Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 oktober 2007, 20:19
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Zakelijke rekening, spaarrekening.

Ik ben sinds 1 Oktober 2007 van start gegaan met mijn eigen bedrijf

Kvk nummer is geregeld
Belasting dienst is op de hoogte gesteld en BTW nummer is aangevraagd.

Ik heb bij de Rabobank een zakelijke rekening aangevraagd.
Nou raden hun mij aan om naast mijn zakelijke rekening ook nog een spaarrekening te openen voor de zaak.
Zodat ik bijvoorbeeld op de ene al mijn inkomsten en uitgaven regel, en als ik een factuur de deur uit heb gedaan met de BTW kosten, en ik krijg die betaald dat ik die BTW kosten dan ga overboeken op mijn andere rekening.

Lijkt jullie dit handig of hebben jullie dit ook?

Ik ben benieuwd
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 oktober 2007, 10:25
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Ik heb ook een zakelijke rekening bij de Rabobank en daarbij idd een spaarrekening. Volgens mij zat die er standaard bij, of niet? In ieder geval werkte ik in de eerste instantie wel op die manier, BTW overboeken etc. Tegenwoordig zorg ik echter dat er een bepaald minimum op de lopende rekening staat en verder stort ik alles naar de spaarrekening. Zo krijg ik rente en kan ik altijd even wat overschrijven als de betaalrekening onder het minimum uit komt. Ik zou hem er dus zeker bij nemen, op je betaalrekening krijg je namelijk (meestal) geen rente!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 oktober 2007, 11:53
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Bedankt voor je reactie!

Maar hij zit er niet gratis bij, die moet ik er dan speciaal bij aanvragen.
En als je dus een factuur moet betalen waar je niet voldoende voor hebt, dan boek je even over tussen de rekeningen, perfect
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 oktober 2007, 12:02
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Citaat:
Bedankt voor je reactie!

Maar hij zit er niet gratis bij, die moet ik er dan speciaal bij aanvragen.
En als je dus een factuur moet betalen waar je niet voldoende voor hebt, dan boek je even over tussen de rekeningen, perfect
Precies! Zelf plan ik bij binnenkomst gewoon facturen in en kijk dan regelmatig even bij wat er voor welke dag ingepland staat. Zo kun je als het moet altijd minimaal een dag van tevoren even het geld tussen je spaar- en betaalrekening overboeken. Banken gaan namelijk meestal uit van een rentedatum die 1 dag vóór de daadwerkelijke overboekdatum ligt, waardoor het kan zijn dat je - ondanks dat je bijvoorbeeld niet rood kunt staan - creditrente moet betalen. Volgens je rekening heb je het overgeboekte geld namelijk pas "morgen" op je rekening staan.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 oktober 2007, 22:42
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Als je een eenmanszaak oid hebt kun je je overschotten waarschijnlijk beter overboeken naar je priverekening. Op die manier kun je prive een (internet-)spaarrekening nemen en krijg je waarschijnlijk een veel hogere rente dan op een zakelijk spaarrekening.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 oktober 2007, 22:51
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Ik houd liever prive striktgescheiden van het zakelijke.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 oktober 2007, 23:38
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Wat is er op tegen om prive een internetspaarrekening te openen en deze alleen zakelijk te gebruiken?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 oktober 2007, 11:43
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robin Verbrug Bekijk bericht
Als je een eenmanszaak oid hebt kun je je overschotten waarschijnlijk beter overboeken naar je priverekening. Op die manier kun je prive een (internet-)spaarrekening nemen en krijg je waarschijnlijk een veel hogere rente dan op een zakelijk spaarrekening.
Dit kan inderdaad kloppen, maar er is nog een aspect.

Als je privé spaargeld hebt (e/o beleggingen of andere bezittingen), zal er (boven een bepaalde grens) sprake zijn van Box III heffing (1,2%).
In je onderneming opgesloten waarden worden niet meegenomen in de Box III heffing.

Het kan dan inderdaad voordelig lijken (en dat is het ook) om overtollige gelden in de zaak te laten zitten...
Dat scheelt 1,2% belasting ; en op spaarrekeningetjes waar je met moeite 3,5% krijgt, lijkt dat een flinke slok op een borrel.

ECHTER :

De fiscus kan daar doorheen kijken en bij een eventuele controle besluiten overtollige gelden, klaarblijkelijk niet nodig voor een normale bedrijfsvoering, als privé vermogen te etiketteren.

In dat opzicht is het veiliger (als je veilig wilt leven ), om overtollige gelden daadwerkelijk naar privé over te hevelen.
Als je van een beetje risico in het leven houdt , kun je het op de zaak laten staan en 1,2% besparen.... (tot het gecorrigeerd wordt ).

PS : Bovenstaande is aangenomen dat je het gaat om een eenmanszaak/VoF.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 oktober 2007, 18:36
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Houd er echter rekening mee dat wanneer je de tegoeden op de zaak laat staan de rente die je hierover ontvangt ook zakelijke rente is en je hier (volgens het progressief tarief) belasting over betaalt, of heb ik het mis?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 oktober 2007, 19:34
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zakelijke rekening, spaarrekening.

Het is de bedoeling om niet veel er op te laten staan, het meeste komt toch in het huishoudelijke potje, waar ik eens in de maand een flink bedrag op stort.

Maar het is dus puur om de btw die ik van klanten heb ontvangen op een andere rekening te storten, zodat wat ik op mijn betaalrekening heb ook daadwerkelijk kan gebruiken, en waar niet nog eens een zooitje geld vanaf gaat.

Dus het is puur als tijdelijk opslag tot de belasting zijn handjes komt ophouden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijke rekening Marieke Administratie 45 3 oktober 2012 19:01
Hoogste rente zakelijke spaarrekening René Al die andere praktische dingen 18 18 februari 2010 14:55
Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd? Riël Notermans Administratie 4 24 juni 2007 23:05
g rekening wam jansen Al die andere praktische dingen 4 9 februari 2007 23:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon