Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 oktober 2006, 18:47
gilles gilles is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Creditfactuur..

Hallo. Na het lezen van het artikel op deze website ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik nu een creditfactuur moet maken.

Voorbeeld:
- Een klant heeft een factuur gekregen van 1000 ex.
- Als hij nog niets betaald heeft moet ik natuurlijk een factuur sturen met negatieve bedragen.

Maar nu:
- Een klant heeft een factuur gekregen van 1000 ex.
- De complete factuur vervalt, omdat er een andere betalingsregeling getroffen is.
- De klant heeft echter al 150 euro betaald.

Moet je in een dergelijk geval het originele bedrag in de min zetten, en als extra regel die 150 euro bij tellen? Dan klopt je administratie toch niet meer? Ofwel, hoe verwerk je zoiets?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2006, 19:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Creditfactuur..

Je moet twee dingen doen:
  1. originele factuur in de min, zodat de facturen samen tot 0 optellen
  2. 150 euro terugbetalen, zodat de betaalde bedragen tot hetzelfde bedrag optellen als de facturen (namelijk: 0)
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 oktober 2006, 11:34
gilles gilles is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Creditfactuur..

Beste Rene, bedankt voor je reactie. Toch is het nog niet helemaal duidelijk.. Ik moet de 150 euro terugbetalen, maar hoef dit niet verder als factuurregel te verwerken? Ik was namelijk in de veronderstelling dat je dit op een of andere manier op de creditfactuur moest verwerken, bijv.

1e regel: Originele factuurbedrag
2e regel: Originele factuurbedrag (-150) in de min
3e regel: Reeds aanbetaald xxx

zodat je onderaan komt op een regeltje "Te ontvangen", of haal ik nu een aantal dingen door elkaar?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 oktober 2006, 12:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Creditfactuur..

Je moet even iets precieser zijn, want iets min iets in de min plus xxx kan ik niet uitrekenen
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 oktober 2006, 13:36
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Creditfactuur..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilles Bekijk bericht
- Een klant heeft een factuur gekregen van 1000 ex.
- De complete factuur vervalt, omdat er een andere betalingsregeling getroffen is.
Hallo,

hou wel de begrippen factuur en betalingsregeling uit elkaar! Wat iemand verschuldigd is, staat los van hoe die dat betaalt (in termijnen etc.)

Zoals René al aanstipte dien je even duidelijk de situatie te omschrijven. Op dat moment krijg je ook kwalitatief betere antwoorden.

Succes

Rob
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 oktober 2006, 14:46
gilles gilles is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Question Re: Creditfactuur..

Sorry voor de "vaagheid"; de reden dat ik het zo "fictief" houd is dat het allemaal voorwerk is voor een administratiesysteem wat automatisch facturen genereerd. Ik ben er zelf mee bezig, maar ik wil ook de mogelijkheid inbouwen om een creditfactuur te genereren voor een bestaande factuur. Ik vroeg me dus af hoe je een creditfactuur moet opmaken als er al een aanbetaling is gedaan, maar zoals ik het nu begrijp hoef ik dit niet op de creditfactuur te verwerken?

Mijn concrete vraag is deze:
Moet je eventueel (aan)betaalde bedragen ook op de creditfactuur vermelden, of heeft dit niets met een creditfactuur te maken?

Om het voorbeeld van eerder even af te maken:
1e regel: Originele factuurbedrag 1000,00
2e regel: Reeds aanbetaald -150,00
3e regel: Restbedrag factuur -850,00 (in de min)
Dit is onder de streep nog steeds 0.

Als ik het goed begrijp en de tekst op de website nogmaals erop nalees moet er op de creditfactuur (enkel) de herziening het originele bedrag verwerkt worden, en zou de volgende casus kloppen:

Originele factuur: 2 producten, 1 van 300 en 1 van 200 euro, tesamen dus 500 euro. Klant belt op, dat het product van 200 euro eraf moet. Van de originele factuur blifjt dus nog 300 euro over. Klant heeft van de 500 euro al 400 betaald.

Zie ik het dan goed dat ik een creditfactuur zou moeten maken voor de 200 euro die de klant niet meer "hoeft". Dit zou dan de originele factuur weer rechttrekken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 oktober 2006, 14:56
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: Creditfactuur..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilles Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp en de tekst op de website nogmaals erop nalees moet er op de creditfactuur (enkel) de herziening het originele bedrag verwerkt worden, en zou de volgende casus kloppen:

Originele factuur: 2 producten, 1 van 300 en 1 van 200 euro, tesamen dus 500 euro. Klant belt op, dat het product van 200 euro eraf moet. Van de originele factuur blifjt dus nog 300 euro over. Klant heeft van de 500 euro al 400 betaald.

Zie ik het dan goed dat ik een creditfactuur zou moeten maken voor de 200 euro die de klant niet meer "hoeft". Dit zou dan de originele factuur weer rechttrekken.
Ja klopt helemaal. Naast deze factuur stort je 100 euro terug, maar dit verwerk je niet als zodanig op de factuur.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 oktober 2006, 15:56
gilles gilles is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Creditfactuur..

Oke, dan mijn hartelijke dank. Ik was in de veronderstelling dat je de terugboeking ook op de factuur zou moeten verwerken, vandaar mijn verwarring.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon