Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 december 2009, 23:21
zendium zendium is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 14
Exclamation Advies gevraagd bij wanbetalers

Een klant waarvoor ik de eerste opdracht binnen heb. Vanaf dag een ging het officiële gedeelte vaag. Uiteindelijk opdracht voltooid. Na veel te laat worden twee facturen betaald, twee facturen niet. Die staan nu nog steeds open. Ik sta niet sterk in mijn recht...

Geen contract, geen urenbriefjes!

Wel een magazine dat klaar is, en twee betaalde facturen. Nu heb ik ze na twee herrineringsbrieven een aanmaning gestuurd en met incasso "gedreigd". Ik verwacht niet dat ze gaan betalen als ik uiteindelijk incasso inschakel, en dat het mogelijk zal uitlopen op een rechtszaak.

Heeft iemand ervaring met incasso/rechtzaak zonder contracten? Hoeveel zal de kans zijn dat ik vooralsnog het geld op mijn bankrekening tegemoet zie?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 december 2009, 11:35
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Dag Zendium,

Wat ik me afvroeg na het lezen van je bericht: heb je al eens gebeld met je opdrachtgever?

Het is goed om herinneringsbrieven te sturen en daarna een aanmaning:dit is de officiële weg. Accountants en belastingadviseurs zullen je aanbevelen zo om te gaan met te late betalingen.
Maar een volgende keer bij een volgende opdrachtgever dat je betaling te laat is, zou ik eerst gewoon even met de afdeling administratie bellen over je factuur, voor je een herinneringsbrief de deur uit stuurt.

Je staat versteld wat een simpel telefoontje voor je kan doen, hoe snel je betaling daarna geregeld zou kunnen zijn.
En niet alleen dat: vaak blijft dan ook de verhouding tussen jou en de opdrachtgever vriendschappelijk.
Opdrachtgevers die herinneringsbrieven en aanmaningen van hun freelancers ontvangen, willen daarna nog wel eens 'vergeten' ooit nog die freelancer in te huren.

Een opdrachtgever kan meerdere redenen hebben voor een te late betaling, van zelf te krap bij kas zitten tot nooit je facturen hebben ontvangen. Het kan ook goed te maken hebben met jullie vage afspraken, maar het hoeft niet. Een telefoontje geeft je duidelijkheid hierover.

En ja, opdrachtgevers kunnen redenen zoals 'je facturen nooit hebben ontvangen' ook goed als smoes gebruiken, het hoeft niet waar te zijn. Maar je hebt nu één doel: betaald worden. En het kan voor je doel goed zijn om dan, bij die reden, gewoon vriendelijk aan te bieden de facturen nog eens te sturen en te vragen of je opdrachtgever dan per omgaande wil betalen: het kan je het gedoe van een incassoprocedure besparen.

Overigens heb ik altijd begrepen dat een incassobureau niet meer voor je kan doen dan wat je zelf al gedaan hebt: brieven sturen. Willen ze daarna hun woorden meer kracht bij zetten, dan huren zij een deurwaarder in of eventueel zelfs een advocaat. Dat kun je zelf ook doen, een deurwaarder/goede advocaat inhuren, daar hoef je niet eerst voor naar een incassobureau. Kijk op wikipedia en lees wat er staat bij 'Incassobureau' en 'Deurwaarder'.

Tot slot: bij nieuwe opdrachten even op z'n minst een mail sturen met begin- en einddatum van je opdracht, werkzaamheden die je zult verrichten, afgesproken tarief/vergoeding en de zin dat je bij geen reactie op je mail ervan uitgaat dat je opdrachtgever instemt/eens is met de afspraken. (Voor vaste klanten is dit vaak voldoende, wat je bouwt ook een vertrouwensrelatie op).
Voor nieuwe opdrachtgevers: verdiep je in het opstellen van offertes/Algemene Voorwaarden.

Succes! Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 december 2009, 12:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZinVol Bekijk bericht
Kijk op wikipedia
Foutje, je bedoelt natuurlijk Kijk op Lancelots
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 december 2009, 16:11
zendium zendium is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZinVol Bekijk bericht
[.. mod edit: vermelding naar bericht ipv die hele tekst te quoten ]

Hoi Miranda,

Dank je voor je uitgebreide bericht. Ik heb al zes keer gebeld en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Er zit geen vaart in en ik verwacht dat ik kan fluiten naar mijn geld. Het probleem is dat er niets/weinig op papier staat. Als het tot een rechtszaak komt heb ik weinig om aan te voeren dat ik het aantal uren daadwerkelijk heb uitgevoerd.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 december 2009, 17:51
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Dag Zendium,

Het is niet mogelijk om je op basis van deze summiere informatie advies te kunnen geven over het wel of niet sterk staan in een rechtszaak.
  • René stipte het al even aan: Algemene Voorwaarden. Of je die wel (en in welke vorm) of niet hebt, kán verschil maken.
  • Hoe jij je facturen hebt opgesteld, kan ook al uitmaken.
  • Je hebt het enerzijds over gemaakte uren, anderzijds over een magazine dat klaar is. Dat heeft m.i. niets te maken heeft met het aantal gewerkte uren, maar met een opgeleverd product.
  • Tenslotte zijn er al 2 facturen betaald. Dus ongeacht hoe je ze hebt opgesteld, ongeacht of je wel of geen AV hebt, ongeacht of je geen opdrachtbevestiging hebt (want een heel contract is niet nodig), ongeacht wat: díe 2 hebben ze dus wél betaald en dat zegt heel wat.
Je zegt dat je van het kastje naar de muur bent gestuurd. Heb je ook al gesproken met degene die je de opdracht (al dan niet mondeling) heeft verstrekt? Het is belangrijk dat je net zo lang blijft doorbellen/-vragen tot je iemand aan de telefoon hebt die jou daadwerkelijk toezeggingen kan doen. Dus laat je niet afschepen door een willekeurige medewerk(st)er van de financiële administratie, die niets mag doen zonder geaccordeerde factuur!

Zelf heb ik overigens zeer goede ervaringen met het inschakelen van een incassobureau, al was het maar omdat ik er zelf de tijd en (negatieve) energie tijdelijk niet in hoefde te stoppen.
Mocht ook het incassobureau er uiteindelijk niet in slagen om de vorderingen geïnd te krijgen, kunnen zij je adviseren over de haalbaarheid (en de kosten!) van een rechtszaak. Tot dat moment kost het jou (als je het goede bureau kiest) in ieder geval niets.

Al met al zou ik toch eerst nog eens proberen om een constructief telefoongesprek voor elkaar te krijgen met een beslissingsbevoegde persoon en als dat gesprek niets oplevert, een incassobureau inschakelen.

Laat je ons even weten hoe het afloopt??

Succes en groeten, Renée
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 januari 2010, 22:13
zendium zendium is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
[.. mod edit: vermelding naar bericht ipv die hele tekst te quoten ]

Hallo Renee,

Ik heb reeds met de directeur gesproken, en die zegt dat hij niets weet van de hoogte van de facturen. Natuurlijk weet hij dat wel. Ik heb nu twee herrineringen gestuurd, een aanmaning, en een in "gebreke blijven van". Dus nu is het tijd serieuze zaken.

Er is mij geadviseerd dat een advocaat (ondanks de fikse kosten), meer oplevert dan een incassobureau. Advocaat kan beslag laten leggen op rekening van bedrijf. Incasso kan net zoveel als ik. Of het waar is weet ik niet.. Maar ok, het bedrag dat ik nog van deze klant krijg is meer dan 5000 euro. Dus misschien is het dan toch de moeite waard om een advocaat in te schakelen.

Mocht je nog raad hebben.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 januari 2010, 00:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zendium Bekijk bericht
Ik heb nu twee herrineringen gestuurd, een aanmaning, en een in "gebreke blijven van". Dus nu is het tijd serieuze zaken.
Ik vind dat het daarvoor al eerder tijd was. Twee herinneringen bij een goede zakenrelatie, okay, dat kan. Maar daarna komt een sommatie. En dan houdt het op.

Citaat:
Er is mij geadviseerd dat een advocaat (ondanks de fikse kosten), meer oplevert dan een incassobureau.
Welke meer oplevert valt niet te voorspellen. Maar een incassobureau slaat nergens meer op, want dat kan alleen maar doen wat jij al gedaan hebt (bellen, brieven sturen etc.)

Citaat:
Of het waar is weet ik niet.
Dat is waar.

Citaat:
Maar ok, het bedrag dat ik nog van deze klant krijg is meer dan 5000 euro. Dus misschien is het dan toch de moeite waard om een advocaat in te schakelen.
Misschien. Maar het is niet verboden om eerst een gerechtsdeurwaarder in te schakelen. Die kan meer dan een incassobureau (en: maakt meer indruk). En die heeft veel ervaring met incassozaken. Verder zijn gerechtsdeurwaarders in het algemeen vrij efficiënt (lees: goedkoop).

Het ergste wat je kan gebeuren is dat de gerechtsdeurwaarder uiteindelijk alsnog een advocaat moet inschakelen. Maar voor het zover komt zal hij je adviseren en kun je opnieuw een afweging maken. Je risico is dan beperkt tot de kosten van de gerechtsdeurwaardersprocedure tot zover.

Kortom... ik zou het zaakje gewoon aan een gerechtsdeurwaarder overhandigen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 januari 2010, 20:59
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Een incassobureau heeft mij destijds wel veel opgeleverd.

Die hebben ook een deurwaarder langs gestuurd. Ik zelf had er geen omkijken na. En geen kosten ook. Want de kosten van het incassobureau worden verhaalt op de klant.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 januari 2010, 21:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
Een incassobureau heeft mij destijds wel veel opgeleverd.

Die hebben ook een deurwaarder langs gestuurd.
Dan kun je net zo goed zelf die deurwaarder inschakelen. Een incassobureau voegt in dit geval niets toe.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 februari 2010, 21:05
zendium zendium is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Dames/heren,

Bedankt voor uw advies. De klant heeft inmiddels betaald. Om erger te voorkomen zet ik in het vervolg alles op papier. Van voor naar achter van links naar rechts. Dus offerte inclusief handtekening klant, opdrachtbevestiging inclusief handtekening klant, en nog belangrijker. Weekbriefjes inclusief handtekening klant. Ik heb altijd zonder gedaan. .. maar het blijkt dat niet alle bedrijven zich hier aan willen houden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Advies gevraagd voor Autokosten, Reiskosten, Brandstofkosten berekening. ronaldvermeij Omgaan met opdrachtgevers 7 11 januari 2009 23:26
Auteursrechten van freelancers wel of niet in goede handen bij CLIP? erix Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 november 2008 08:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon