Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2011, 16:26
wabjuh wabjuh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2011
Berichten: 10
Standaard Betaalde BTW waar boeken?

Hoi,

Half 2010 heb ik een factuur gestuurd. Met de omzetbelastingaangifte van 2010-Q3 heb ik die BTW al afgedragen. In 2011 heb ik die factuur betaald gekregen. Hoe moet ik dat bedrag aan BTW wat ik heb afgedragen, maar in 2010 niet van de klant overgemaakt heb gekregen nou opnemen op mijn balans van 2010? Het is wel een uitgave die ik gedaan heb en dus moetik hem verklaren op de balans.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 maart 2011, 20:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De btw zit gewoon in het debiteurensaldo met de openstaande facturen.

BTW die je nog moet ontvangen van je debtiteuren (klanten) vermeld je niet apart op de balans.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2011, 11:23
wabjuh wabjuh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2011
Berichten: 10
Standaard

Roel,

Bedankt voor je reactie, maar ik snap het toch nog niet.
BTW die je van een klant betaald krijg hoef je nooit bij je inkomstenbelasting mee te nemen, aangezien je die ook altijd weer afdraagt aan de belatingdienst. Dat heft elkaar dus op. Maar in mijn beschreven situatie zit ik met een verschil. Ik heb de BTW afgedragen, maar de klant heeft de factuur (met BTW) nog niet betaald aan mij. Met de aangifte van de inkomstenbelasting moet je verklaren wat er allemaal op je bankrekening gebeurd is. Ik moet dus nu die afgedragen BTW kwijt.

Je geeft aan dat ik hem bij mijn debiiteurensaldo moet zetten met openstaande facturen. Die zie ik niet staan in het aangifteprogramma van de belastingdienst. Ik zie wel 'wijzigingen in voorraad gereed product en onderhanden werk', maar dan wordt hij juist aan de credit-zijde gezet, terwijl ik aan de debet zijde iets kwijt moet.

Wie kan mij aan een regel helpen uit het aangifteprogramma van de belastingdienst, waar ik dit kwijt kan?
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 maart 2011, 10:52
wabjuh wabjuh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2011
Berichten: 10
Standaard

Laatste dag, mensen. Kan iemand mij nog helpen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 maart 2011, 14:15
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Op het moment dat je je omzetfactuur boekt (even als voorbeeld € 100 ex. btw) doe je feitelijk dit:

Debiteuren 119
Omzet 100
Te betalen BTW 19

Als je BTW gaat afdragen dan boek je dat eigenlijk van je te betalen / te vorderen rekeningen af, zodat het glad loopt.

Je debiteuren saldo blijft nog steeds 119 en die ontvangen je in 2011 en die boek je dan daar weg. Je denkt even verkeerd.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 maart 2011, 15:28
wabjuh wabjuh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2011
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Op het moment dat je je omzetfactuur boekt (even als voorbeeld € 100 ex. btw) doe je feitelijk dit:

Debiteuren 119
Omzet 100
Te betalen BTW 19

Als je BTW gaat afdragen dan boek je dat eigenlijk van je te betalen / te vorderen rekeningen af, zodat het glad loopt.

Je debiteuren saldo blijft nog steeds 119 en die ontvangen je in 2011 en die boek je dan daar weg. Je denkt even verkeerd.
Kau,

Bedankt voor je uitleg. Wellicht verbaas het je niet, maar ik snap het nog steeds niet.
Bij de aangifte inkomsten belasting geef ik met banksaldo aan op 01-01-2010 en het saldo van 31-12-2010. Het verschil daartussen moet ik verklaren met dingen als omzet, prive-stortingen prive-onttrekkingen en kosten.
Ik neem pas iets mee bij 'omzet' (bij de aangifte IB) als ik een factuur uitbetaald heb gekregen. In 2010 heb ik die factuur niet uitbetaald gekregen. De BTW (in jouw voorbeeld 19 Euro) heb ik wel al afgedragen. Bij het opmaken van mijn balans in het aangifteprogramma van de IB ontbreekt er dus 19 euro van mijn rekening.
In het aangifteprogramma van de belastingdienst zie ik niet iets als 'te vorderen rekeningen'.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 maart 2011, 16:21
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Zo werkt het niet. Je neemt je omzet op de factuurdatum. Als je omzet neemt bij betaling werk je via het kasstelsel. Wat je bij omzet in het belastingdienst programma aangeeft moet eigenlijk de omzet zijn van de werkelijke werkzaamheden in 2010.

Aangezien je de factuur niet uitbetaald hebt gekregen staat je omzet + btw nog onder de debiteuren. Uiteraard heb je de btw wel geboekt en afgedragen (dus idd van je bank af). Dan sluit het toch? Alleen de betaling is nog niet binnen. Als je gewoon een boekhouding bijhoudt dan zie je dit ook terug.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Terugvragen buitenlandse BTW, hoe te boeken? Bel_Eng Administratie 1 30 januari 2011 22:01
Betaalde 'vriendendiensten' boeken? mij Administratie 4 25 juli 2010 18:32
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet? Verwijderd account Administratie 22 1 juli 2007 15:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon