Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juni 2010, 12:00
Nuijtmans's schermafbeelding
Nuijtmans Nuijtmans is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juni 2010
Berichten: 3
Stuur een bericht via Skype™ naar Nuijtmans
Question Klus in buitenland via payrolling - pro's/con's?

Beste mede-freelancers,

Via een NL bemiddelingsbureau wordt er een tijdelijke opdracht (voor +/- 6 maanden) in het buitenland (Denemarken) aangeboden.

Ze geven aan dat er via een payrolling constructie wordt gewerkt. Dit houdt (volgens hen) in dat er o.a. loonbelasting wordt afgedragen in het betreffende land.

Dit lijkt me toch niet de bedoeling voor een ZZP'er. Komt bijvoorbeeld je VAR-WUO hiermee niet in gevaar?

Hebben jullie ervaring met dit soort constructies en de voor- en nadelen hiervan?

Dank voor jullie antwoord!

Marc
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juni 2010, 16:04
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Klus in buitenland via payrolling - pro's/con's?

In welk land wordt er belasting in gehouden in nederland of denemarken?

in ieder geval werk je niet als zelfstandige. wat dat voor je VAR wuo doet is afhankelijk van de rest van de feiten. Je zult in iedergeval goed moeten kijken naar het uren criterium payrol geldt niet voor deze uren
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juni 2010, 10:02
Nuijtmans's schermafbeelding
Nuijtmans Nuijtmans is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juni 2010
Berichten: 3
Stuur een bericht via Skype™ naar Nuijtmans
Standaard Re: Klus in buitenland via payrolling - pro's/con's?

Beste Joas,

Dank voor je snelle reactie.
Zoals ik het begrepen heb wordt er in Denemarken belasting ingehouden. Dit is niet echt lucratief gezien de progressieve Deense belastingschijven.
Het niet meetellen van deze payrolling uren voor het urencriterium had ik via een ander kanaal ook te horen gekregen -> niet echt aanbevelenswaardig.
Het zal voor het bemiddelingsbureau (en de eindklant) wel fiscaal-financieel (en bezien vanuit de ketenaansprakelijkheid) aantrekkelijk zijn om het zo te doen maar voor de ZZP-er is dit dus niet het geval.

Mvg,
Marc
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juni 2010, 11:40
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Klus in buitenland via payrolling - pro's/con's?

Daarbij komt nog een extra complicatie. Je zult waarschijnlijk in Nederland belastingplichtig zijn dat betekend dat je "wereldinkomen" in nederland belast wordt. Ter voorkoming van heffing dubbele belastingen zijn er met landen onafhankelijk afspraken gemaakt (de regels voor Belgie gelden niet zomaar ook voor denemarken) dit betekend exta kosten voor je aangifte inkomsten belasting.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2010, 23:54
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Klus in buitenland via payrolling - pro's/con's?

Beste Marc,

In de verdragen wordt doorgaans afgesproken dat het land waar de werkzaamheden plaatsvinden ook de belasting mogen heffen. De loonbelasting die Denemarken heft, ben je dus kwijt.

Wel kun je je brutoinkomsten in NL onder winst uit onderneming kwijt, waarna je een vermindering van NL belasting krijgt, omdat er ook al deense loonheffing is ingehouden.

Interessante case, leuk voor mij als belastingadviseur, maar een rompslomp voor een ondernemer die gewoon geld wil verdienen.
Mocht ik wat voor je kunnen betekenen, dan hoor ik het graag.
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 juni 2010, 14:37
Nuijtmans's schermafbeelding
Nuijtmans Nuijtmans is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juni 2010
Berichten: 3
Stuur een bericht via Skype™ naar Nuijtmans
Standaard Re: Klus in buitenland via payrolling - pro's/con's?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes Bekijk bericht
Beste Marc,

In de verdragen wordt doorgaans afgesproken dat het land waar de werkzaamheden plaatsvinden ook de belasting mogen heffen. De loonbelasting die Denemarken heft, ben je dus kwijt.

Wel kun je je brutoinkomsten in NL onder winst uit onderneming kwijt, waarna je een vermindering van NL belasting krijgt, omdat er ook al deense loonheffing is ingehouden.

Interessante case, leuk voor mij als belastingadviseur, maar een rompslomp voor een ondernemer die gewoon geld wil verdienen.
Mocht ik wat voor je kunnen betekenen, dan hoor ik het graag.
Beste Cor,

Dank voor je nuttige aanvulling op deze post.
Mocht een soortgelijke situatie zich in de toekomst voordoen dan heb ik je e-mail in ieder geval bij de hand ;-)

Mvg,
Marc
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
buitenland, loonbelasting, payrolling, var


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beginnen - Payrolling of factureren? Zbigniew Freelancepraktijk starten 7 5 december 2009 03:35
Freelancen via payrolling? Cindy77 Al die andere praktische dingen 22 29 december 2008 19:41
Opdracht verandert tijdens de klus Witte Steen Omgaan met opdrachtgevers 3 5 september 2008 19:35
VAR bij 2 tot 2,5 jaar fulltime klus Solootje Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 5 juni 2008 22:33
What to do.... VAR, payrolling of vrijwilligersvergoeding? Angeliek Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 29 oktober 2007 20:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon