Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 oktober 2008, 15:25
Han Han is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 1
Standaard Starten in November en var-wuo aanvraag November

Geachte Lancelotters,

Ik ben onlangs een nieuwe onderneming gestart (een eenmanszaak) medio 20 oktober, waarom niet gewacht tot het nieuwe kalenderjaar? Omdat mijn opdrachtgever een grote klus voor nov/december heeft. En niet wilt verlonen via payroll, vanwege de administratieve en langzame vorm van beloning. Dat neemt niet weg dat ik sowieso al een eenmanszaak wilde beginnen en dat dit net het trapje is wat ik nodig had.
Enige nadeel aan het beginnen rond november, is dat ik een var-wuo nodig heb. (opdrachtgever wilt dat graag) Die heb ik ook al aangevraagd, maar wegens mijn logische benadering dacht ik persoonlijk dat de var-wuo wel doorloopt naar het volgende kalenderjaar. Maar dat schijnt niet zo te zijn, mijn fout inziens. Bij een aantal vragen die op het formulier staan heb ik geantwoord naar een kalenderjaar werken, dus foutief geantwoord als de var-wuo nog maar twee maanden geldig is. Vragen zoals: 700 uur of meer en tussen de 10000 tot 25000 die ik verdien in een kalenderjaar.
Maar dat is natuurlijk onmogelijk om dat in twee maanden te creëren.

Hoe flexibel is de belastingdienst en hoe los ik dit op.
Ik las ergens op dit forum, dat ik dan gewoon een var moet aanvragen voor het volgende kalenderjaar, met eventueel een begeleidend schrijven.

Ik zal deze twee maanden me intens inzetten om de belastingdienst te laten zien dat ik een zelfstandig ondernemer bent, waarschijnlijk werk ik deze twee maanden ruim 300 uur en verdien ik rond de 6000, 7000 euro. Daarbij heb ik al visitekaartjes en stamp ik nog even een website uit de grond om meer opdrachtgevers te werven.

Dan moet de BD toch wel denken die is zelfstandig ook in twee maanden?

Daarbij neem ik aan dat de belastingdienst de quote toch ook serieus neemt: leuker kunnen we het niet maken, maar wel makkelijker dus dat ze ook begrip tonen voor starters in november. Dus wel een var-wuo afgeven in november.

Naar ratio werk ik ruim over de grens als zelfstandige in twee maanden.

Graag een respons,

Alvast bedankt,

Han Smits
  #2  
Oud 30 oktober 2008, 00:36
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Starten in November en var-wuo aanvraag November

Tsja, het heeft niet zozeer te maken met flexibiliteit maar met regelgeving en daar zit over het algemeen niet zoveel souplesse in. Men kijkt inderdaad naar een kalenderjaar en het is dan de vraag of je voor dit jaar / twee maanden een VAR-wuo krijgt.
Enige wat ik je kan aanraden is de VAR voor 2008 en 2009 gelijktijdig aan te vragen. Voor 2009 ga je dan uit van een heel kalenderjaar en kun je navenant antwoorden. Voor 2008 gewoon invullen wat aan de orde is. Hooguit kan het zijn dat je voor 2008 een VAR-row krijgt. Waarom zou je opdrachtgever er een probleem van maken als je wel ook gelijk een VAR-winst over 2009 kunt laten zien? Het gaat immers om dezelfde opdracht(gever) die over het kalenderjaar heen loopt en ik kan me niet voorstellen dat dan over 2008 door de fiscus bij de opdrachtgever loonheffing geind gaat worden terwijl voor dezelfde opdracht in 2009 de inkomsten ineens winst uit onderneming zouden zijn. Zo erg zitten ze nu ook weer niet om werk (en procedures) verlegen.
Je kunt ook even contact leggen met het regiokantoor waar je onder valt en het geval voorleggen.
Succes!
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 17:49
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 19:13
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 15:56
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon