Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 oktober 2007, 19:49
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Voorschot op te leveren diensten

Collega's,

Ik heb een vraag naar aanleiding van een situatie waar ik mee zit. Ik heb nu nog een dienstverband (stop per 31-12) en hoop vanaf januari daadwerkelijk diensten te leveren vanuit mijn onderneming (is al opgericht). Mijn huidige baas wil mij (bij wijze van tegemoetkoming en ondersteuning bij mijn startkapitaal) een voorschot doen van € 5000 voor in 2008 te leveren diensten (ca. 40 uur, in overleg in te zetten, soort abonnement zeg maar). Mij lijkt dit een goed alternatief voor een credit van de bank, want hiermee kan ik in ieder geval mijn investeringen financieren.
Wat ik niet weet: hoe moet ik zoiets in mijn boekhouding verwerken? En wat is verstandig: de inkomsten pas in 2008 factureren (en dus ontvangen) of dit jaar al. Bij dat laatste vraag ik me af hoe de Belastinddienst reageert op het feit dat ik in dienstverband werk voor een baas en ook nog geld ontvang voor mijn onderneming, van dezelfde baas. De reden waarom ik het wel overweeg: dan zou ik dit jaar al omzet hebben, niet alleen kosten/verlies.

Als ik akkoord ga met het voorstel, is het handig om een overeenkosmt op te stellen? Zo ja, waar moet ik op letten? Welke bepalingen moet ik in ieder geval in ieder geval in opnemen?
Ik zou het erg prijs stellen als jullie met mij mee zouden denken en tips zouden geven! Thankx!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 oktober 2007, 16:13
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Voorschot op te leveren diensten

Aardig van je baas !!

Ik zou het als volgt doen :
Factuur sturen in JAN 2008 ; omschrijving "Voorschot werkzaamheden 2008" of iets dergelijks.

Hierdoor valt de BTW in JAN 2008 en ga je dus waarschijnlijk pas aan het eind van APRIL 2008 afdragen.

Het resultaat (winst/verlies) valt sowieso in 2008, omdat je in dat jaar de werkzaamheden pas verricht.

Je hebt dan ook helemaal niets te maken met overlopende posten 2007/2008 in je boekhouding.

Voorts moet je zelf even afspreken hoe je vervolgens de werkzaamheden registreert...
De uren houd je waarschijnlijk zelf toch wel bij en deze kun je in overleg middels schriftelijke (e-mail) communicatie bijvoorbeeld maandelijks doorgeven (stand is nu.....)

Wat ook kan, maar is ingewikkelder :
Die voorschotfactuur staat.
Na afronding van een klus, kun je eventueel die klus factureren onder gelijktijdige creditering van (hetzelfde bedrag) van een deel van die grote voorschotnota.

Jij en de klant hebben dan per klus een nette factuur en de grote voorschotnota loopt dan langzaam leeg, naar nul...
Ook is dan altijd de stand bekend en duidelijk.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 oktober 2007, 20:45
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Voorschot op te leveren diensten

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie, ik heb hier echt wat aan.
Dat tussentijds factureren lijkt me (voor een leek als ik) vooralsnog te ingewikkeld, ik heb voorgesteld om steeds te laten tekenen voor de geleverde uren ,zo weten we ook precies wat de stand van zaken is en kom ik ook niet voor verassingen te staan mocht mijn baas vertrekken of zo.

Klopt, ik vind het ook aardig van mijn baas. Sowieso hoor, het valt me heel erg mee hoe positief en behulpzaam mensen zijn. Een andere collega heeft me ook al aangeboden om me te financieren als de bank raar doet
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 oktober 2007, 21:05
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Voorschot op te leveren diensten

Wat als eerste in mij opkomt, en ik ben echt geen kenner of ervaringsdeskundige hoor!, kan je het niet in de vorm laten gieten van een lening in plaats van een voorschot? Dan ga je in 2008 de lening terugbetalen, en verrekent de termijnen met openstaande facturen.
Ik heb werkelijk geen idee of dit kan en welke mogelijke negatieve of positieve effecten dit met zich meebrengt. Iemand een reactie?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 oktober 2007, 21:57
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Voorschot op te leveren diensten

ik heb eerlijk gezegd niet aan deze constructie gedacht, omdat het niet zo voor de hand ligt. Mijn werkgever is een stichting/zorginstelling, niet bepaald het prototype van geldschieter. Terwijl met een voorschot moet ik gewoon voor het geld "werken". Ik zou ook niet weten hoe een leningconstructie zou kunnen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 oktober 2007, 22:27
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Voorschot op te leveren diensten

Misschien word je hier iets wijzer van?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 oktober 2007, 09:11
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Voorschot op te leveren diensten

dank je, goede tip!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorschot vragen? Sofie Omgaan met opdrachtgevers 6 2 juli 2007 21:54
BTW op factuur voor diensten geleverd door bedrijf in Italië? Life Creations Belasting 2 15 maart 2007 09:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon