Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 april 2009, 19:43
CIC2008 CIC2008 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2008
Berichten: 26
Standaard Hoeveel opzij leggen voor de IB?

Hallo,

Sinds kort werk is als freelancer. Steeds hield ik mezelf voor ogen dat wanneer ik 50% van mijn inkomsten opzij zou leggen ik sowieso genoeg zou sparen om aan het eind van het jaar de IB te kunnen betalen. Maar nu is mij een aantal keren ter ore gekomen dat wanneer je 35% opzij legt, dit meer dan genoeg is om deze kosten (zo zie ik het) te dekken.

Hoeveel procent houden jullie over het algemeen aan? Ik wil aan het eind van het jaar niet te weinig opzij gelegd hebben zodat ik tekort kom, maar om téveel opzij te leggen vind ik ook wel een beetje jammer.

Ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.

Hartelijke groet,

Sylvia
__________________
Clear In Company
management support & personal assistance

www.clearincompany.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 april 2009, 23:58
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Hoeveel opzij leggen voor de IB?

Hey Silvia,

Ik denk dat de waarheid redelijk tussen 35 en 50% zal liggen. waarbij ik 50% inderdaad wat hoog vind en 35% toch wel het minimum.. het is zeker verstandig iets te veel te reserveren als te weinig..

kijk even naar dit artikel uit de veel gestelde vragen wat het best bij jou situatie past.
http://www.lancelots.nl/starten/veel...tto-overhouden

overigens kun je sinds dit jaar de schatting winst uit onderneming ook opnemen in de electroniche voorlopige aanslag 2009, en gaat dat niet meer op papier, je kunt dus redelijk makkelijk berekenen wat je op basis van jou schatting aan inkomsten je moet gaan betalen over 2009.

http://www.belastingdienst.nl/zakeli...opige_aanslag/

groet,

Roel
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 april 2009, 19:47
CIC2008 CIC2008 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2008
Berichten: 26
Standaard Re: Hoeveel opzij leggen voor de IB?

Roel, dank voor je reactie. Ik ben er wel wijzer van geworden

Maar ik ben nog steeds benieuwd wat medeforummers zoal opzij leggen voor de IB (hoeveel % bedoel ik dus).
__________________
Clear In Company
management support & personal assistance

www.clearincompany.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 april 2009, 20:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoeveel opzij leggen voor de IB?

De IB is nu eenmaal niet een zeker percentage van je winst, door het systeem met aftrekposten, heffingskortingen, schijven etc. Het percentage van iemand anders hoeft niet voor jou te gelden.

Wat ik een betere benadering vind is een begroting maken met een winstverwachting en de IB uitrekenen voor jouw persoonlijke sitiatie. Ja, dat is ingewikkeld, maar dat is min of meer eenmalig.

Gedurende het jaar hou je dan in de gaten in hoeverre de omzet en kosten van de begroting afwijken, en dan is de IB makkelijk te schatten als:
oorspronkelijke berekening + (winstafwijking * percentage hoogste schijf)
Is je hoogste schijf bijvoorbeeld 42% en maak je 7.000 euro meer winst dan begroot, dan betaal je ongeveer 42% van 7.000 = € 2.940 meer inkomstenbelasting dan volgens je oorspronkelijke begroting.

Deze eenvoudige formule gaat op zolang de winstafwijking niet zo groot is dat je in een andere hoogste schijf komt, onder voeten of boven drempels etc.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon