Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 augustus 2008, 17:28
Guus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard 19ct/km -> hoe werkt het nou??

Lansiers,

ik ben het even kwijt. Ik sta voor de beslissing een auto prive danwel zakelijk te registeren en ben confuus wb de 19ct/km constructie.

I'm ready for een Aha-Erlenbis, dus wie mij kan helpen, graag:

- stel de totale kosten voor je auto zijn per jaar 9000 Euro
- je laat je bedrijf 19ct per zakelijke km uitbetalen, zeg 6000 Euro
- bedrijf rekent die 6000 Euro als kosten, stel je valt in 52% tarief, je betaalt grofweg de helft = 3000 Euro
- de totale kosten van de auto (prive + zakelijk) zijn dan (9000-6000) + 3000 = 6000 Euro

Klopt dit nou?

Confuus Guus
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 augustus 2008, 22:27
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: 19ct/km -> hoe werkt het nou??

Klopt. Vooropgesteld dat de auto privevermogen is.
Denk ook aan aftrek BTW op brandstof en onderhoud (en eventueel aanschaf als de auto voor de BTW wel als ondernemingsvermogen wordt geetiketteerd) voor de zakelijke kilometers.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 augustus 2008, 12:31
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: 19ct/km -> hoe werkt het nou??

ik weet dat je btw van onderhoud inderdaad mag aftrekken, maar hoe zit dat met brandstof? Ik gebruik de prive auto ook voor opdrachten en log dan de kilometers netjes, maar ik neem aan dat de hoeveelheid brandstof waarvan je btw aftrekt, in relatie moet staan met het aantal gereden kilometers?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 augustus 2008, 20:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: 19ct/km -> hoe werkt het nou??

Inderdaad, als je netjes zakelijke kilometers bijhoudt + beginstand en eindstand van een jaar weet je ook wat je prive hebt gereden en dus wat de verhouding zakelijke/prive kilometers is. De BTW over de zakelijke kilometers, ook over de brandstof kun je dan aftrekken. Overigens is die 19 ct inclusief BTW dus zou je feitelijk wel de BTW die je aftrekt moeten corrigeren op het totaalbedrag dat je aan zakelijke kilometers hebt opgevoerd.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 augustus 2008, 16:11
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: 19ct/km -> hoe werkt het nou??

helder. wat ik me wel even afvraag; over hoeveel brandstof mag je btw afrekenen? Mijn kleine Toyota rijdt een stuk zuiniger dan een grote Landrover om maar even wat te noemen; voor dezelfde hoeveelheid zakelijke km's zou ik dus theoretisch over minder liters ingekochte brandstof btw mogen aftrekken...
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2008, 16:30
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: 19ct/km -> hoe werkt het nou??

Eh.. wat heeft dit te maken met de verhouding zakelijke / prive kilometers c.q. de BTW aftrek?
Als je aan brandstof totaal 100 euro BTW hebt uitgegeven in een jaar en je hebt 25% prive en 75% zakelijk gereden kun je dus 75 euro BTW op zakelijk gebruik aftrekken.
Voor dezelfde hoeveelheid kilometers heb je toch ook minder betaald aan brandstof? Lijkt het je dan niet logisch dat je ook minder aftrekt?
Je kunt natuurlijk ook een Landrover aanschaffen dan kun je inderdaad meer aftrekken (nadat je eerst hebt betaald).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 september 2008, 10:14
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: 19ct/km -> hoe werkt het nou??

je hebt natuurlijk gelijk; het is mij helder!
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 20:58
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 12:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon