Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 april 2008, 21:38
PaRi's schermafbeelding
PaRi PaRi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2008
Berichten: 9
Standaard Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Hoi,

Ik wil al een hele tijd iets voor mijzelf starten. Maar wat?
Ik wil iets starten waarbij ik zelf niet veel in hoef te investeren. Iets dat ik gewoon thuis kan doen.
Sinds een aantal weken ben ik op het idee gekomen een uitzendbureau te beginnen. Maar hoe???? Wat moet ik precies doen? Wat staat mij te wachten? Hoe moet ik te werk gaan?

Ik ben een meisje van 19 jaar. Ik woon in Heerlen. Heb nog geen rijbewijs. Woon nog thuis met mijn ouders. We hebben thuis een kamer leeg staan waar ik een kantoortje van wil maken voor mijzelf. Ik heb al een pc, printer, etc...

Maar ik weet gewoon echt niet hoe ik te werk moet gaan enz...
Vandaag had ik de kvk in Maastricht gebeld, die hebben een afspraak voor mij geregeld met een adviseur in Heerlen voor volgende week. Maar in de tussentijd wil ik er zelf ook alvast wat meer over weten.

Ik zal jullie hulp echt zeer op prijs stellen !

Liefs, Pari
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 april 2008, 09:39
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Ik ben niet echt thuis in de uitzendbranche, zeker niet achter de schermen, maar een uitzendbureau beginnen lijkt me niet iets dat je vandaag op morgen 'even' doet. Er zal veel bij komen kijken, dus de voor de hand liggende vraag; heb je al een bedrijfsplan opgesteld? Aan de hand daarvan kun je vaak wel bepalen of een start realistisch is en waar je rekening mee moet houden. Door zo'n plan op te stellen kun je je steeds in kleine delen verdiepen, waardoor je als vanzelf steeds verder komt!

Succes ermee!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 april 2008, 13:00
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Hoi Pari,

Ik ga hier akkoord met Adine, ik denk dat je het eerst nog eens heel goed moet overdenken en zeker een bedrijfsplan moet opstellen. Denk hierbij ook aan het voordeel dat jij zou kunnen bieden aan klanten tegenover de grotere uitzendbureaus. Dit is dus de reden waarom ze naar jou zouden komen en niet naar de concurrentie.

Je zegt dat je niet veel wilt investeren, ik neem aan dat je financieel bedoelt. Als ik eerlijk mag zijn, vind ik dit geen ideaal startpunt om een onderneming te beginnen. Betere startpunten zijn: wat kan ik goed, doe ik graag en waar wil ik me voor 200% voor inzetten? Stel die vragen aan jezelf en kijk waar je uitkomt.

Ook denk ik dat je wel echt een ontvangstruimte voor klanten nodig hebt als je een uitzendbureau wil beginnen. Zoiets kan je moeilijker per e-mail of telefonisch doen, persoonlijk contact is toch wel heel belangrijk in de uitzendbranche.

Veel succes!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 april 2008, 14:51
Miranda van Gaalen Miranda van Gaalen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Hoi Pari,

Je oproep klinkt bijna aandoenlijk, zo lief en meisjesachtig. Hélp!! Niet de gemakkelijkste basis om een onderneming op te starten, maar niets is onmogelijk

Wel vind ik het een twijfelachtig signaal dat je nog zo weinig weet over ondernemerschap én volgens mij over het uitzendwezen. Wat maakt dat het je leuk lijkt? Heb je jouw beeld van een uitzendbureau getoetst bij een ervaringsdeskundige?

Wil je echt al concreet verder, dan heb je misschien iets aan deze link van een helder stappenplan voor de eerste maand van je onderneming:

http://www.lancelots.nl/starten/stappenplan

Ik raad je aan stap 1 vast in de komende dagen te doen, om volgende week mee te nemen naar de kvk. Het maken van zo'n plan ordent meteen je eigen gedachten. Daarnaast kun je dan gerichte feedback vragen. (Streef geen perfectie na, beter een A4-tje dat echt ergens over gaat, dan 25 pagina's met details die nog niet terzake doen.)

Succes!
Miranda
__________________
www.zetjezelfopdekaart.nu
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 april 2008, 14:52
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Hmm Pari, waarschijnlijk niet helemaal wat je wil horen, maar een uitzendbureau is best lastig. Je wordt namelijk in 1 keer werkgever van mensen. Bedrijven huren vaak uitzendkrachten in juist om zelf niets te maken te hebben met de lastige regelgeving - en dat ga jij dan op je schouders nemen... Welke regels gelden er als mensen ziek zijn? Hoe zorg je ervoor dat ze veilig kunnen werken? Wat doe je als ze niet op komen dagen? Of als het inlenende bedrijf ze in een keer vast in dienst neemt en jij het nakijken hebt?

Ben het met Sofie eens; ga uit van waar je goed in bent en waar je warm voor loopt!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 april 2008, 19:39
PaRi's schermafbeelding
PaRi PaRi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden!

Dat is het nou net, ik weet niet wat ik leuk zal vinden. Ik heb graag mensen om mij heen, praat graag met mensen, help mensen graag, doe graag zo veel mogelijk verschillende dingen en herhaal niet graag alsmaar hetzelfde de hele dag door, doe graag nieuwe dingen.
In het begin, als ik iets nieuw moet doen, voor de eerste keer dus, ben ik vaak bang om iets verkeerd te doen, maar zodra ik het onder de knie heb vind ik het geweldig om te doen, na verloop van tijd begin ik het dan zo makkelijk te vinden dat ik het liefst iets nieuws, groters, anders doe.
Verder hou ik ontzettend veel van auto's. Ik wilde met iets kleins starten, dit doorzetten 3/4 jaar. Hopende daar een grote winst in te krijgen en dan iets te starten in de auto branche.
Ik dacht dat een uitzendbureau makkelijk zal zijn. Maar als ik jullie reacties zo lees denk ik dat het in het begin toch heel moeilijk zal zijn, alhoewel, niets is onmogelijk, zoals Miranda al vermeld.

Wat kunnen jullie mij dan adviseren ?

Groet, Pari.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 april 2008, 21:02
Miranda van Gaalen Miranda van Gaalen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Ik zou je echt aanraden om je dromen even los te laten en eerst een paar jaar werkervaring op te doen. Ontdekken wie je bent, in wat voor bedrijf je je het lekkerst voelt, met welk werk, en met welke mensen.

Want echt: niet weten wat je wilt staat haaks op snel grote winst maken, in welke branche dan ook.

niets is onmogelijk, maar sommige dingen komen er wel héel dicht bij

Miranda
__________________
www.zetjezelfopdekaart.nu
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 april 2008, 22:26
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Okay, je hebt een passie voor auto's, je werkt graag met mensen en het liefst projectmatig. Ik zou een baan zoeken die deze ingredienten heeft. Inderdaad: werkervaring opdoen en rustig om je heen kijken waar je kansen liggen. Voordeel van werken: je kan alvast sparen voor als je de grote sprong naar zelfstandig ondernemer gaat maken. Eerst in iets anders als zelfstandig ondernemer werken om een 'fast buck' te maken is niet realistisch. Doe er je voordeel mee dat je nu in elk geval weet waar je passie ligt en welk soort werk je aanspreekt (en welk werk niet) - en besef dat je handicap nu nog een gebrek aan werkervaring is.
Ik denk trouwens dat als jij aan auto's denkt, je stiekum al weet waar je over 5 jaar wil zijn.
Stel jezelf over 5 jaar voor en plan dan je strategie terug. Ergens op je weg moeten minstens twee dingen voorkomen: een baan in loondienst en een ondernemingsplan .
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 april 2008, 10:26
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PaRi Bekijk bericht

Ik wil al een hele tijd iets voor mijzelf starten. Maar wat?
<knip>

Ik ben een meisje van 19 jaar. Ik woon in Heerlen. Heb nog geen rijbewijs. Woon nog thuis met mijn ouders. We hebben thuis een kamer leeg staan waar ik een kantoortje van wil maken voor mijzelf. Ik heb al een pc, printer, etc...
Hej Pari,
Het klinkt misschien hard, maar het enige wat je vóór je hebt spreken, is je enthousiasme. Je hebt geen kennis van zaken, je hebt geen of nauwelijks werkervaring, je hebt zelfs nog nooit zelfstandig gewoond.

Je hebt een kamertje, een pc en een printer. Dat is alleen in hoogst zeldzame gevallen voldoende om een bedrijf te starten (denk aan die jongen die een website voor telefoontarieven startte).

Ik zou zeggen: zorg dat je een baan krijgt in de de branche die je aanspreekt: de autobranche, dat is leuk en leerzaam. Misschien kun je daarin zelfs doorgroeien.

Ga ondertussen studeren op wat er allemaal komt kijken bij het oprichten van een eigen bedrijf. Weeg de voor en tegens af. Zoals iemand anders al zei: stippel een vijf-jarenplan uit en ga daar gericht naar toe werken.

Vergeet het idee dat je na drie of vier jaar een eigen bedrijf voeren veel geld verdiend hebt. 't Kan natuurlijk wel, maar doorgaans duurt 't wat langer, als 't überhaupt gebeurt .

Mijn advies: behoud je enthousiasme, maar wordt iets realistiser.

Marlies
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 april 2008, 19:26
PaRi's schermafbeelding
PaRi PaRi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Wil voor mezelf beginnen, uitzendbureau? Of iets anders?

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Hmm, ja als ik dit allemaal lees denk ik dat ik er toch echt niet klaar voor ben. Ik heb inderdaad helemaal geen ervaring. En zal ook geen flauw idee hebben wat ik zal moeten doen als ik een bedrijf zal hebben. Ik had het me allemaal een heel stuk makkelijker voorgesteld.

Groet, Pari.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon