Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 september 2007, 11:56
Hermina
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Beste mensen,
Hierbij meld ik mij met een een nogal merkwaardige zaak, waarbij ik de naam van het bedrijf pertinent niet wil noemen. Ik heb voor dit bewuste bedrijf een handboek geschreven dat online verschenen is in april en mei. Totdat het boek, zonder mij hiervan in kennis te stellen, van de site werd gehaald en vervolgens verscheen maandenlang de mededeling dat binnenkort de hernieuwde uitgave zou verschijnen.
k deed navraag begin augustus en toen werd mij toegezegd dat over enkele weken het boek zou weer verschijnen. En toen hoorde ik niets meer, afgelopen week deed ik opnieuw navraag en kreeg een nogal merkwaardige email dat de adverteerders klachten hadden over de kwaliteit van het boek en om die reden van de site gehaald werd voor nieuwe correcties en dergelijke.
Dat mag, ik ben echt niet perfect en klachten hoor ik graag, want dan kan ik correcties aanbrengen. Maar het merkwaardige vind ik wel dat het manuscript goedgekeurd was door mijn toenmalige contactpersoon, die mij in het begin de nodige kritiek en feedback gaf en van wie ik heel veel leerde. Dit was immers de eerste keer voor mij en een mooie schrijf uitdaging.
En na ruim drie maanden krijg ik ineens deze email, zonder dat er de afgelopen maanden met mij gecommuniceerd is hierover. Z
oiets had mijn inziens voorkomen kunnen worden, want ik ga er vanuit dat bij een dergelijk bedrijf deskundige redacteurs werken, die van te voren kunnen inschatten hoe de kwaliteit is van een manuscript en ik wil daar ook op aangesproken worden. I
k ben juist altijd blij met kritische feedback, want daar leer ik van!
Ik vind dit wel een merkwaardige gang van zaken;
Eerst een handboek op de site publiceren, het na ongeveer twee maanden ineens verwijderen, zonder mij iets te zeggen, en dan na de nodige navraag een dergelijke merkwaardige email te krijgen. Als men mij voor publicatie kritiek en feedback had gegeven had ik correcties aan kunnen brengen en de kwaliteit naar vermogen lunnen verbeteren, maar dit is niet gebeurd, want men heeft hierover met mij totaal niet gecommuniceerd.
Inmiddels heb ik hierover kritische vragen gesteld, maar mijn vertrouwen in dit bedrijf is toch wel gedaald.
Wat vinden jullie hiervan? Ben ik te kritisch? Komen deze dingen vaker voor?
Heel graag hoor ik jullie feedback hierover.
Bij voorbaat heel hartelijk bedankt, want ik zit hier toch wel erg mee.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 september 2007, 17:38
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Het hangt toch wel sterk af van hoe de aflevering is geregeld. Als het auteursrecht bij jou ligt, kan jij beslissen over de inhoud. Als je afstand hebt gedaan van het auteursrecht, is het eindproduct van jouw opdrachtgever en kunnen ze er mee doen wat ze willen. Daarnaast is het van belang welke afspraken zijn gemaakt over de rol van de uitgever. Mag deze het werk exploiteren en aanpassen (= ook verwijderen) zonder jouw medeweten?
Dit soort zaken wordt over het algemeen vastgelegd in een auteursovereenkomst. Daarmee wordt niet alleen duidelijk wie wat mag en moet doen (voor en na verschijning/publicatie) maar ook hoe er wordt afgerekend. Om te kunnen oordelen/adviseren over deze situatie is meer info nodig (zoals: in hoeverre kan je er vanuit gaan dat jouw opdrachtgever een redactieteam op jouw werk heeft losgelaten), al is de gang van zaken qua communicatie niet optimaal.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 oktober 2007, 19:56
Hermina
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Hallo Erix, Hartelijk dank voor je reactie, want ik ben altijd bijzonder blij wanneer andere freelancers met mij meedenken en feedback geven.

Maar inmiddels heeft het muisje nog een heel merkwaardig staartje gekregen.
Ik ontving een aardig bedoeld emailtje met mooie excuses van de desbetreffende uitgeverij. Daarin werd mij doodleuk medegedeeld dat het door mij geschreven handboek (nadat maandenlang de toezegging op de website heeft gestaan) van de website verwijderd zal worden.
Een gesloten contract stelt dus blijkbaar niets meer voor!
In mijn emails aan de uitgeverij heb ik kritische vragen gesteld over de gang van zaken, mijn ongenoegen geuit over de gang van zaken en om die reden besloten om van verdere samenwerking in de toekomst af te willen zien, want ik had nog twee andere boekvoorstellen ingediend, waarop ik ook alsmaar geen reactie kreeg. De animo om in de toekomst met hun verder te gaan was inmiddels totaal verdwenen, want er is dan geen vertrouwen meer.
Groot was dus mijn verbazing toen ik die prachtige excuses kreeg en mij doodleuk werd medegedeeld dat zij het boek van de website zouden verwijderen en dus de samenwerking met mij beeindigen. Ik heb over deze kwestie al advies ingewonnen, want ik vind dit toch wel heel merkwaardig allemaal. Ik heb vaker met uitgeverijen samen gewerkt, maar nog nooit zoiets merkwaardigs meegemaakt. Wat vinden jullie van deze gang van zaken?
Elke reactie, en zeker ook kritische feedback, is van harte welkom!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 oktober 2007, 20:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Ik begrijp het verhaal geloof ik nog niet helemaal...

Wat hield de overeenkomst in t.a.v. het publiceren?
Ben je voor je werk betaald?
Wat is jouw belang bij het continueren van de publicatie?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 oktober 2007, 21:19
Hermina
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Hallo Rene,
Bedankt voor je reactie en ik zal zo goed mogelijk proberen je vragen te beantwoorden. Ik heb een Engelstalig, zo op het eerste gezicht standaard contract getekend, waarin plichten en rechten zijn vastgelegd van beide partijen. Wat betreft de betaling, de inkomsten zouden uit opbrengsten van adverteerders komen, en dus verdeeld worden over uitgeverij en auteurs.
Dus inkomsten zijn afhankelijk van de opbrengsten van de adverteerders, dus weinig adverteerders, weinig inkomsten. Ik denk dat je dit beste kunt vergelijken met "no cure no pay". Ik wist dit van te voren, en aangezien dit voor mij een leuke nieuwe uitdaging betekende, en ik geloofde in het concept van de uitgeverij, ben ik er op ingegaan zonder mij echter "gek te laten maken" door allerlei hooggespannen verwachtingen, want daar ben ik te nuchter voor.
Op de vraag welk belang ik heb bij continuering van de publicatie kan ik kort en bondig zijn: Geen enkel belang meer, want het vertrouwen in deze uitgeverij is dermate geschonden, dat ik geen enkele connectie meer wil hebben met hen. Maar waar ik toch bijzonder boos en teleurgesteld over ben, is de algehele gang van zaken bij deze uitgeverij, die maar denkt te kunnen doen waar zij maar willen! Het is maar lekker gemakkelijk zo om zo te handelen!Ik denk ook zo, zij doen dit nu bij mij, maar een andere keer bij een ander. Nogmaals, zoiets merkwaardigs heb ik nog nooit meegemaakt met een uitgeverij en ik hoop toch op hoe dan ook een zekere genoegdoening!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 oktober 2007, 21:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermina Bekijk bericht
een Engelstalig, zo op het eerste gezicht standaard contract
Tsja, dat zegt niks. Wat staat erin m.b.t. het publiceren door de uitgever? Is hij dat verplicht? Gedurende hoe lang? Onder welke voorwaarden? Welke vergoeding is hij je verschuldigd als hij zijn deel van de overeenkomst niet naleeft?

Citaat:
de inkomsten zouden uit opbrengsten van adverteerders komen, en dus verdeeld worden over uitgeverij en auteurs.
Aha, dus jouw belang bij continueren van de publicatie was: inkomsten.

Citaat:
Ik wist dit van te voren
Als je overeenkomt dat jij tijd investeert en dat inkomsten voortvloeien uit exploitatie door de ander, dan moet je natuurlijk wel even regelen dat die ander verplicht is te exploiteren en jou anders een vergoeding verschuldigd is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 oktober 2007, 21:55
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermina Bekijk bericht
Ik heb een Engelstalig, zo op het eerste gezicht standaard contract getekend, waarin plichten en rechten zijn vastgelegd van beide partijen.
En heb ik iets gemist of is er iets vastgelegd over de lengte (duur) van het online plaatsen, het auteursrecht, het moment van uitbetaling en het percentage, de bevoegdheden van de uitgever, etc etc? Want je hebt het hier over een bijzondere vorm van publiceren: op internet. Was je (hand)boek gedrukt en 'fysiek' uitgegeven, dan had je afspraken kunnen maken over verkoop, winstaandeel en het afrekenen daarvan (meestal jaarlijks) en wat te doen als het boek niet loopt of als er een herdruk komt. Op het web haal je onrendabele zaken of zaken die niet meer up to date zijn (lees publicaties) gewoon weg (maar de criteria dienen dan helder te zijn en je kunt hierover afspraken maken).

Kortom, kijk in je contract wat jouw rechten zijn. Staat daar niets in over de manier waarop en de voorwaarden waaronder jouw content online en offline kan worden gezet (en hetzelfde voor de plichten van de uitgever op dat gebied) dat is er verder niet veel te protesteren.

Zo heb ik in het verleden wel eens meegewerkt aan sites , waar flinke hoeveelheden tekst online zijn gezet. Ik moet er echt rekening mee houden dat deze teksten op een zeker moment worden verwijderd/geupdate/aangepast. Daarmee verdwijnt mijn online creatie: foetsie. That's life, dat is destijds duidelijk afgekocht.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 oktober 2007, 13:50
Hermina
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering

Hallo Erix en Rene,
Hartelijk dank voor jullie reacties en feedback. Dit geeft mij een extra aansporing om het een en ander nog eens kritisch te bekijken en ook heel gewoon kritisch naar mij zelf en overeenkomsten te kijken en nog voorzichtiger te worden met wie ik in zee ga. Ik ben in ieder geval ook bezig om over deze zaak juridisch advies in te winnen, dus deze merkwaardige zaak wordt wellicht wel vervolgd, maar dat zal de tijd moeten leren.
Inmiddels is het bewuste Handboek van de website verwijderd!
Inderdaad had ik wel zakelijk belang bij publicatie en dat is ook logisch, maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik nu blij ben dat mijn naam niet meer vermeld staat op hun website. Het vertrouwen is dermate geschonden dat ik helemaal geen enkele samenwerking meer wens met een dergelijk bedrijf en ook mijn naam niet meer aan hun wil verbinden. Nogmaals bedankt voor de reacties en veel succes met jullie werkzaamheden toegewenst.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon