Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 7 oktober 2008, 08:52
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Motor op de zaak

Goedemorgen!
Sinds vrijdag heb ik mijn motorrijbewijs (hoera ) en de motor(scooter) staat al voor mij klaar. Deze is in maart van dit jaar gekocht op naam van mijn vriend. Ik ben van plan om al mijn (ijzel- en sneeuwvrije) kilometers, zowel zakelijk als privé, hierop te gaan rijden (en anders is er altijd nog de trein). Mijn vraag: wat moet ik nu doen om deze motor op naam van de zaak te zetten? Moet ik hem kopen van mijn vriend? En als ik het goed begrijp, kan ik de BTW dan voor alle kosten aftrekken én de kosten bij de inkomstenbelasting opvoeren (verzekering, wegenbelasting enz.)?
Gabrielle

PS eerder dit jaar heb ik ook al nieuwe motorkleding gekocht en (met een privé deel) op de zaak gezet.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 7 oktober 2008, 21:34
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Motor op de zaak

Je kunt de motor kopen van je vriend en deze op de zaak zetten. BTW kun je niet terugvragen omdat de motor geleverd wordt door een particulier welke geen BTW kan aanrekenen. Van de overige kosten (brandstof, onderhoud, kleding) kun je inderdaad de BTW terugvragen. Uiteraard kun je alleen de kosten excl. BTW als kosten opvoeren, de BTW krijg je immers al terug.

Gefeliciteerd met je motorrijbewijs en veel rijplezier!
Met citaat reageren
  #23  
Oud 8 oktober 2008, 09:27
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Motor op de zaak

Hai Marjan,
Dank je voor je antwoord. Nog een vraagje: kan dat kopen pro forma zijn? Eigenlijk krijg ik 'm namelijk van hem. Of voor een symbolisch bedrag? Of is overschrijven van het kentekenbewijs voldoende?
Gabrielle

PS @Hanzup: mijn textielpak ging ook lekken. Even inspuiten met een impregeneermiddel (te koop bij schoenenwinkel of schoenmaker) en je kunt weer vooruit (scheelt een nieuw pak)!
Met citaat reageren
  #24  
Oud 8 oktober 2008, 19:59
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Re: Motor op de zaak

Gabrielle,

Ik zou voorstellen hem voor een relatief hoog bedrag aan jou te laten 'verkopen'. Aangezien de aanschaf als kosten aftrekbaar zijn op je winst hoeft hierover geen belasting te worden betaald. Naderhand kun je het bedrag dan 'teruglenen'. Natuurlijk dien je rekening te houden met eventuele afschrijvingen op deze investering, maar dan nog is dit uitermate aantrekkelijk.

Edo
Met citaat reageren
  #25  
Oud 14 oktober 2008, 13:30
linda's schermafbeelding
linda linda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 11
Stuur een bericht via Skype™ naar linda
Standaard Re: Motor op de zaak

Fijn, dit draadje. Sinds 2 maanden ook in het bezit van motorrijbewijs en nu aan het dubben of het nu wel of niet wijs is om een motor op de zaak te zetten. Auto staat tenslotte ook al op de zaak en ik kan er maar in/op 1 tegelijk rijden. Dat is dan mijn simpele redenatie...

Maar als ik dit allemaal zo doorlees is er eigenlijk geen reden om het niet te doen. Alles 'mag' gewoon. Of mis ik nu wat. Het lijkt zo ontzettend 'Niet Des Belastingdienst-achtig' om dit allemaal zo maar toe te staan...

Helaas op dit moment ook financieel adviseur-loos, anders had ik deze vragen al bij hem neergelegd.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 16 oktober 2008, 21:11
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Motor op de zaak

@Gabriela
Suggestie van Edo is juist. Jouw vriend "verkoopt" jou de motor. Wel een schuldbekentenis o.i.d. opmaken, eventueel in opnemen hoe deze voldaan gaat worden.

@Linda
Niet alles mag maar de Belastingdienst is over het algemeen best redelijk. Zolang jij een redelijke onderbouwing hebt van je zakelijke kosten althans. Er is niets op tegen dat je de auto gebruikt als je "netjes" bij een klant moet komen (of met bagage) of in slecht weer en de motor wanneer je in spitstijd ergens op tijd moet zijn.

Veel plezier op de motor (ik denk er ook nog steeds over)

Marjan
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
motor


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bus (grijs kenteken) op de zaak japie Belasting 0 17 februari 2008 12:42
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 18:55
Koop auto v.d. zaak ontbonden Helga Al die andere praktische dingen 3 4 juli 2007 14:57
auto van de zaak...ik wil er van af :) Wil W Al die andere praktische dingen 5 30 juli 2006 21:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon