Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juli 2007, 11:03
pantone pantone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 3
Standaard Dochteronderneming

Sinds een jaar heb ik een handelsonderneming in kleding. Deze wil ik graag behouden ook al doe ik hier niet veel mee. Eigenlijk wil ik ook een andere onderneming of als freelance starten in mijn sector grafisch/multimedia.

Aan mijn eerste onderneming heb ik al heel wat vaste lasten, dus nou vroeg ik mij af of ik mijn nieuwe onderneming als dochter kan starten van de eerste alleen dan met andere werkzaamhden? En of dat weer gebaat gaat met een hoop extra kosten, of dat ik beter de eerste kan opzeggen?

Mijn tweede vraag is, ik kom met mijn eerste bedrijf heeft die jaar eigenlijk geen omzet behaalt. Kom ik daar mee in de problemen met de belasting dient? Ik maak nauwelijks gebruik op het moment er van maar ik wil er volgende jaar wel weer tegenaan, is het dan verstandig om het allemaal op te zeggen voor een jaar of kan ik het beter een jaar het laten bestaan?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 juli 2007, 19:17
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Dochteronderneming

De term dochteronderneming is iets wat veel gebruikt wordt bij besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, in de volksmond BV. Echter om een goed antwoord te kunnen geven op jouw vraag, ga ik mij toch erg afvragen of jij wel een BV hebt.

Gezien de korte duur van de onderneming in kleding en je hier niets mee doet, vraag ik mij af of dit dan wel in een BV vorm is opgericht. Hiermee gaan immers bepaalde kosten gepaard en dat zou zonde zijn.

Wanneer de ondernemersvorm een eenmanszaak of VOF, zou ik de onderneming(en) niet opheffen. De kosten (bijdrage KvK en dergelijke) zijn immers te overzien.

Voor de belastingdienst maakt de hoeveelheid winst niet uit. Zolang jij je maar blijft gedragen als een ondernemer en de activiteiten niet de kant op gaan van een hobby, mag je de kosten - maar hopenlijk in de toekomst ook de winsten - opvoeren in de aangifte inkomstenbelasting.

Oh ja, met betrekking tot de verschillende activiteiten kun je als eenmanszaak geen dochtermaatschappijen oprichten. De term eenmanszaak is echt bedoelt voor een zaak van een man of vrouw. Wel kun je verschillende activiteiten uitvoeren binnen een onderneming, mits dit in overeenstemming is met de inschrijving kamer van koophandel.

Succes met ondernemen!
__________________
http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juli 2007, 19:59
pantone pantone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Dochteronderneming

Heel erg bedankt voor de reactie,

Het gaat om een eenmanszaak, ik kan mij herinderen dat ik namenlijk iemand gezien had die een zaak had en daar onder nog een soort dochter had op gericht met iets andere praktijken. Maar zodat die naam ook op te zoeken was. Dat was eigenlijk ook mijn idee. Maar dat kan dus niet, of ik moet mijn papieren veranderen bij een KVK. Of gewoon helemaal een 2de opstarten?

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juli 2007, 20:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Dochteronderneming

Met een eenmanszaak kun je meerdere handelsnamen hebben en je kunt meerdere activiteiten registreren in het handelsregister.

Maar voor de fiscus blijft je één ondernemer en juridisch blijft het één eenmanszaak (d.w.z. je bent persoonlijk aansprakelijk voor alle activiteiten).
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 juli 2007, 08:45
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Dochteronderneming

Ik sluit mij aan bij de opmerkingen bij Rene.

Een inschrijving bij de kamer van koophandel kan meerdere handelsnamen hebben, zodat je altijd te vinden bent. Vergeet ook niet de omschrijving van de activiteiten hierbij te wijzigen.

Succes met ondernemen!
__________________
http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 juli 2007, 09:39
pantone pantone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Dochteronderneming

Ah ok top dat is wat ik bedoelde, maar dan hoef dus geen 2de BTW nummer zakelijke rekening ect. dat is waar ik op uit ben!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 juli 2007, 10:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Dochteronderneming

Inderdaad: je kunt één btw-nummer, één zakelijke rekening, één administratie, één jaarrekening, één aangifte inkomstenbelasting etc. gebruiken voor alle activiteiten van de eenmanszaak.

Naar buiten toe kun je het als je dat wilt als meerdere ondernemingen presenteren: handelsnamen, websites, briefpapier,...
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 september 2007, 19:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Dochteronderneming

Aangezien deze vraag vaker wordt gesteld, hebben we er een FAQ van gemaakt: Kan ik verschillende diensten aanbieden met één eenmanszaak? Hier staan nog wat nieuwe tips bij, die in deze draad nog niet waren gegeven.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 oktober 2007, 11:50
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Dochteronderneming

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Aangezien deze vraag vaker wordt gesteld, hebben we er een FAQ van gemaakt: Kan ik verschillende diensten aanbieden met één eenmanszaak? Hier staan nog wat nieuwe tips bij, die in deze draad nog niet waren gegeven.

Handig ! (had ik eerder moeten weten, toen ik deze week bij de KvK mijn tweede eenmanszaak wou registreren ivm met uitbrieding van mijn imperium kreeg ik inderdaad nul op het rekest)

Jammer alleen dat de dienstdoende KvK-beambte niet kon aangeven wáárom dit was en hoe het zat met BTW / aangifte's etc.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon