Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 april 2009, 10:34
Sim90210 Sim90210 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 6
Standaard In dienst; doen of niet?

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar mijn eigen bedrijfje; adviseer en ondersteun bedrijven als het het om P&O, Office, Automatisering. Mijn eerste opdracht was een grote opdracht voor lange tijd (1 jaar). De opdrachtovereenkomst loopt over twee maanden af; ik heb de organisatie opnieuw bekeken en bedrijfsprocessen beschreven; hierdoor ontstaat er een managementfunctie en mijn opdrachtgever heeft mij gevraagd om deze functie te vervullen. Het betreft een baan voor 28 uur; naast dit dienstverband blijf ik het project Automatisering nog doen voor ca. 5 uur per week en heb ik nog twee andere opdrachtgevers voor ieder 10 uur per maand. Krijg ik problemen met de Belastingdienst als ik het dienstverband accepteer?

Groet
Simone
  #2  
Oud 5 april 2009, 20:27
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Hallo Simone,

even een wedervraag: Wat voor problemen verwacht je? En .. wat houd je daarnaast tegen?

Groet,

Ramon
  #3  
Oud 5 april 2009, 21:32
Sim90210 Sim90210 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 6
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Tja; goede vraag; ik kan het voor mezelf allemaal goed beargumenteren; het is een geweldig leuke job; zou het ook zo doen. Het project waar geen einddatum in bepaald is, is goed beschreven en loopt gewoon door. Ik wil alleen geen gedonder met de Belastingdienst (die mijn " afgelopen 9 maanden" wellicht gaan zien als "dienstverband").
  #4  
Oud 6 april 2009, 23:37
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Hoeft niet. Dat hangt af hoe jij je presenteert. Dat moet wel als echte ondernemer zijn. Dus bedrijfsverzekeringen, eigen briefpapier, enz.
De 5 uur automatisering voer je uit bij de werkgever waar je ook het dienstverband gaat aanvaarden. Dat leidt wel tot vragen.
  #5  
Oud 6 april 2009, 23:46
Sim90210 Sim90210 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 6
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Heb mijn eigen briefpapier, een opdrachtovereenkomst die duidelijk de opdracht beschrijft; e-mail etc. etc. en dus ook in ieder geval 2 opdrachtgevers. Verzekering; heb het risico van " niet verzekeren" de afgelopen maanden gelopen (ziekte e.d.); pensioen wel geregeld, bedrijfsaansprakelijkheid ook geregeld.
  #6  
Oud 15 april 2009, 16:09
sarspersoneelsadvies sarspersoneelsadvies is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2009
Berichten: 2
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Hallo Simone,

Het geeft normaal gesproken geen problemen met de Belastingdienst wanneer je vanuit een zelfstandigheid in dienst treedt bij een opdrachtgever. Zorg er alleen voor dat je de zaak formeel goed afrond. Het is ook geen probleem om naast een dienstverband een eigen onderneming te runnen. Het wordt alleen lastiger om de 1225 uur grens te halen voor je belastingvoordelen voor zelfstandigen. De 5 uurs automatiseringsopdracht is iets waar je wel alert bij moet zijn. Bij een beoordeling door de Belastingdienst zal in ieder geval belangrijk zijn of deze opdracht al is aangevangen voordat een dienstverband ingaat, voor welke periode deze is aangegaan (hoelang deze al en nog zal doorlopen) een moment van toekomstige verlenging kan ook een kritisch moment zijn, maar ook wat de relatie van die automatiseringswerkzaamheden zijn met de werkzaamheden die je in loondienst gaat uitvoeren.
Wil je echt duidelijkheid hebben of je risico´s gaat lopen kan ik je vooral aanraden om contact op te nemen met de Belastinginspecteur. Die kun je schriftelijk laten aangeven of de door jou gewenste situatie geaccepteerd wordt of niet. Kost je een kleine moeite maar kan grote problemen voorkomen.
Het is natuurlijk ook belangrijk hoe je je in het algemeen als bedrijf presenteert, maar vooral de presentatie naar de Belastingdienst is belangrijk. Denk hierbij aan het BTW-nummer, VAR-verklaring, het hebben van duidelijke bedrijfsalgemene voorwaarden, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen en ook je KvK-inschrijving.

mvrgr.
Herman Sars
Sars Personeelsadvies
  #7  
Oud 16 april 2009, 22:06
Sim90210 Sim90210 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 6
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Beste Herman,

Dank voor je duidelijke reactie; wordt erg gewaardeerd.
Mijn automatiseringsproject is apart beschreven en kan dan ook heel duidelijk als losstaande opdracht worden gezien. Verder heb ik dus nog een tweetal opdrachten. Ik realiseer me dat ik bij een dienstverband geen recht meer heb op de " voordelen" ,maar ik heb nog wel steeds mijn eigen bedrijf. Ik heb een afspraak gemaakt met de Belastingdienst; ben benieuwd!!

Groetjes
Simone
  #8  
Oud 17 april 2009, 19:45
sarspersoneelsadvies sarspersoneelsadvies is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 maart 2009
Berichten: 2
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Hallo Simone,

Ik ben erg benieuwd wat de Belastingdienst je zal zeggen. Zou je me daarover kunnen informeren, zou ik erg op prijs stellen

groet
Herman Sars
  #9  
Oud 19 april 2009, 20:05
Sim90210 Sim90210 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 6
Standaard Re: In dienst; doen of niet?

Hoi Herman!

Natuurlijk doe ik dat; wordt vervolgd dus!!!

Groet
Simone
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 08:10
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 13:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon