Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 september 2013, 17:33
rgriemink rgriemink is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 september 2013
Berichten: 1
Standaard Wat betaal ik nu aan de belasting?!

Ik sta sinds een tijdje ingeschreven als ZZP'er, nu heb ik voor al mijn klanten waar ik voor heb gewerkt een VAR-WUO afgegeven. En dit zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo blijven.

Alleen ben ik pas halverwege dit jaar met mijn VAR-WUO werkzaamheden begonnen. Nu heb ik ongeveer 3500 euro verdient, hiervan schat ik dat het aan het einde van het jaar waarschijnlijk niet meer wordt dan 4500 euro.
Al mijn omzetbelasting staat al gereserveerd. Maar nu voel ik me erg onzeker over de inkomstenbelasting. Ik kom niet aan de 1225-uren norm, kom ik nu überhaupt wel voor een aftrekpost in aanmerking? Of heb ik de pech en betaal ik 42% inkomstenbelasting?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 september 2013, 18:02
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

42% zal wel niet. Ligt er wel helemaal aan hoeveel inkomsten je gehad hebt uit andere bronnen natuurlijk. Het wordt gewoon bij je andere inkomsten opgeteld.
Als je alleen maar die 4500 euro verdiend hebt over het hele jaar betaal je niet veel. Je hebt 2 soorten urencriteria. 1225 uur voor zelfstandigenaftrek, en 700 voor mkb winstvrijstelling geloof ik. Maar als je zo weinig verdiend zul je beide wel niet halen...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 oktober 2013, 21:42
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Als je voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien dan kun je alle kosten aftrekken die betrekking hebben op je onderneming. Een uitzondering geldt voor een aantal in de Wet inkomstenbelasting genoemde kosten die niet of slechts gedeeltelijk mogen worden afgetrokken.

Het aantal uur dat je in je onderneming werkt is voor het aftrekken van je kosten niet relevant.

Het urencricterium is alleen van belang voor het kunnen aftrekken van de ondernemersaftrek en de ouderdagsreserve. De MKB-vrijstelling is geen onderdeel van de ondernemersaftrek. De enige voorwaarde is dat je winst of verlies hebt uit een onderneming.

Bij winst (of verlies) uit onderneming is dan ook de MKB-vrijstelling van toepassing. Voor de toepassing hoef je niet te voldoen aan een urencriterium.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 oktober 2013, 22:10
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Wat zijn je overige inkomsten dit jaar? Dan kan ik wel even rekenen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR WUO - creatieve opdrachtgever Dennis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 24 augustus 2007 14:27
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22
Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ? Gertjan Freelancepraktijk starten 4 20 april 2007 16:56
Als starter wel opdracht maar nog geen VAR schneiboon Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 14 november 2006 20:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon