Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 mei 2007, 18:02
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Veel opdrachten, geen tijd voor vakantie: luxeprobleem?

Hoe gaan jullie om met vakantieplannen? Op een of andere manier lijkt het ieder jaar maar weer niet te lukken om de geplande en aan mijn partner plechtig beloofde vakantie doorgang te doen vinden... tenzij iemand een tip heeft hoe je gedurende een aantal weken 8-9 werkdagen in een week kunt proppen?
Ik weet het....nee kunnen zeggen maar het blijft moeilijk! En natuurlijk is het een luxe probleem als je steeds je vakantie moet opschuiven omdat er teveel opdrachten zijn. En juist die ene opdrachtgever waar je al jaren regelmatig voor werkt dan ook acuut je weer nodig heeft....
Hoor graag eens van jullie hoe je hiermee omgaat.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 mei 2007, 08:26
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Veel opdrachten, geen tijd voor vakantie: luxeprobleem?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Hoe gaan jullie om met vakantieplannen? Op een of andere manier lijkt het ieder jaar maar weer niet te lukken om de geplande en aan mijn partner plechtig beloofde vakantie doorgang te doen vinden... tenzij iemand een tip heeft hoe je gedurende een aantal weken 8-9 werkdagen in een week kunt proppen?
Ik weet het....nee kunnen zeggen maar het blijft moeilijk! En natuurlijk is het een luxe probleem als je steeds je vakantie moet opschuiven omdat er teveel opdrachten zijn. En juist die ene opdrachtgever waar je al jaren regelmatig voor werkt dan ook acuut je weer nodig heeft....
Hoor graag eens van jullie hoe je hiermee omgaat.
Opdrachtgevers snappen het wel als je eens in het jaar een keer op vakantie gaat hoor. Zeker als je niet twijfelt wanneer je dat tegen ze vertelt. Ik plan mijn vakantieperiode gewoon een half jaar vantevoren en ga dan naar het buitenland. Dan kan ik gewoonweg niet werken, hoe hard ik het af en toe ook zou willen . Probeer ook wel eens een 'dagje vrij' te plannen, maar dat draait meestal op niets uit. Voor ik het weet zit ik weer achter de pc een mailtje te sturen, nog even een factuurtje te maken, heeeel even de boekhouding bij te werken...enfin je snapt wel wat ik bedoel
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 mei 2007, 23:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Veel opdrachten, geen tijd voor vakantie: luxeprobleem?

Ik snap helemaal wat je bedoelt... 's avonds laat thuis komen en toch weer de laptop opstarten voor de laatste mailtjes, administratie etc. in plaats van eens lekker lui op de bank hangen en je vakliteratuur doornemen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 mei 2007, 11:18
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Veel opdrachten, geen tijd voor vakantie: luxeprobleem?

Misschien is het een idee om met 1 of 2 andere freelancers te kijken of je af en toe wat van elkaar kunt overnemen. Natuurlijk geef je je werk niet zo maar uit handen aan iedereen, dus zorg er wel voor dat je er het volste vertrouwen in hebt, anders zit je nog niet lekker!

Verder: 1-2 weken vakantie is op zich niet eens zo heel veel. Tenminste, het is best te doen om voor zo'n relatief korte periode je klanten te laten wachten.

Maar goed, makkelijk gezegd, elke freelancer is vaak toch geneigd zoveel mogelijk opdrachten aan te nemen Ik heb mijn eigen werk iets aan banden gelegd: tussen 6:00 en 21:00 wordt er gewerkt en daarna ga ik mooi onderuit! Of soms toch nog even mail kijken...
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 mei 2007, 17:00
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Veel opdrachten, geen tijd voor vakantie: luxeprobleem?

Nee leren zeggen en goed plannen (inderdaad: ruim op tijd). Nu al perioden blokkeren in je agenda. Zodat je opdrachtgevers er rekening mee kunnen houden, maar vooral jijzelf. Bijvoorbeeld door vooruit te werken (en zo tijd te creëren), klanten op tijd te informeren en de pc/mobiel/laptop uit te laten staan (out of office aanzetten).

Maar het beeld dat je altijd alles moet aannemen en als freelancer buiten je vakanties altijd aan het werk bent, daar geloof ik niks van. Of zijn andere zaken dan gewoon minder belangrijk (zoals met een biertje in de zon zitten, muziek, vrienden, lekker uit eten, gezinsleden, huisdieren, slapen, ontspannen, een boek lezen)?
Of is de omzet er dan ook naar? Ik ken mensen die 80-90 uur per week werken, maar dan ook 1-2 of zelfs 3 ton per jaar verdienen. Tsja. Je moet op een gegeven moment wel kiezen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon