Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2009, 22:01
Suuzzz Suuzzz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2009
Berichten: 8
Standaard Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Hoi allemaal, graag jullie advies. Mij is vandaag gevraagd om een 10 weekse beautybehandeling te ondergaan (een soort chemische peeling, iets met apparaten) die in de verkoop 1000 euro kost. Ze wil dat ik hier graag wekelijks een column over schrijf + deze in een juist tijdschrift weet te plaatsen. Volgens haar betaalt ze mij in die vorm van de beautybehandeling. Toch knaagt er iets..Die behandeling had ik anders nooit 'gekocht',en het is haar keus om het op deze manier onder de aandacht te brengen. Ik wil eigenlijk los betaald worden voor mijn tekstwerk. Wat is gebruikelijk, wat adviseren jullie?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 september 2009, 00:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Ik ben ontzettend geneigd je onderwerp te veranderen in: Gratis teksten in ruil voor beautybehandeling. En denk dat je daarmee je eigen vraag beantwoord hebt

En dat nog los van de vraag of het chemisch verwijderen van dode cellen, die er volgens een paar miljard jaar evolutie horen te zitten, kwalificeert als 'beautybehandeling'
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 september 2009, 07:49
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Als het iets was wat ik dolgraag wilde, had ik de teksten wel in ruil geschreven. Maar deze behandeling klinkt als iets wat ik nog niet met geld toe zou willen ondergaan.

Kortom: it's up to you om te beslissen. Zij heeft haar voorwaarden aangegeven...
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 september 2009, 20:10
Suuzzz Suuzzz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Dank voor jullie reacties! Het is met name toch het onderbuik gevoel dat hier leidend is, zo te lezen. Mee eens, ik voel me ook niet prettig bij het proef-konijnen-gebeuren in relatie tot mijn onderneming. Mochten er nog freelance-experts zijn die een aanvulling op de discussie hebben (bijv. over tarief en vergoeding in deze kwestie), hoor ik het graag, dank!
__________________
Prikkel jezelf op Bladenatelier.nl. Het eerste ideeënblog over bedrijfsjournalistiek en bladen maken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 september 2009, 13:58
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Volgens mij heeft het niet zozeer met 'onderbuikgevoel' te maken, maar met (on)eerlijke handel.

Als je een (nieuw) product wilt promoten, is erover (laten) schrijven in bladen een middel daartoe. En als je dat niet zelf kunt, huur je het in. En daarvoor moet betaald worden. Tot zover de logica, wat mij betreft.

En als de verkoper vindt dat er betere teksten kunnen worden geschreven door de schrijver het product te laten ondervinden, dan zijn dat, volgens mij, gewoon kosten die de verkoper moet maken. Ik vind het dan ook niet kies als deze kosten als opbrengsten voor de andere partij worden voorgespiegeld....
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 september 2009, 14:02
Suuzzz Suuzzz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

@An, bedankt voor je reactie, helemaal mee eens. Het onderbuikgevoel had meer te maken met het idee van een proefkonijn zijn voor een product,maar mijn aanvankelijke topic ging over eerlijk/niet eerlijk t.o.v. vergoeding. Ik ben het met je eens: het is haar keuze om het zo te doen, en daar hoeft de tekschrijver niet in te investeren. Die investering ligt bij de opdrachtgever.
__________________
Prikkel jezelf op Bladenatelier.nl. Het eerste ideeënblog over bedrijfsjournalistiek en bladen maken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 september 2009, 22:17
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Ik zou zeggen:
  • Toekijken bij een 'echte' klant, dus iemand die het daadwerkelijk wil ondergaan uit eigen belang. Eventueel een (of meer) interview(s) met klant en beautyjuffrouw.
  • Columns/advertorials schrijven op basis van zoveel cent per woord. Bovendien laten betalen voor het gebruik van jouw netwerk en de tijd van de interviews.
Als ze dat niet wil, moet ze maar een ander zoeken.
Zij behandelt haar klanten immers ook niet gratis. Waarom zou jij dat dan wel moeten doen?

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 september 2009, 13:27
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Dat zou ik niet doen, hoor. Zo krijgt ze gewoon gratis promotie én werk jij voor niets!

Goed gezien van haar natuurlijk. Voor €1000 is ze goed af, je moet maar eens nagaan hoeveel een advertentie kost in een magazine, dat koop je niet van €1000.

Ik zou zeker een vast bedrag/column vragen!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 september 2009, 13:40
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Gratis beautybehandeling in ruil voor teksten?

Het is gewoon niet gelijkwaardig: jij schrijft een tekst en zij doet een schoonheidsbehandeling die jij eigenlijk niet wilt.

Ik heb bijvoorbeeld wel een overeenkomst met een webbouwer: hij bouwt en onderhoudt mijn site en ik schrijf en onderhoud zijn teksten. Dat gaat gelijk op en dat is voor elkaar werken met gesloten beurzen.

Als je zoiets doet (met gesloten beurzen) moet het wel iets zijn waarvan je beiden gelijkelijk profijt hebt.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gratis templates voor administratie in Excel? Inge88 Administratie 1 4 december 2008 10:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon