Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 juli 2009, 21:56
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel?

Hoi,

Misschien een beginnersvraag dus hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb onlangs (in opdracht) een artikel geschreven dat inmiddels is gepubliceerd op de website van de klant.

Ik bedacht me achteraf pas dat ik best graag een kleine verwijzing bij het artikel wil hebben met mijn naam / website, maar vraag me af of dat gebruikelijk is? Of is de tekst (na betaling) echt bezit van de klant en mag hij / zij er dan mee doen wat ie wil (zonder vermelding van auteur)?

Maw ben ik overgeleverd aan de 'goedheid' van de klant of kan ik eisen dat mijn naam vermeld wordt bij elke publicatie? En is dat voor elke tekst (digitaal, brochure enz) hetzelfde?

Ik hoor graag tips, adviezen!

Groet Gemma
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juli 2009, 08:15
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel?

Hallo Gemma,

Gebruik je zelf algemene voorwaarden of heb je in de opdrachtbevestiging of offerte iets vermeld over het afkopen van auteursrechten?

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld." (citaat uit auteurswet)

Mocht je dus niets afgesproken hebben over het afkopen van deze rechten dan zou ik het alsnog met je klant bespreken en iig je naam nog laten vermelden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juli 2009, 23:20
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel?

Beste Jesse,

Bedankt voor je reactie! Ik heb (nog) niks afgesproken over dit soort zaken maar zal daar (voor de toekomst) zeker even naar gaan kijken.

Ik begrijp hoe het auteursrechtelijk in elkaar zit, maar vroeg me eigenlijk meer af of het wel gebruikelijk is om je naam te (laten) vermelden bij commerciële teksten?

Groet Gemma
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 juli 2009, 02:44
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel?

Dit is best gebruikelijk...
Sommige hebben het standaard in hun contract staan.
Sommige gebruiken het bij 't onderhandelen... als de klant het goedkoper wil moet daar iets tegenover staan, naamvermelding met misschien zelfs website zou een punt kunnen zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 juli 2009, 12:13
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel?

Het lijkt me dat je het altijd kunt overleggen, maar ik kan me ook voorstellen dat een klant er geen belangstelling voor heeft. Ik zou op mijn website echt geen link willen hebben met 'Gemaakt door', ook al ben ik hartstikke tevreden over degene die dat geregeld heeft.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 juli 2009, 16:22
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel?

Als je iets voor een bedrijf schrijft, dan doe je dat uit naam van het bedrijf. Het artikel heeft dan een interne of externe functie. Het is dan vreemd als de naam van een externe schrijver eronder staat. Dan is het artikel niet geloofwaardig. De lezer gaat er namelijk vanuit dat het artikel door een medewerker van het bedrijf is geschreven.

Gaat het om een interview, dan is het wat anders. Dan ben jij de interviewer. Een extern persoon die schrijft over iemand binnen het bedrijf.

Groeten van Hetty
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht, naamsvermelding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Wat kan ik vragen voor een banner op mijn weblog? Verwijderd account Marketing en acquisitie 6 31 mei 2008 13:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon