Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 26 februari 2009, 14:35
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Zaak tegen grote opdrachtgever

Dat lijkt me een poging tot schikken en dus sta je niet zwak: de tegenpartij houdt de poot niet stijf. Het enige wat je kunt proberen hard te maken is dat in de samenwerking overeen is gekomen (op welke wijze dan ook) dat er een werk zou worden geleverd. daarbij is ook een prijs afgesproken. Dat afleveren is dan ook gebeurd (hopelijk tijdig en volgens jouw professionele maatstaven). Of iets gepubliceerd wordt of niet, ligt niet binnen jouw invloedssfeer en behoort ook niet tot jouw taak of verantwoordelijkheid.
Overigens heb ik ook wel eens meegemaakt bij het inhuren van een freelancer dat het resultaat ook na intensieve bijsturing zo slecht was dat ik heb besloten het stuk niet te plaatsen. De helft van het honorarium is dan een goede middenweg: als opdrachtgever ben je niet tevreden, heb je geen geschikt materiaal gekregen, maar wil je wel laten zien dat je het gedane werk honoreert. De freelancer heeft wel werk verzet.
Het niet betalen voor geleverd werk dat niet geheel naar wens is, zou ook het einde betekenen van informele freelance opdrachten: geen enkele freelancer zou nog een klus willen doen zonder een contract waarin staat dat de opdrachtgever verplicht is te betalen, ook al valt het resultaat tegen. En opdrachtgevers zouden massaal klussen kunnen uitzetten als ze zouden weten dat ze toch niet hoeven te betalen als ze het stuk "niet goed genoeg" vinden.

Kortom, ik denk dat je hier (als er in de samenwerking zelf, dus ook voor wat betreft het stuk, niets meer te verbeteren valt) goed mee weg komt. Verder gaan in de strijd levert misschien een morele overwinning op, maar ook veel stress, een verstoorde relatie en wellicht desillusie.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #12  
Oud 26 februari 2009, 14:38
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zaak tegen grote opdrachtgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mia Bekijk bericht
De opdrachtgever heeft weer via haar advocaat laten weten de helft van het afgesproken honorarium en de reiskosten te willen betalen.

De advocaat stelt dat er sprake is van een resultaatsverbintenis als een freelancer een stuk schrijft, en dat het alleen aan de redactie is om te beoordelen of het stuk voldoet aan de kwaliteitsstandaard.
Bovendien beweert men dat er alleen een betalingsplicht geldt als er gepubliceerd wordt, wat mij nogal krom lijkt.

Wat vinden jullie?
Waar baseren ze dat op? Verwijzen ze naar (getekende) voorwaarden? Naast dat het mij inderdaad ook erg krom lijkt, lijken ze ook niet in te gaan op jouw aanbod om je artikel op hun aanwijzingen te 'verbeteren'. Dat zou betekenen dat een redactie een artikel redelijk ongegrond af kan wijzen, vervolgens het zelf omzetten in wat zij wel acceptabel vinden en zo gratis een mooi idee gebruiken?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #13  
Oud 28 februari 2009, 14:21
mia mia is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Zaak tegen grote opdrachtgever

Ook ik heb natuurlijk gezien en meegemaakt dat er prutswerk werd ingeleverd, waar weinig eer aan te behalen was. Maar ik heb ook meegemaakt dat er dan tóch betaald werd, omdat de freelancer geleverd had. Natuurlijk kwamen er dan geen vervolgopdrachten meer.

Ik ben al zo'n tien jaar journalist met lange ervaring bij gerenommeerde opdrachtgevers en kan naar eer en geweten zeggen dat ik hier een goed artikel heb ingeleverd. Dat is ook de reden dat ik het er niet bij heb gelaten in deze kwestie.
De relatie met de opdrachtgever is al beëindigd en stress heb ik er inderdaad al aardig van gehad. Ik laat het voor nu even aan mijn advocaat over.

Overigens vond ik op de website van de NVJ hun standpunt in dergelijke zaken: 'De NVJ hanteert het uitgangspunt dat zodra aan de opdracht is voldaan, dus na het leveren van bijvoorbeeld het afgesproken artikel, er een betalingsverplichting ontstaat'
(http://www.nvj.nl/rechtshulp/niet-betalende-opdrachtgevers-i)


Ik zag nu ook dat je als niet-fulltime werkende freelancer buitengewoon lid kunt worden. Jammer dat de dame die ik een half jaar geleden aan de telefoon had bij de NVJ mij daar niet attent op heeft gemaakt....
Met citaat reageren
  #14  
Oud 6 maart 2009, 20:55
bdb bdb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Zaak tegen grote opdrachtgever

Ik ben benieuwd hoe deze zaak af gaat lopen of afgelopen is. Laat je dat nog even weten?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuwe auto op de zaak: waarom vallen bijtelling en afschrijving tegen elkaar weg? DJA Belasting 7 25 januari 2011 20:57
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 17:33
Vrijgestelde opdrachtgever en BTW Jenny77 Belasting 3 12 januari 2009 11:25
Feedback opdrachtgever CCgirl Omgaan met opdrachtgevers 4 24 november 2008 01:39
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon