Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 27 februari 2007, 13:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Overigens is het punt van meerdere opdrachtgevers te moeten hebben voor mij niet haalbaar.
Dan zou ik voor een detacheringsconstructie gaan; dat scheelt een hoop gezeik en als je lange tijd druk bent met 1 opdrachtgever, heb je volgens mij weinig gelegenheid om te netwerken, acquisitie te plegen en je admin bij te houden (veel gedoe voor 1 opdrachtgever per jaar). Maar misschien stuit je op dit forum nog op andere Lancelotters die desondanks kozen voor een Lancerend bestaan met langlopende klussen en kunnen zij nog wat feedback geven.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
  #12  
Oud 27 februari 2007, 14:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Overigens is het punt van meerdere opdrachtgevers te moeten hebben voor mij niet haalbaar. Systeem- en netwerkbeheer is nou eenmaal niet iets dat na drie maanden is afgelopen.
Que? Ik ken wel een paar zelfstandige systeembeheerders met vrij veel opdrachtgevers. Ze komen periodiek langs voor routinewerk (de boel controleren, backups verwisselen e.d.), op afroep bij problemen en op afspraak bij projecten (nieuwe installaties, migraties e.d.). Ze werken met een mix van vaste basisbedragen, strippenkaart met uurtarief en projectspecifieke offertes.

En daarbij kun je (soms) gebruik maken van beheer op afstand, zodat je vanaf eigen locatie op één dag voor meerdere klanten kunt werken.

Ik heb de indruk dat jij alleen kijkt naar de verkapte banen: zoveel maanden full-time op locatie bij de klant via detacheringsbureaus. Da's natuurlijk wel lekker makkelijk, maar je hebt dan weinig zelfstandigheid in praktische zin en waarschijnlijk geen ondernemerschap in fiscale zin. Bovendien blijft er een flinke marge aan de strijkstok hangen bij de detacheringsbureaus en ben je van hen afhankelijk voor het verloop van je 'carrière' (wat voor soort werk je aanneemt, hoe je je wilt ontwikkelen etc.).
__________________
René
  #13  
Oud 27 februari 2007, 19:52
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat jij alleen kijkt naar de verkapte banen: zoveel maanden full-time op locatie bij de klant via detacheringsbureaus. Da's natuurlijk wel lekker makkelijk, maar je hebt dan weinig zelfstandigheid in praktische zin en waarschijnlijk geen ondernemerschap in fiscale zin. Bovendien blijft er een flinke marge aan de strijkstok hangen bij de detacheringsbureaus en ben je van hen afhankelijk voor het verloop van je 'carrière' (wat voor soort werk je aanneemt, hoe je je wilt ontwikkelen etc.).

Ik kijk inderdaad alleen naar opdrachten voor minimaal 3 maanden. Het geeft een minder gevoel van ondernemerschap maar heeft toch genoeg voordelen. Ik heb in mijn directe omgeving al 3 freelancers die de afgelopen jaren bij één klant hebben gezeten, waarvan eentje zelfs zonder een VAR te hebben.
Zij hebben allemaal nooit gezeur gehad over het feit dat ze voor langere tijd bij één klant zitten. Ik zie dus genoeg freelancers die het op de manier doen zoals ik dat ook wil. Wel hou ik rekening met eventueel gezeur over de VAR en de kosten die daar bij komen kijken.
Op zich laat ik mij niet leiden door tussenbedrijven/bemiddelaars en ik deel je mening ook niet dat ik van hen afhankelijk zou zijn. Dat er wat aan de strijkstok blijft hangen is hun goed recht, ik koop in feite de acquisitie af. Naast die ene lange klus heb ik meerdere korte klusjes op het gebied van systeembeheer bij kleinere klanten. Ook doe ik in de verkoop van hardware en dat levert ook klanten op. Ik sta ingeschreven bij meerdere buro's en krijg genoeg aanbod waaruit ik kan kiezen. Ik bepaal ook helemaal zelf welke opleidingen ik doe. Dus wat dat betreft heb ik genoeg vrijheid
  #14  
Oud 27 februari 2007, 20:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Ik heb in mijn directe omgeving al 3 freelancers die de afgelopen jaren bij één klant hebben gezeten, waarvan eentje zelfs zonder een VAR te hebben. Zij hebben allemaal nooit gezeur gehad over het feit dat ze voor langere tijd bij één klant zitten.
Dat kan. Maar dat gezeur krijgt de opdrachtgever, als de belastingdienst en UWV hun controlepijlen op hem richten. In de ICT zijn geloof ik detacheringsbedrijven failliet gegaan aan de naheffing van loonheffing en premies.

Citaat:
Dat er wat aan de strijkstok blijft hangen is hun goed recht, ik koop in feite de acquisitie af.
Ja, da's waar, zo kun je er ook naar kijken.
__________________
René
  #15  
Oud 27 februari 2007, 21:26
pwhooftman pwhooftman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 december 2006
Berichten: 4
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Hoi Fjodor,

De vraag of de BD het 3 opdrachtgevers-criterium strikt hanteert is zo ongeveer de meest gestelde VAR vraag.

Een jaar geleden zat ik in een vergelijkbare situatie. In 2006 had ik 2 opdrachtgevers, waarvan één m'n oude werkgever. Deze opdracht was echter substantieel geringer dan de andere, zelf verkregen, opdracht. Voor beide opdrachten heb ik wel onderhandelingen gevoerd en geoffreerd. Op basis van het nalezen van vele fora heb ik voor mezelf het volgende beeld ontwikkeld:

- een VAR aanvraag wordt beoordeeld op het totaal van alle vragen. Zo te zien gedraag je je ondernemend genoeg.
- je kan niet alles weten op het moment van aanvragen. Bij aanvraag gaf ik dus aan wel minimaal 3 opdrachtgevers te hebben... Het werden er twee, sorry.
- Een eenmaal gekregen VAR WUO pleit je opdrachtgever vrij. Áls je al gedoe krijgt merkt je opdrachtgever dat niet; niet onbelangrijk voor je reputatie :-)
- Áls je al naheffingen krijgt, dan hou je altijd nog meer over dan in loondienst
- de BD is al gauw blij als je goed verdient; dan halen ze hun centen wel binnen aan IB;
- Zorg ervoor dat je je verder netjes gedraagt (op tijd BTW aangifte en betalen, nette boekhouding voeren, geen excentrieke aftrekposten), dan heeft de BD geen aanleiding iets te onderzoeken;
- het (politieke) klimaat voor starters wordt steeds beter, moeilijk doen door de BD past daar niet in.
- men kan toch niet van je verwachten opdrachten voortijdig af te breken om aan VAR criteria te voldoen.

Kortom, tenzij je nu al weet dat je heel 2007 meer dan 75% van je omzet bij je voormalige werkgever haalt zit je volgens mij goed. En anders start je toch een BV? (geen ervaring mee maar dat hoor ik altijd als oplossing. Google eens naar zzp-oke).
Stel in ieder geval wel een offerte op en laat die formeel accepteren.
  #16  
Oud 27 februari 2007, 22:54
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Het is eigenlijk hetgeen ik van meerdere kanten hoor. Ik heb mezelf voorgenomen niet langer dan 6 maanden voor mijn oude werkgever te blijven werken. Een juridisch adviseur van mijn werkgever zei dat indien de contracten die ik met mijn werkgever sluit steeds van korte duur zijn en het een afsluiting van de lopende opdracht betreft, er vrijwel geen consequenties zullen zijn.

Anyway, helder antwoord, dank je.
  #17  
Oud 28 februari 2007, 21:50
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Er is al veel gezegd over de VAR, maar je krijgt geen boete als men stelt dat er sprake is van een verkapt dienstverband.
De Belastingdienst zal belasting en sociale verzekeringspremies naheffen. De inkomsten die jij hebt ontvangen wordt dan gezien als loon en daar laat men de belastingtarieven en de premietarieven SV op los. De premiehoogte is wel te vinden (via google: premies 2007 sociale verzekeringen)
Voor de naheffing belasting hoef je niet bang te zijn, want die betaal je anders ook (als werknemer via de loonheffing, als ondernemer via je aangifte). De pijn zit in de SV premies.

Op zich is een opdrachtaanvaarding bij je oude werkgever op zich geen probleem, maar wel een signaal voor de belastingdienst voor een extra controle, bij een boekenonderzoek. Vandaar dat het wijs is, daar niet meteen volop aan de bak te gaan.
Een extra signaal voor de belastingdienst is ook het aantal opdrachtgevers. Er wordt wel steeds gesproken over 3, maar deze regel is teveel een eigen leven gaan leiden. Het gaat om 'het totale complex aan feiten', die bepalen of sprake is van echt ondernemerschap of verkapt dienstverband.

Het blijft een complexe materie, waar niemand blij mee is.

Wim
  #18  
Oud 28 februari 2007, 23:30
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Het is inderdaad al complex genoeg. Maar ik hoef eigenlijk niet zo bang te zijn, ik heb vandaag weer een deal gesloten waarbij ik regelmatig kleine klussen tussendoor doe, voor diverse klanten. Ook heb ik me voorgenomen niet langer dan 6 maanden bij mijn huidige opdrachtgever te blijven.
Bedankt voor je tip om de premies even via google te zoeken (dat ik daar zelf niet op kwam).
  #19  
Oud 28 februari 2008, 01:00
frank9 frank9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Dit lijkt ook op mijn start. Ik zit wel in een andere branche, de redactie-businesss. Ik start binnen 3 maanden mijn eigen onderneming, en ik voldoe aan alle criteria voor een VAR-wuo. Heb alles klaar om als echte onderneming te starten.
Echter ik heb een afspraak met mijn werkgever dat ik als start-up-support het 1e jaar 75% van mijn inkomen uit opdrachten kan halen die ik van mijn werkgever krijg. (wel op basis van offerte en duidelijke (niet)gezagsafspraken.)
Ik kan alle VAR-aanvraag-vragen 'positief' invullen behalve de vraag 'verwacht u werkzaamheden te verrichten die u voorheen bij uw oude werkgever in loondienst verrichtte?'. Hier zou ik 'Ja' in moeten vullen en wellicht dat dit al reden is voor de BD om de wuo niet af te geven maar een row. Ik kan me ook onnozel opstellen: dat ik verwacht dat ik nagenoeg niet voor mijn oude werkgever zal werken en bij vraag 2J 'Nee' invul.
Aan het einde van het jaar zal blijken dat ik 70% voor mijn oude werkgever heb gewerkt en de overige 30% voor 2 of meer anderen. In het 2e jaar zal de verhouding naar 50-50 gaan.
- Is deze geveinsde 'onnozelheid' acceptabel en riscoloos?
- Als ik bij 2J wel 'Ja' invul is dat dan per definitie een reden voor de BD om geen wuo af te geven?
- Is het voor de BD een standaardcontrole om te kijken of een opdrachtnemer ooit heeft gewerkt bij de opdrachtgever? Zo niet dan kun je bij 2J toch een 'Nee' invullen?
- Ik weet ook van mij bekende ondernemers dat zij ooit gestart zijn met een mate van zekerheid in de vorm van toegezegde opdrachten van de oudwerkgever.

Die Var blijf ik een gotspe vinden, ik kan aantonen dat ik als volwaardig ondernemer mijn bedrijf ga starten, alle risico draag, je haalt je opdracht als eerste binnen bij de opdrachtgever waar je de juiste ingangen kent (je oude werkgever dus) en de BD zou dit eigenlijk willen bestraffen. Ik hoop dat de BD toch iets anders te werk gaat en hoor graag jullie adviezen/ervaringen.

groet,
Frank
  #20  
Oud 28 februari 2008, 01:08
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Even 'off topic': houden de auteurs rekening met het feit dat ze hier vertrouwelijke informatie posten? Als je voor de rechter staat, telt ook mee wat je hier hebt opgeschreven - mits herleidbaar tot jou (whoever that may be) als auteur.
@Rene: is enige aandacht voor forum-etiquette/zelfbescherming op zijn plaats of zie ik Beren op de A2 richting Amsterdam bij hectometerpaaltje 41,7?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance-klus voor oud-werkgever

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Logo: moet je er een als freelancer hebben? Janine Al die andere praktische dingen 10 7 mei 2007 22:11
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
starten als freelancer journalist030 Marketing en acquisitie 5 11 augustus 2006 17:11
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon