Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2009, 14:04
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Zijn er studerende ZZP-ers onder jullie die een fiscaal partnerschap aan zijn gegaan of aangaan met een niet-werkende huisgenoot?

Als ik het goed begrijp (maar het kost me de grootste moeite...) kan een van mijn werkloze huisgenoten uit ons studentenhuis een belastingaangifte doen en daarbij net als ik een 'fiscaal partnerschap' aangeven. Daardoor kan deze huisgenoot de volledige Algemene heffingskorting toepassen, zelfs als er geen sprake is van een door hem/haar persoonlijk vergaard inkomen en/of te betalen belasting. Met andere woorden, deze huisgenoot ontvangt dan 2074 euro, zonder een dag gewerkt te hebben!

Bizar! (lees: dank u wel)

Zijn er studenten die hier ervaring mee hebben? Wat zijn de haken en ogen aan deze constructie (ook wel aanrechtsubsidie genoemd als ik goed begrijp)?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 maart 2009, 14:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Om als fiscaal partners te kwalificeren is een van de eisen (art. 1.2 Wet IB2001) dat je in een kalenderjaar gedurende minimaal zes maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding voert en gedurende die tijd op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens.

In een studentenhuis met ieder zijn eigen unit voer je over het algemeen geen gezamenlijke huishouding.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2009, 14:56
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Er zullen vast ook situaties denkbaar zijn waarbij studenten niet aanspraak kunnen maken op het fiscaal partnerschap omdat ze totaal gescheiden van elkaar leven, maar wanneer je zeer regelmatig gezamenlijk kookt en eet, boodschappen doet, schoonmaakt, op vakantie gaat, kortom een 'open deuren huis'* bent, dan is er toch sprake van het voeren van een gezamenlijke huishouding?

* een huis waar over het algemeen iedereen zijn/haar kamerdeur open heeft en dus veel interactie is tussen de bewoners.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 maart 2009, 15:40
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Regelmatig gezamenlijk koken, eten en schoonmaken wil nog niet zeggen dat je daarom een gezamenlijke huishouding voert.

Over partnerschap (in het kader van toeslagen is al veel geschreven) o.a.:

Er is pas sprake van gezamenlijke huishouding als u voor elkaar zorgt, en dat ook zo bedoeld heeft. U moet dan denken aan een verdeling van alle taken in het huishouden. Met andere woorden: alle partners voeren bewust één gezamenlijk huishouden met elkaar. In de meeste studentenhuizen is dit niet het geval. Soms dragen studenten wel de kosten van huisvesting en huishouding samen, maar dat doen ze doorgaans niet met de bewuste bedoeling om voor elkaar te zorgen. In een studentenhuis zijn de bewoners normaal gesproken dus géén toeslagpartner van elkaar. Ondanks dat ze waarschijnlijk in het betreffende vakje ‘gezamenlijke huishouding’ belanden, bij het doorlopen van het partnerschema.’
bron: http://www.ibstudent.nl/?mod=askAlgemeen&id=14
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 maart 2009, 16:28
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

‘Volgens de Belastingdienst voeren studenten een gezamenlijk huishouden wanneer ze samen de huisvestingskosten dragen en de kosten van levensonderhoud. Anders gezegd, als ze de huur en het eten op individuele basis betalen zijn ze waarschijnlijk niet elkaars toeslagpartner. Wordt het eten uit een gezamenlijke pot betaald, dan wel.’

Er is dus geen heel duidelijke grens te stellen of je wel of geen gezamenlijke huishouding hebt. Er is een lijst van voorbeelden van wat een gezamenlijke huishouding in zou kunnen houden, maar daarmee is niet gesteld dat aan al die voorbeelden voldaan dient te worden. M.a.w. in de belastingwet staat geen definitie van een 'gezamenlijk huishouden'.

Ingewikkeld die grijsheid, maar misschien niet de moeite waard om mn vingers aan de branden...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 maart 2009, 17:13
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Klopt, makkelijk is het niet. Maar juist die grijze gebieden leveren vaak leuke, interessante en soms pittige discussies op met de fiscus. Realiseer je dat zij, net als wij, ook moeten werken met die wet.
Mocht je de constructie met fiscaal partnerschap toch willen toepassen (ik ken je situatie verder niet) zorg dan dat je een goed onderbouwd standpunt hebt waarom je wel een gezamenlijke huishouding voert en dat je in een eventuele discussie kunt verdedigen. "Trucs" prikken ze snel doorheen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 maart 2009, 19:04
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Goh, interessant.
Ik woon samen met mijn vriend en wij hebben aantoonbaar wel een gemeenschappelijke huishouding (incl gezamelijke rekening voor boodschappen en vaste lasten). Betekend dit dat wij komend jaar dan een fiscaal partnerschap aan kunnen gaan en dan geld toe krijgen?
Want dat lijkt me toch een tikje scheef?
groet,
Bo
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 maart 2009, 19:21
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Wanneer jij inkomstenbelasting moet betalen en je vriend geen inkomen heeft, dan kan je vriend wel zijn alg. heffingskorting krijgen. Download eens het Aangifte programma en vul dan de gegevens in voor iemand die geen inkomen heeft (dus alles op 0) en kies voor fiscaal partnerschap.

Je zult zien dat teruggaaf 2073 euro bedraagt. Inderdaad scheef... het is het belonen van niet-werken
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 maart 2009, 19:27
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Ook als ik minder belasting betaal dan die 2x2073 euro?
ga het eens proberen, dank!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 maart 2009, 19:36
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner?

Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik zie nergens in het aangifte programma een onderdeel waar je het inkomen/te betalen belasting van je fiscaal partner in moet vullen. Het zou inderdaad niet heel logisch zijn dat wanneer je zelf bijv. 3000,= belasting moet betalen (minus 2074,= alg.heff.kort.), dus 926,= en dat je vriend meer dan die 926,= terugkrijgt.

Misschien kan iemand anders deze vraag beantwoorden?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aanrechtsubsidie, algemene heffingskorting, inkomstenbelasting, freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancen als student Inge88 Belasting 6 3 december 2008 21:27
cursus partner boeken als kosten van onderneming? akron Administratie 1 19 augustus 2008 13:08
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon