Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 mei 2007, 11:15
Wilf Wilf is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 mei 2007
Berichten: 2
Standaard Geluidstechniek en ZZPerschap

Beste leden, even een vraag over het ZZPerschap.

Ik heb in het verleden op contractbasis gewerkt als componist, audio designer, theatertechnicus en geluidstechnicus. Nu heb ik ander vast werk maar wil ik het er bij blijven doen, als freelancer dus.

Ik heb een VAR aangevraagd en binnengekregen, maar wat nu? Ik zit namelijk met het verschil in techniek en kunst en kom er niet uit... Een componist kan gewoon een BTW-loze factuur uitschrijven, dat wordt (dunkt me) dus geschaard onder 'extra inkomsten'.

Maar wat nu als ik geluidstechniek (wil) doe(n)? Stel, ik draai een avond voor een zaal en stuur een factuur, hoe zit dat dan met de BTW? Is mijn BTW-nummer mijn SoFi-nummer? Moet ik een boekhouding bijhouden? Om de zoveel tijd belasting invullen? Inschrijven bij de KvK ja of nee? Misschien stom, maar door het jarenlang op contractbasis werken ben ik wat onzeker op dit opzicht want ik zit niet te wachten op boetes voor mij of mijn opdrachtgever. Nog even voor de duidelijkheid: Het gaat mij nu om geluidstechniek, niet om compositie.

Tips zeer welkom, alvast bedankt!

Groeten, Wilf
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 mei 2007, 23:31
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: geluidstechniek en ZZPerschap

Of je bij de KvK moet inschrijven is simpel. Bel ze op geef de situatie aan en vraag of je moet inschrijven.

Wat de belastingdienst betreft wat er ook gebeurd je bent verplicht administratie bij te houden. Vraag is meer of je BTW facturen moet sturen. In eerste instantie is het antwoord JA, tenzij je de fiscus kunt overtuigen dat het een hobby zou zijn maar dat is niet zo gezien de VAR.

Kortom je wordt BTW ondernemer, moet facturen sturen, 1x per jaar BTW aangifte doen etcetera. Lees echter het artikel op deze site over de Kleine Ondernemers Regeling als je daaraan voldoet kun je bij de inspecteur om een ontheffing van een groot deel van je administratieve verplichtingen vragen

succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 juni 2007, 22:13
Wilf Wilf is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 mei 2007
Berichten: 2
Standaard Re: geluidstechniek en ZZPerschap

Bedankt voor je antwoord en sorry voor de late reactie, ik heb het razend druk gehad, onder andere met nieuwe klussen. Ik doe deze allemaal nog met een factuur via een bemiddelingsbureau want ik wil het eerst allemaal uitzoeken nog, ik weet in ieder geval waar ik moet beginnen nu, thnx
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon