Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 november 2009, 21:38
Tomtommer Tomtommer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 5
Standaard Tarief lager bij meer uur werk?

Hallo,

Als grafisch ontwerper reken ik 52,50 per uur als ik voor een reclamebureau freelance. Onlangs heb ik met een bureau gesproken welke 40 euro per uur (bij een 8-urige werkdag) bied. Dit is best een verschil.
Iemand tips over hoe ik hier mee om moet gaan?
Ik werk in de regio Gelderland.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 november 2009, 21:44
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Hoe bedoel je precies? Is dit verschil incl dekking van de verzekeringen en andere "extra's" ?

Tis zeker een verschil 12.50/h , maar ik ken grotere verschillen.

of denk ik nu te simpel?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 november 2009, 21:48
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

even een update ..

volgens mij vind je het een achteruitgang (toch?), vind je dat ook als je in je achterhoofd houdt dat je nu een betere garantie op inkomen hebt?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 november 2009, 00:49
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Noem mij nu principieel, maar ik doe daar eigenlijk niet aan mee met zgn. kortingen bij grotere opdrachten. Ik heb ook nooit de vraag gehad eigenlijk, maar ik zou gewoon weigeren.

Maar eigenlijk is dit heel persoonlijk, ik ben gewoon heel correct als persoon en vraag dan ook dezelfde correctheid van iedereen terug. Maar misschien zit jij krap bij kas en heb je liever die uren aan €40/u dan helemaal niets of zit je daar over het algemeen ook helemaal niet mee om een keertje voor wat minder te werken.
Zie je het niet zitten, kan je gaan onderhandelen en dan kan je dat gewoon zeggen dat je €40 gewoon veel te laag vindt (persoonlijk vindt ik €45/u voor grafisch ontwerp toch wel het échte minimum voor iemand met een professionele achtergrond/opleiding en wat werkervaring), maar het voor €48 (of wat jij aanvaardbaar vindt) vb. wel wilt doen.
En anders, gewoon helemaal weigeren met de mededeling dat je tarief vast staat. Het kan nog best zijn dat ze er dan alsnog mee akkoord gaan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 november 2009, 11:34
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Terugkoppelen en overleggen kan nooit kwaad inderdaad !
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 november 2009, 12:47
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Je kan ook je gewone tarief afspreken en een kortingspercentage als het boven een x aantal uren of euro's heenkomt.
Dan heb jij zekerheid in tarief als het toch om een kleine opdracht gaat. En hebben zij toch hun prijs als het echt veel werk is (waar jij ook weer van profiteert).
Bovendien handhaaf je qua beeldvorming je tarief en kan je daarmee niet in de problemen komen bij vervolgopdrachten en in geval deze opdrachtgever je aanbeveelt bij anderen.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 november 2009, 11:36
Tomtommer Tomtommer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Voor de duidelijkheid, normaal is mijn uurtarief dus 52,50. Deze opdrachtgever bied 40 euro. Een behoorlijk verschil, daarnaast is het ook niet eerlijk tegenover andere opdrachtgevers.
Nu ik er zo over nadenk vind ik het eigenlijk wel een beetje absurd om zo weinig te bieden. Bij iedere andere beroepsgroep ga je toch ook niet zo met tarieven om?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 november 2009, 12:15
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomtommer Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid, normaal is mijn uurtarief dus 52,50. Deze opdrachtgever bied 40 euro. Een behoorlijk verschil, daarnaast is het ook niet eerlijk tegenover andere opdrachtgevers.
Nu ik er zo over nadenk vind ik het eigenlijk wel een beetje absurd om zo weinig te bieden. Bij iedere andere beroepsgroep ga je toch ook niet zo met tarieven om?
Dan is het simpel, kijken of je deze opdracht mogelijk kan missen en zeggen dat je het niet doet tenzij je op zijn minst op 50 of 52.50 gaat zitten !

Ik verwacht wel dat als je het zo brengt er een behoorlijk grote kans is dat daar moeilijk over gedaan wordt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 november 2009, 14:21
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomtommer Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid, normaal is mijn uurtarief dus 52,50. Deze opdrachtgever bied 40 euro. Een behoorlijk verschil, daarnaast is het ook niet eerlijk tegenover andere opdrachtgevers.
Nu ik er zo over nadenk vind ik het eigenlijk wel een beetje absurd om zo weinig te bieden. Bij iedere andere beroepsgroep ga je toch ook niet zo met tarieven om?
Dan kan je nog steeds de strategie van korting achteraf toepassen.
Normale tarief 52,50, en bij meer dan zoveel uur/euro een korting zodat het bijv. naar 47,50 gaat.
Maar de vraag is inderdaad in hoeverre jij deze opdracht wil.
Dat de opdrachtgever diens tarief voor elkaar probeert te krijgen, hoef je hem/haar niet kwalijk te nemen.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 november 2009, 14:23
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Tarief lager bij meer uur werk?

Niet eerlijk naar andere opdrachtgevers kan ik niet helemaal volgen.
Het is jouw zaak en jouw afweging. Klanten krijgen soms, om diverse redenen, verschillende tarieven.

En ja, dit gebeurt vast ook in andere beroepsgroepen.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Heronderhandelen tarief dubbelmanm Omgaan met opdrachtgevers 8 6 juli 2009 11:23
Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis... Piglet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 7 mei 2009 19:21
Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst? Kees_ASB Belasting 3 29 januari 2009 18:04
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 13:14
Tarief corrector: per uur of per aantal woorden? Singer Redactie Omgaan met opdrachtgevers 3 10 oktober 2007 10:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon