Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 augustus 2013, 11:39
Jems Jems is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 juni 2013
Berichten: 5
Standaard Bedrijfsruimte voor zzp zonder ondernemer voor de BTW

Hallo,

Even wat achtergrond informatie:
ik ben een startende ondernemer in het reclame segment, heb een vaste baan (38u, modaal salaris) en wil graag een bedrijfruimte gaan huren.
Dit lijkt mij praktisch ivm mogelijkheid volledig op het werk te storten, af te kunnen spreken met klanten en thuis hier absoluut geen mogelijkheid voor heb.

Nu is mijn vraag de volgende:
Als ik als ZZP'er een bedrijfsruimte wil huren (circa 700e p/m),
maar mijn omzet ligt maandelijks (nu nog) rond de 350e p/m, is dit een probleem? Krijg ik geld terug (aangezien een ruimte volledig als kosten te boeken is) en dan bedoel ik dus niet de btw, waarover nog gesproken moet worden met de verhuurder.

kortom: is het erg dat mijn huurkosten hoger liggen dan mijn omzet?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 augustus 2013, 19:28
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Dag Jerns,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jems Bekijk bericht
Krijg ik geld terug? (aangezien een ruimte volledig als kosten te boeken is)
Nee, je krijgt niet van iemand geld als je verlies lijdt. Dit zul je toch echt zelf moeten betalen.
Maar dat wil niet zeggen dat je deze stap niet moet nemen. Ondernemen is ook investeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jems Bekijk bericht
en dan bedoel ik dus niet de btw, waarover nog gesproken moet worden met de verhuurder.
Ik snap ook niet waarom je met de verhuurder wil spreken over de BTW. Of je die wel of niet terug kunt vragen is niet zijn keuze, maar een keuze van de Belastingdienst. Als je volgens de Belastingdienst ondernemer bent voor de BTW, kun je in principe de betaalde BTW verrekenen met de ontvangen BTW (in de volksmond "terugvragen").

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jems Bekijk bericht
kortom: is het erg dat mijn huurkosten hoger liggen dan mijn omzet?
Dat ligt eraan. In principe mag je net zoveel verlies maken als je zelf wilt, als je het maar zelf betaald. Maar als er geen zicht is op winst op termijn, zal de Belastingdienst van mening zijn dat je geen onderneming hebt maar een dure hobby. Als de Belastingdienst je niet meer ziet als ondernemer kun je uiteraard geen gebruik meer maken van de regelingen daarvoor (zoals BTW terugvragen, om maar wat te noemen).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 augustus 2013, 23:15
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronvanderkolk Bekijk bericht
Dag Jerns,

Ik snap ook niet waarom je met de verhuurder wil spreken over de BTW.
Ik wel, bij verhuur van onroerende zaken is er namelijk wel een bepaalde keuzevrijheid.. (één van de weinige transacties waar dat zo is)
Maar één van de vereisten is dat de huurder ondernemer is voor de omzetbelasting, zolang dat niet het geval is zal er geen sprake kunnen zijn van belaste verhuur.

Ik denk overigens dat de kans vrij groot is dat Jems wel degelijk ondernemer is voor de BTW.
Jems, waarom denk je dat dat niet zo is?


Voor wat betreft (aanloop)verliezen die zijn in de meeste gevallen te verrekenen met toekomstige winsten. maar je moet ze uiteraard wel kunnen "voorfinancieren" en je krijgt in elk geval van niemand geld gestort.. je zult hooguit in de eerste winstjaren minder Inkomstenbelasting betalen over je winst omdat je nog een verrekenbaar verlies hebt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 augustus 2013, 23:25
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Van die keuzevrijheid bij verhuur van onroerende zaken had ik nog nooit gehoord Roel, dank je wel. Weer wat geleerd :-)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 augustus 2013, 00:41
Jems Jems is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 juni 2013
Berichten: 5
Standaard

thanks voor de reactie.
Dat van de voorbelasting voor verhuurder wist ik, vandaar mijn vraagstelling ook. Gelukkig begreep Roel ook wat ik bedoelde en heb ik het aan het juiste eind.

Ik ben bang dat de belastingdienst mij niet als volwaardige ondernemer zal zien aangezien ik niet meer dan 1225 uur per jaar zal gaan besteden in "mijn bedrijfje".

Dat er voldoende geld beschikbaar moet zijn om te huren begrijp ik, dit is het probleem niet. Echter was ik gewoonweg geïnteresseerd in de vraag of ik de kosten kan boeken en een feitelijke 0-aangifte kan maken na verrekening omzet-kosten.

Indien ik wel meer omzet zal gaan maken zijn de kosten geen probleem meer en het is juist gunstig om een eigen ruimte te hebben omdat ik dan professionelere over kan komen en kan handelen.

Nog een korte vraag: indien mijn winst (bijv per maand) 350 is en de huur komt op 700 euro. Dan is dat -350 euro. De huur betaal ik uit eigen portemonnee, de winst is 0 dus geen belastingafdracht -> is dit de correcte beredenering?
Feitelijk zou het huren mij dus maar 350 euro kosten. ipv 700.
en bij winst kost het me minder, gaat het geld opleveren op den duur (ivm hogere omzet) !?

met vriendelijke groeten en bedankt voor jullie hulp tot dusver!!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 augustus 2013, 11:15
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Of je ondernemer bent, hangt af van een aantal factoren. Of je wel of niet meer dan 1225 uur in je onderneming werkt is niet van belang.

Wel van belang is of je naar objectieve maatstaven een positief inkomen kan verwachten. Met andere woorden is er een inkomensbron of is sprake van een hobby. Wanneer je een paar jaar ondernemer bent, stopt en geen winst hebt behaald, kan de belastingdienst stellen dat er geen bron van inkomen is. Gevolg het verlies is niet aftrekbaar.

De factoren die een rol spelen om te bepalen of je ondernemer bent:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...mstenbelasting

Bij een omzet van € 350 en een huur van € 700 bedraag het verlies € 450. Vervolgens wordt er gekeken naar het totale box 1 inkomen (inkomen uit werk en woning). Wanneer je alleen loon hebt dan wordt het verlies uit onderneming verrekend met je belastbare loon. Resteert er dan nog een verlies dan wordt dit verrekend met het positieve belastbare inkomen van de 3 voorgaande jaren (2010 t/m 2011) en daarna met de 9 opvolgende jaren 2014 t/m 2022). Waarbij het oudste jaar als eerste wordt benut.

Een verlies kan in jouw situatie dus leiden tot een teruggaaf van ingehouden loonbelasting.

Heb je al gekeken of je volgens je arbeidscontract en arbeidsvoorwaarden wel een onderneming mag hebben. Er kan zijn bepaald dat dat alleen met schriftelijke toestemming van je werkgever mag. Ook van belang: staat er een concurrentie en/of relatiebeding in? Deze bedingen kunnen je activiteiten als ondernemer beperken.

Voor wat betreft de huur van een bedrijfsruimte kun je als alternatief denken aan het huren van een flexibele werkplek. Dan zit je niet vast aan een huurcontract voor een langere periode. Als je besluit te stoppen met je onderneming en het huurcontract loopt nog dan moet je wel huur blijven betalen tot het einde van het huurcontract. Tevens kan het huren van een flexibele werkplek leiden tot lagere huurkosten omdat je niet de hele tijd een werkplek nodig hebt. Je kunt ook op zoek gaan naar een gratis werkplek.

Een bijkomend voordeel van lagere huurkosten kan zijn dat je winst hebt i.p.v. een verlies. Dat is een positieve factor voor het bepalen of je ondernemer bent of niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bedrijfsruimte, huren, kantoor, zzp en loondienst

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Donatie zonder BTW / Sponsor met BTW Mummelhuus Administratie 0 14 januari 2013 14:28
BTW BTW op factuur Freelancer zonder BTW-plicht Mark Luikens Belasting 4 19 januari 2012 23:32
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 20:10
Factuur zonder BTW linda12 Belasting 3 16 januari 2008 07:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon