Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2007, 09:45
MrHighStone MrHighStone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 3
Standaard Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten?

Na een tijdje hard zelfstandig ondernemen (ICT consultancy), is de pot nu groot genoeg er een tijdje tussenuit te gaan.
Plan is om halfverwege volgend jaar uit Nederland te vertrekken voor een periode van ca 3 jaar. Ik sluit niet uit dat ik in die periode nog kleine opdrachten doe (wrs voor Nederlandse opdrachtgevers) en dat ik bij terugkomst in Nederland weer mijn freelance werkzaamheden oppak.
Nu heeft dat als particulier al grote gevolgen (huis verkopen, uitschrijven uit Nederland, etc), maar ook zakelijk zullen daar haken en ogen aanzitten.
Als ik zo wat rondgoogle, heb ik een aantal opties
1. Onderneming stopzetten. Ik heb dan geen zakelijk voordelen onderweg, hoewel de kosten en de opbrengsten (heel) beperkt zullen zijn.
2. Onderneming laten slapen (?). Geen idee wat dit exact inhoud, maar ik heb de kreet eens langs zien komen.
3. Onderneming voortzetten. Wel zakelijke voordelen, maar dan zal ik ook ingeschreven moet blijven staan in Nederland?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of ideeen over?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 september 2007, 10:02
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten?

Heb je al info ingewonnen bij de Kamer van Koophandel. Dit lijkt mij de instantie die je vragen kan beantwoorden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2007, 10:06
MrHighStone MrHighStone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 3
Standaard Re: Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten?

Daar heb ik voor vrijdag een afspraak gepland staan, maar wil even goed voorbereid aanschuiven
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 september 2007, 20:34
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten?

Ik heb er ook geen verstand van hoor, maar het lijkt me ook nog uitmaken of je een BV hebt of een eenmanszaak...?
Heb je geen belastingadviseur die kan helpen?
Of heeft de belastingdienst geen folder?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 september 2007, 10:28
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten?

Dit soort vragen passeert met enige regelmaat mijn bureau. Adviezen zijn dus voorradig en ervaring op dit gebied ook, maar ik kan je verklappen dat er zo veel mogelijkheden zijn dat ik dat niet allemaal ga melden via dit forum.

Elke oplossing of advies is namelijk zo persoonlijk en situatie gebonden, dat het roepen van ideeen hier, waarschijnlijk wel een verkeerde uitwerking zal hebben, afgezien van de grote hoeveelheid tekst en schijfruimte die ik dan nodig zou hebben.

Mijn advies is dan ook om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met jouw accountant/belastingadviseur/boekhouder want die heeft een goed beeld van jouw totale fiscale en financiele planning. Aan de hand hiervan moet hij goed in staat zijn om een dergelijk advies te verstrekken.

Om je toch al even een klein beetje op weg te helpen:
- waarom huis verkopen
- toekomstvisie
- ondernemingsvorm
- vermogen

Succes met wikken en wegen!
__________________
http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 september 2007, 16:56
MrHighStone MrHighStone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 3
Standaard Re: Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten?

De vraag is inmiddels ook bij de kvk en mijn accountant neergelegd, daar ga ik er binnenkort dieper op in. In de tussentijd wil ik mezelf een beeld vormen van de verschillende consequenties.

Het huis wordt verkocht, omdat ik daar tijdens mijn afwezigheid geen lasten van wil hebben (moet er niet aan denken dat ik ergens onder een palmboom een andere huurde moet gaan regelen oid) en een deel van de reis kan financieren.
Reden van aanhouden van de onderneming, is dat ik verwacht tijdens mijn reis geregeld korte klusjes (in het buitenland maar voor nederlandse opdrachtgevers) te kunnen doen. Als dat tenminste opweegt tegen de financiele gevolgen hiervan.
Het betreft in mijn geval een eenmanszaak. Het vermogen is genoeg om het minimaal 3 jaar uit te kunnen zingen, daarna is de pot leeg...
Als de pot leeg is, is de kans groot dat ik in Nederland de zaak weer oppakt, maar het ook zijn dat die palmboom zo goed bevalt dat ik er een huis onder zet ;-)

Ik verwacht dat de grootste uitdaging zit in het al dan niet uitschrijven uit Nederland icm het gebruik maken van de fiscale mogelijkheden (zo die er zijn).
En helaas staat deze info niet in foldertjes...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorlopige teruggave stopzetten? NoX Belasting 2 20 juni 2007 09:56
Winst uit onderneming pim Al die andere praktische dingen 6 7 december 2006 22:07
onderneming start.. wilco Freelancepraktijk starten 2 20 oktober 2006 13:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon