Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 november 2008, 12:30
M2be M2be is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 14
Standaard Inkoopfacturen die niet kloppen?

Ik was voor een tijd geleden mijn inkoop facturen aan het invoeren op de computer, netto bedrag, btw bedrag en bruto bedrag, maar sommige facturen kloppen niet.

Is dit jullie wel eens opgevallen?

Heeft dit alleen met afronden te maken? zo heb ik een inkoop factuur waarvan de btw 13,98 is, maar op de factuur staat 13,90.
Terwijl netto en bruto bedragen niet zijn afgerond.

En neem nu een andere inkoop factuur, totaalbedrag is 40,79, de btw is 6,51 dit staat er juist op, maar het nettobedrag is dan volgens de 19% btw, 34,28. Maar op de factuur staat 35,29.
Hier staat in kleine lettertjes onder dat alleen het totaalbedrag juist is, ivm afronden, maar waarom is het netto bedrag dan niet afgerond maar gewoon een euro en een cent hoger gezet?

Hoe moet ik het nu bij bijvoorbeeld die laatste facturen invoeren op de pc? Daar heb ik een kolom van netto, en bruto en btw naast elkaar staan.
Maar moet ik nu invullen zoals het op de factuur staat, en de bedragen dus niet kloppend zijn? Ik heb toen de netto velden leeg gelaten... maar zou wel graag willen weten hoe jullie het oplossen.

Volgende factuur die niet kloppend is:
442,86 netto, btw is 84,14 en het totaalbedrag, zo staat op de factuur is 620,51 maar als ik het nareken is het totaalbedrag 527,00.
Dan zie ik even de hele factuur na, en zie ik dat 1 product geen btw bevat, dit product kost 29.41, als ik dit bij die 527,00 op tel, kom ik nog lange na niet bij die 620,00.

En de volgende btw bon:
goederen excl btw: 7,55
de btw is volgens hun: 2,43
verzend/verwerkings kosten erbij van 5,25
totaal bedrag volgens hun: 15,23

Maar ik kom op een totaalbedrag van 14,23, want de btw is geen 2,43 maar 1,43. Wat zouden jullie hiermee doen? wat als de belastingdienst dit ontdekt? ben ik dan de schuldige?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2008, 17:52
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Inkoopfacturen die niet kloppen?

Als een factuur niet klopt betaal je 'm niet en vraagt een gecorrigeerde factuur. Je gaat me toch niet vertellen dat je alle facturen betaalt en er later pas achter komt dat ze niet kloppen?

Overigens komt het vaker voor dat een deel van de levering met 6% is belast en een deel met 19%. Als het goed is staat dit ook uitgesplitst op de factuur.

Heb je een factuur betaald die niet klopt, vraag dan een gecorrigeerd exemplaar. Krijg je dit niet, boek dan het netto bedrag dat je hebt betaald + de BTW die je hebt betaald dan zit jij in elk geval goed bij een controle. Weliswaar heb je dan misschien in totaal teveel betaald maar dit kun je voorkomen door een factuur te controleren voor je deze betaalt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 december 2008, 17:51
M2be M2be is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 14
Standaard Re: Inkoopfacturen die niet kloppen?

Bedankt voor je reactie, de facturen die volgens mijn berekeningen niet bleken te kloppen bleken wel te kloppen, maar het btw zat al in de subtotaalbedrag.
Elk product apart hadden ze de btw al apart ingerekend, dus ja dan klopt het allemaal wel.

Bedankt voor de reactie!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 22:07
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon