Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 oktober 2011, 14:11
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Maximaal gebruik kleineondernemersregeling?

Even een vraagje over de kleineondernemersregeling. Ik factureer en koop eigenlijk alles zonder daar speciaal over na te denken, dus het kan zijn dat ik over een jaar het volgende af moet dragen:

1000 1000 1000 1000 (omzetbelasting)
500 500 500 500 (voorbelasting)
____________________
500 500 500 500 = 1500 (versimpeld voorbeeld)


Met de KOR in achterhoofd moet ik dan 667.50 afdragen en mag ik 832.50 houden. Dus ik "verdien" aan de KOR € 832.50


In het 1e kwartaal niks te facturen heb en wel zoveel mogelijk in te kopen:

---0 1000 1000 1000 (omzetbelasting)
1000 000 500 500 (voorbelasting)
____________________
-1000 1000 500 500 = 1500

Nu moet ik nog steeds 667.50 afdragen en mag ik 832.50 houden. Echter heb ik in het 1e kwartaal 1000 terug gekregen, Dus ik "verdien" aan de KOR € 1832.50.


Klopt deze constructie en mag deze constructie? Of zie ik nu wat over het hoofd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2011, 15:47
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Helaas, de fiscus is geen Sinterklaas.
Wat je al hebt teruggekregen wordt uiteraard in mindering gebracht op wat je volgens jouw rekenvoorbeeld mag houden.

Overigens snap ik de optellingen niet (=1500) maar dat terzijde.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2011, 16:54
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Nee, geen Sinterklaas helaas inderdaad

De optellingen zijn de bedragen aan BTW die ik per kwartaal af zou moeten dragen. Totaal zou ik in dat jaar dus 1500 euro BTW moeten afdragen en dan zou de KOR-regel van 1345-1883 van toepassing zijn. Daardoor moet ik dus 667.50 BTW afdragen.

In het 1e voorbeeld draag het 1e, 2e en 3e kwartaal bijvoorbeeld geen BTW af (vermindering van de KOR toepassen) en vervolgens in het laatste kwartaal die 667.50.

In het 2e voorbeeld krijg ik het 1e kwartaal -1000 euro terug, omdat ik dat kwartaal geen omzet heb en wel de kosten. Het 2e en 3e kwartaal betaal ik geen BTW (verminderen via KOR) en het laatste kwartaal draag ik de BTW af die ik over dat jaar gezien zou moeten afdragen, dus die 667.50.


Echter heb ik nu bij het 2e voorbeeld wel in het 1e kwartaal 1000 euro terug gehad, terwijl ik over het gehele jaar gezien nog steeds evenveel BTW af moet dragen. Klopt dat? Of moet zou ik, zoals jij het zegt, die 1e teruggave nog moeten verrekenen?



Kort gezegd, m'n omzet, uitgaven en winst (afgezien van de inkomsten via KOR) zijn in beide voorbeelden gelijk. Dus de hoeveelheid af te dragen BTW ook, alleen in het 2e voorbeeld heb ik een BTW teruggave in het 1e kwartaal.

Hopelijk heb ik mijn gedachtengang zo goed uitgelijk, zo niet dan hoor ik dat graag
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 oktober 2011, 18:24
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Bart,

Er klopt weinig van je voorbeelden, berekeningen en aannames. even een opsomming.

- Je 1e voorbeeld geeft gewoon aan dat je 500 per kwartaal betaald, dus 2000 per jaar, dat is meer dan 1883 dus geen recht op KOR.

- Het is niet toegestaan om facturatie van omzet uit te stellen, alle goederen en diensten moeten gefactureerd worden binnen 15 dagen na de maand waarin ze geleverd zijn.

- De KOR word op jaarbasis bepaald en niet per kwartaal. Dus het maakt niets uit wat je in kwartaal 1 of 2 betaald of ontvangt. Het te betalen jaarsaldo bepaald of je wel of geen recht hebt op KOR. Een kwartaal dat je terugkrijgt verlaagd dus dat saldo en mag niet buiten de berekening gelaten worden.

- De KOR berekening is niet een standaard bedrag van 667 euro zoals jij met jou berekening doet voorkomen. Maar 2,5 x (1883 - X) waarbij X staat voor het werkelijk te betalen bedrag van minstens 1346 euro, want tot en met 1345 euro krijg je alles terug op basis van de KOR, daarboven moet je de formule toepassen.

Stel dat jou 1500 wel het werkelijk te betalen bedrag is dan word de berekening 2,5 x (1883-1500) = 957,50 euro KOR en moet je 1500-957 = 543 betalen op jaarbasis.

ter verduidelijking nog een 2e berekening, als de werkelijk te betalen btw op jaarbasis 1650 euro dan word het KOR saldo 2,5x (1883-1650) = 582,50
Per saldo moet je dan voor dat jaar 1650 - 582 = 1.068

Samengevat de KOR is een prachtige regeling voor kleine ondernemers maar de fiscus heeft er echt lang genoeg over nagedacht om een regeling te maken die in alle omstandigheden gelijkaardig uitpakt en niet of maar heel beperkt beïnvloed kan worden door inkoop en verkooptrucjes..
Het enige voordeel wat je kunt behalen is dat je in het laatste kwartaal van het jaar wellicht de omzet van december pas in januari kan factureren of dat je in december nog even snel wat extra voorraad in te kopen om net onder de KOR grens te blijven. Maar deze trucjes hebben een zelf corrigerend effect want als je ze meeneemt in het ene jaar mogen ze in het andere jaar niet meetellen en schiet je dan in dat jaar dus boven de KOR grens. Eigenlijk kan alleen een investering in bijv een zakelijke auto of inventaris of PC kan zorgen dat je net binnen de KOR valt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 oktober 2011, 19:21
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Sorry, mijn voorbeeld klopt van geen kant inderdaad. De volgende keer moet ik iets minder vlug wat uitdenken. Tevens moet ik tussenstappen die ik neem wat beter uitleggen.

De KOR regel van X-2.5(1883-X) paste ik ook toe, echter niet toegelicht en de 1500 was inderdaad ook fout. Mijn excuus.


Als ik het heel kort probeer samen te vatten.

Stel ik heb onderstaand (extreem) voorbeeld:



Probleem is, dat ik van iemand gehoord heb dat hij op het deze manier had toegepast, daarom leg ik het ook zo onduidelijk uit. Ook omdat het volgens mij niet kan kloppen om dat de BD alles wel goed dicht timmert.


Nu ik even goed na heb lopen denken, dan krijg je in Q4 dat je 3600 zou moeten betalen? De correctie van de KOR dan 1200, dus moet je in Q4 2400 afdragen?

[edit]
Mijn gedachtengang klopte dus inderdaad niet, je haalt er geen voordeel uit. De gene die mij dit zo heeft uitgelegd, heeft mij dus lekker in de war gebracht en heeft zelf vorig jaar verkeerd aangifte gedaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kleine-ondernemersregeling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Correct/legaal gebruik van software; hoe aan te pakken? trevi42 ICT 6 23 augustus 2010 11:34
BTW aftrekken bij gedeeltelijk zakelijk gebruik walterh Belasting 1 12 januari 2009 23:16
Gebruik maken van FOR? Adine Versluis Al die andere praktische dingen 5 16 september 2008 21:38
Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik jesse Administratie 6 13 augustus 2008 09:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon