Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 april 2007, 18:30
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Leveringsvoorwaarden, contracten...

Hallo allemaal,

Ik heb een bedrijfs aansprakelijksheidsverzekering geregeld. Daarbij heeft de verzekeraar opgenomen dat ik bij alle overeenkomsten mijn eigen algemene voorwaarden hanteer, overigens zijn dit branche voorwaarden voor de informatie technologie.

Als eenmanszaak (lees freelancer) krijg ik steeds contracten voorgeschoteld door opdrachtgevers en intermediairs (tussenbureau's) waarbij mijn algemene voorwaarden niet van toepassing zijn, maar er wordt wel een gedegen bedrijfs aansprakelijkheidverzekering geeist. Tevens eist men in dit soort contracten verklaringen van registeraccountants.

Nu heb ik vandaag een uitgebreid gesprek gevoerd met mijn verzekeraar. Hij erkent het probleem en gaat nu onderzoeken op welke ander manier ik verzekert kan worden met hantering van voorwaarden van opdrachtgever. Hier hangt een flink prijskaartje aan natuurlijk. Het grote probleem van de voorwaarden van de opdrachtgever is dat je altijd aansprakelijk bent voor het volledige bedrag in het geval van een "beroepsfout". En dat is het altijd...

Ik ben IT'er (programmeur) en kom bij bedrijven vaak in aanraking met bedrijfskritische systemen. Als door mijn toedoen een dergelijk systeem een paar dagen stil ligt, dan heb ik wel een probleem. Niet dat dit gebeurt, maar als eenmanszaak ben je ook privé aansprakelijk. Dus ik wil het risico wel enigszins kunnen beperken.

Hoe doen andere freelancers dit? Risico als ondernemer heb je altijd, maar dit lijkt een struikelblok te worden bij het freelancen / ondernemen. Dat zou eel jammer zijn. Welk risicio moet je als freelancer bereid zijn te dragen...

Laat me weten hoe jullie hierover denken!

Groeten van Sioux
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 april 2007, 18:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Leveringsvoorwaarden, contracten...

Ik heb als ict-projectmanager altijd alleen op eigen algemene voorwaarden gewerkt. En die beperken de aansprakelijkheid voor beroepsfouten tot tweemaal de factuurwaarde (dat was het advies van mijn toenmalige advocaat). Daarnaast had ik jarenlang een beroepsaansprakelijkheidsverzekering om dat risico te dekken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 april 2007, 19:04
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Leveringsvoorwaarden, contracten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik heb als ict-projectmanager altijd alleen op eigen algemene voorwaarden gewerkt. En die beperken de aansprakelijkheid voor beroepsfouten tot tweemaal de factuurwaarde (dat was het advies van mijn toenmalige advocaat). Daarnaast had ik jarenlang een beroepsaansprakelijkheidsverzekering om dat risico te dekken.
Zo werk ik op dit moment ook, maar lijk veel werk te verliezen omdat opdrachtgevers en interimbureaus alleen met hun eigen inkoopvoorwaarden werken. Wat is jouw ervaring omtrent dit probleem?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2007, 19:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Leveringsvoorwaarden, contracten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux Bekijk bericht
omdat opdrachtgevers en interimbureaus alleen met hun eigen inkoopvoorwaarden werken. Wat is jouw ervaring omtrent dit probleem?
Dat kun je in het algemeen niet aanvaarden, om de redenen die je aangeeft. Eén foutje, en je gaat failliet. Dat klinkt vergezocht, maar als een conflict in handen komt van de rechtsbijstands-/aansprakelijkheids-/schadeverzekeraar van de klant dan kan dat zomaar gebeuren.

Ik heb het zelf alleen meegemaakt bij een ministerie. Ik stuur een offerte met voorwaarden, en krijg een opdrachtbevestiging met de inkoopvoorwaarden van de rijksoverheid retour. Dan krijg je de zogenaamde 'battle of forms'. Voer voor juristen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 april 2007, 19:43
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Leveringsvoorwaarden, contracten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat kun je in het algemeen niet aanvaarden, om de redenen die je aangeeft. Eén foutje, en je gaat failliet. Dat klinkt vergezocht, maar als een conflict in handen komt van de rechtsbijstands-/aansprakelijkheids-/schadeverzekeraar van de klant dan kan dat zomaar gebeuren.

Ik heb het zelf alleen meegemaakt bij een ministerie. Ik stuur een offerte met voorwaarden, en krijg een opdrachtbevestiging met de inkoopvoorwaarden van de rijksoverheid retour. Dan krijg je de zogenaamde 'battle of forms'. Voer voor juristen.
Aha. Dank voor je antwoord. Dat is dus precies wat er bij mij op dit gebeurt, zoals jij het zo mooi omschrijft "battle of forms". Ik accepteer inderdaad de algemene inkoopvoorwaarden niet. Betekent hoogstwaarschijnlijk wel dat ik de opdracht verlies. Maar ja, een zeer groot aansprakelijkheids risico lopen is nog erger.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 april 2007, 19:51
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Leveringsvoorwaarden, contracten...

Op zich ken ik het probleem niet, maar mijn advocaat stelt dat de AV die (aantoonbaar) het eerst worden overlegd, maatgegevend.
Het kan ook zijn dat een mogelijke klant mij om een offerte vraagt en daar tevens zijn AV bijvoegt. In die gevallen dien ik in de offerte vermelden dat ik zijn AV verwerp en de opdracht alleen wens uit te voeren, volgens mijn eigen AV. Er bestaat dan een risico dat je een opdracht misloopt.

Maar nogmaals, de AV zijn bij mij nooit een probleem en hoop dat dit zo blijft.

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 mei 2007, 20:26
laMark laMark is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 17
Standaard Re: Leveringsvoorwaarden, contracten...

kijk voor een mooi sjabloon van die AV op kvk.nl. Zijn goed nagekeken en kun je zo aanpassen (daarna nog even naar je advocaat en ze dan deponeren voor een paar euro)

succes
laMark
__________________

Met vriendelijke groet,
laMark

www.lamark.nu & www.MarketingVoorStarters.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 mei 2007, 12:38
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Leveringsvoorwaarden, contracten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laMark Bekijk bericht
kijk voor een mooi sjabloon van die AV op kvk.nl. Zijn goed nagekeken en kun je zo aanpassen (daarna nog even naar je advocaat en ze dan deponeren voor een paar euro)

succes
laMark
Kost inderdaad 18 euro per jaar. Ik heb ze alleen half maart gedeponeerd en nog nooit een factuur van ontvangen... *afkloppen*

Ben benieuwd wanneer ze dat doen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
algemene voorwaarden


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon