Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2007, 19:32
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Recensies en BTW

Hallo iedereen,

Ik spiek al een tijdje mee, maar heb net besloten me te registreren. Ik hoop hier veel te leren.

Zo langzamerhand rol ik steeds meer de schrijvelarij in. Leuk, leuk, leuk, want ik heb schrijven altijd enorm leuk gevonden en de reacties op mijn schrijfwerk mogen er gelukkig ook zijn. Dat heeft mij doen besluiten er meer mee te gaan doen.

Nu wil het geval dat ik voor een site boekrecensies ben gaan schrijven. In principe begon het als een vrijwillig klusje. Immers, ik vond het tof om te doen en de boeken mocht ik houden. Inmiddels heeft het zich ontwikkeld en word ik ervoor betaald. De redactie van de site heeft me om facturen gevraagd. Dat wil ik uiteraard best doen, maar ik vraag me af hoe het nu met BTW zit. Is een recensie vrijgesteld van BTW?

Schrijvers zijn vrijgesteld van BTW, maar ik vind dat de Belastingdienst er vrij vaag over is:

Citaat:
De vraag of een activiteit als schrijversactiviteit aangemerkt kan worden is het beste te beoordelen aan de hand van het begrip schrijver in het normale spraakgebruik 'iemand die een gedachteninhoud door een schriftelijke verbreiding aan het publiek bekend maakt'.
In principe voldoe ik als recensent aan die definitie, lijkt me. Ik heb een bepaalde gedachte bij een boek, en maak dat schriftelijk aan een breed publiek bekend. Maar is mijn redenatie nu wel goed?

Overigens wil ik wel verder in de hoek van de journalistiek. Maar ook copywriting trekt mij. Is het handig om sowieso een BTW-nummer aan te vragen? Of is dat niet toegestaan?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Woei, eerste bericht. Ik zal mezelf binnenkort eens behoorlijk voorstellen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 januari 2007, 21:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Recensies en BTW

Welkom! Ik heb even voor je in de Elsevier BTW Almanak gekeken, maar die verzandt in hetzelfde nietszeggend cirkelredenerend betoog met als strekking dat een schrijver iemand is die wij een schrijver vinden

Raadpleeg bij twijfel de Belastingdienst, zeggen ze, dus dat zou ik toch maar even doen.

Als je verschillende (commerciële) schrijfwerkzaamheden wilt verrichten voor btw-plichtige opdrachtgevers dan is het handig btw-plichtig verklaard te worden (en dus een btw-nummer te krijgen). Je kunt dan namelijk de betaalde btw op inkopen terugvragen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 januari 2007, 21:44
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Recensies en BTW

Dank! Ook voor de razendsnelle reactie.

Dat wordt dus een telefoontje naar de Belastingdienst.

Ik snap overigens niet dat de Belastingdienstsite verstoken blijft van een korte lijst met veelvoorkomende, concrete voorbeelden. Ik kan me zo voorstellen dat er veel vragen over binnen komen. Die voorbeelden kun je dan weer vergelijken met de eigen situatie.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 januari 2007, 22:23
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Recensies en BTW

Ik moet BTW heffen als ik iets schrijf. In mijn geval zijn dit examens en meeschrijven aan een studieboek.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 januari 2007, 22:36
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Recensies en BTW

Maar dat komt misschien omdat je het allemaal onder de koepel van loopbaanbegeleiding doet. Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 januari 2007, 23:40
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Recensies en BTW

Nee, dit heeft niets met loopbaanbegeleiding te maken.

De examens heb ik gemaakt voor een landelijk scholingsinstituut en meeschrijven aan een studieboek was voor een uitgeverij.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 januari 2007, 19:37
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Recensies en BTW

Aha. Hoe dan ook: ik blijf het onduidelijk vinden. Telefoontje Belastingdienst dus. Alhoewel ik daar sterk het idee hebt dat het er maar vanaf hangt welk meneertje of mevrouwtje je aan de lijn krijgt.

Is het handig en/of mogelijk om te vragen of ze hun antwoord zwart op wit naar me toe willen zenden, zodat ik later geen gedoe krijg?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 januari 2007, 19:48
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Recensies en BTW

Nog even een aanvulling die ik was vergeten:

De klussen waarvoor ik nog een factuur moet verzenden, zijn van 2006. De BTW valt lager uit dan €1.883,- dus ik denk dat ik daar niet eens melding van hoef te maken...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 januari 2007, 21:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Recensies en BTW

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark Sluymers Bekijk bericht
De klussen waarvoor ik nog een factuur moet verzenden, zijn van 2006. De BTW valt lager uit dan €1.883,- dus ik denk dat ik daar niet eens melding van hoef te maken...
Snap ik niet. Wat betekent dat bedrag en welke melding denk je niet te hoeven maken
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 januari 2007, 22:05
Mark Sluymers's schermafbeelding
Mark Sluymers Mark Sluymers is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Recensies en BTW

Mijn excuses. Ik zal het wat duidelijker verwoorden.

De klussen waarvoor de opdrachtgever een factuur voor wil zien, zijn in 2006 afgerond. Het zijn twee incidentele klussen. Als ik er BTW over moet afdragen, zou dat onder het bedrag van €1.883,- komen - het bedrag dat door Handboek Freelancen 2006 / 2007 wordt genoemd als grensbedrag voor de BTW. Alles onder dat bedrag mag je in principe houden (uiteraard betaal je er dan wel inkomstenbelasting over, want het hoort dan bij de belastbare som).

Juist vanwege het incidentele karakter denk ik dat ik het niet hoed te melden. Maar ik ga sowieso de Belastingdienst nog even bellen.

Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker neer heb gezet, ik denk dat ik mijn vorige bericht een beetje werd overvallen door mijn eureka!-gevoel!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW plichtig? Diamond Belasting 4 7 december 2006 21:52
Geen btw op de factuur: toch terugvragen? Life Creations Administratie 1 27 november 2006 12:32
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 07:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon