Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 november 2009, 21:49
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Particulier als klant?

Ik lever normaal alleen aan bedrijven, maar nu wil iemand van mij een dienst kopen die particulier is. Die klant heeft een website/community waar ik een game voor moet maken. Hij verdiend wel geld met de website door banners, etc. Hij heeft al aangegeven niet veel geld te hebben door zinnen als "Bedankt voor je offerte, de prijs komt in de buurt van wat ik in gedachten had, einde van de maand krijg ik m'n inkomsten van de maand binnen en zal ik kijken of ik het kan betalen" en "zou ik ook in 2 of 3 termijnen kunnen betalen?".

Ik begin me nu alleen af te vragen of het verstandig is om de opdracht aan te nemen en zo ja, moet ik nog op iets extra's letten bij het leveren van diensten aan particulieren? Als hij m'n offerte en voorwaarden ondertekend is dan alles in orde net als bij bedrijven?

Verder weet ik niet zeker hoe oud hij is (dit kan ik natuurlijk nog wel vragen), maar ik twijfel een beetje of hij misschien minderjarig is omdat veel mensen die dit soort communities hebben nog vrij jong zijn. Niet heel jong want hij heeft wel verstand van computers, websites, PHP en praat netjes, maar 17 zou natuurlijk kunnen of héél misschien zelfs 15. Zou dat problemen kunnen geven?

Termijnen ga ik trouwens niet aan beginnen voor 500 euro. Te laag bedrag en factuur komt pas nadat de dienst geleverd is en dan heeft hij nog 30 dagen om te betalen, dus dat lijkt me wel tijd genoeg.

De opdracht lijkt me trouwens wel leuk
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 november 2009, 22:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Particulier als klant?

Het grootste probleem met particulieren vind ik dat je niet kunt checken met wie je te maken hebt. Dat kan een probleem worden als hij de factuur niet blijkt te betalen.

Verder hebben particulieren meer rechtsbescherming, bijvoorbeeld de wet Koop op afstand.

Ja, minderjarig kan een probleem zijn. Het laten ontwerpen van een game zou weleens een ongebruikelijke koop kunnen zijn en dan is de minderjarige handelingsonbekwaam. De overeenkomst kan dan door de wettelijke vertegenwoordiger ongedaan worden gemaakt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 november 2009, 22:30
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Particulier als klant?

Ik zou adres en telefoonnummer kunnen vragen en dat ook kunnen controleren. Adres op internet kijken of het aannemelijk is en telefoonnummer simpelweg bellen....

Wet Koop op afstand had ik nog niet bij nagedacht en klinkt wel een beetje eng bij diensten Misschien maak ik een extra uitgebreide offerte met alle details.

Als hij echt minderjarig is zou ik misschien een telefoongesprek met de ouders kunnen hebben en daarna m'n contract opsturen en handtekening van zowel ouders als hijzelf vragen. Heel ongebruikelijk is de aankoop niet doordat hij dus al een community heeft.

In elk geval bedankt voor je snelle reactie! Ik ga er nog even over nadenken. Als ik de opdracht doe zal ik zowieso wat extra maatregelen nemen en was m'n idee dat particulieren als klanten anders is dus toch wel goed.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 november 2009, 22:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Particulier als klant?

Bij minderjarig lijkt me handtekening van de ouders een erg goed idee.

Je zou trouwens ook kunnen denken aan 50% vooruit laten betalen, 50% na oplevering. Zo heeft hij zijn gespreide betaling en heb jij meer zekerheid over wie hij is (via de bankrekening) en dat hij serieus is over de opdracht en de betaling.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 november 2009, 14:03
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Particulier als klant?

Ik kom er nu achter dat hij gelukkig 19 is, dus dat scheelt weer iets.
Verder ook een uitgebreider gehad waarom hij de game wil, etc. en als z'n website helemaal af is dat hij zich ook zal inschrijven als bedrijf, dus ik denk dat ik de opdracht aanneem Ik zal denken aan uitgebreide details in de offerte, 50% vooraf betalen en z'n adres vragen.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 november 2009, 16:46
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Particulier als klant?

Nog een tip, zet de boel op je EIGEN server en pas tegen het einde als je t meeste geld hebt op server van de klant.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 01:18
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 01:07
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon