik weet nog steeds niet of het nu een domme of slimme reactie was (ik zit nog wel in hun freelancers bestand), maar je kunt iets niet meer ongezegd maken.

Als je lid wilt worden van Tekstnet, moet je ook een aantal teksten opsturen. Door een soort peer review wordt dan gekeken of je voldoet aan de eisen die Tekstnet stelt aan een schrijver. Om de een of andere reden kan ik daar dus absoluut niet tegen. Ben dus ook geen lid van Tekstnet.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 februari 2009, 12:13
PaulV PaulV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2007
Berichten: 20
Standaard Re: Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen?

Ik vind dat je pas kunt voldoen aan de eisen van een opdrachtgever, als hij of zij ook precies weet wat de bedoeling is. Ik ga dan ook nooit zomaar 'een leuk stukje' schrijven. Vaak helpt het om 'de eisen' tijdens een kennismakingsgesprek op een rijtje te zetten. Vooral als de opdrachtgever uit de regio komt, ga ik er even langs. Natuurlijk wel in overleg, het is ook weer geen harde eis. Ik merk dat dit wordt gewaardeerd en je krijgt ook 'een gezicht', waardoor het verdere contact prettiger verloopt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
proefopdracht

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Starter met een aantal belastingvragen. bellaa Belasting 1 20 juli 2008 01:08
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon