Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 mei 2010, 13:04
kenzeler
Gast
 
Berichten: n/a
Question Bomen door het bos en het bos door de bomen...

Hey iedereen,

na uren googelen en telefoneren wordt het steeds minder duidelijk voor mij wat ik nu precies moet doen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Laat mij even toe mijn situatie te schetsen:

Al een 5tal jaren ben ik in vast loondienst (40u) als een verkoopstrainer. Het bedrijf is gelegen in België. Ik ben geboren en getogen als Belg maar woon sinds 02/2010 in Nederland. (De liefde van mijn leven gevonden en gaan samenwonen... )

Al mijn sociale verzekeringen en belastingen verlopen via het statuut "grensarbeider" en liggen dus volledig in BE. Nu wil ik naast mijn huidige job starten met mijn diensten (verkooptrainingen, opleidingen, gastspreken, ...) te verlenen aan andere bedrijven. Dit zal volledig in mijn privétijd plaatsvinden. (Het akkoord met mijn huidige werkgever is zo goed als rond.)

Aangezien mijn fulltime functie ga ik dit jaar 2010 (en waarschijnlijk de eerste helft van 2011) zeer weining verkooptrainingen aan externe bedrijven kunnen geven. Dit puur wegens tijdgebrek. Ik zie mijzelf max 1X per maand een training geven buiten mijn reguliere werkuren. Toch wil ik reeds hiermee starten om de essentiële ervaring op te doen ik later nodig ga hebben om mijn eigen zaak te starten (over een 3 tot 5tal jaren). Deze trainingen zullen plaatsvinden in zowel NL als BE.

Wat moet ik nu (dit jaar) doen (volgens Kvk, BTW, etc) om in orde te zijn?

Ik geef maar enkele verkooptrainingen per jaar, kan ik dit gewoon inboeken bij "overige inkomsten" bij mijn belastingen?
Kan ik zonder BTW-nummer trainingen geven?
Moet ik mijzelf inschrijven bij het KvK?
Hoe zit het met sociale verzekeringen (indien nodig)?

Een echte "hersenkraker", niet?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 mei 2010, 15:53
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Bomen door het bos en het bos door de bomen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kenzeler Bekijk bericht
Aangezien mijn fulltime functie ga ik dit jaar 2010 (en waarschijnlijk de eerste helft van 2011) zeer weining verkooptrainingen aan externe bedrijven kunnen geven. Dit puur wegens tijdgebrek. Ik zie mijzelf max 1X per maand een training geven buiten mijn reguliere werkuren. Toch wil ik reeds hiermee starten om de essentiële ervaring op te doen ik later nodig ga hebben om mijn eigen zaak te starten (over een 3 tot 5tal jaren). Deze trainingen zullen plaatsvinden in zowel NL als BE.
Wat moet ik nu (dit jaar) doen (volgens Kvk, BTW, etc) om in orde te zijn?
Ik geef maar enkele verkooptrainingen per jaar, kan ik dit gewoon inboeken bij "overige inkomsten" bij mijn belastingen?
Beste Kenzeler
ik ga ervan uit dat u een binnenlandse belastingplichtige bent of u wilt vrijwillig als binnenlandse belastingplichtige aangemerkt te worden.

Het resultaat die u boekt kunt u natuurlijk onder de "overige inkomsten" verantwoorden, maar als u denkt dat u

  • een redelijk omzet kan boeken met uw verkoop trainingen;
  • voldoende aantal klanten kan werven (branche afhankelijk);
  • niet in gezagsverhouding zal staan met bedrijven die u inhuren;
  • in uw onderneming gaat investeren;
  • activiteiten gaat uitvoeren ten behoeve van uw naamsbekendheid;
  • ondernemersrisico loopt (bij ziekte kunt u geen trainingen geven, u wordt in dit geval niet betaald; u loopt debiteurenrisico);
dan zou ik zeker proberen bij de belastingdienst een VAR-WUO verklaring af te krijgen. Want voor 2010 is de urennorm voor MKB winstvrijstelling afgeschaft. Dat betekent dat wanneer u bijv. een winst boekt van €20.000 dan hoeft u over €2.400 (12% van de winst) geen inkomstenbelasting te betalen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kenzeler Bekijk bericht
Kan ik zonder BTW-nummer trainingen geven?
Moet ik mijzelf inschrijven bij het KvK?
Hoe zit het met sociale verzekeringen (indien nodig)?Een echte "hersenkraker", niet?
Wanneer u zelfstandig een beroep of bedrijf uitoefent en duurzaam in het economische verkeer deelneemt (dus niet incidenteel of eenmalig uw diensten aanbiedt) wordt u voor de btw als ondernemer beschouwt. uw ondernemingsactiviteiten beginnen met uw eerste investering in uw onderneming.
Als u een btw ondernemer bent, dan moet u een btw nummer hebben.

Op de site van belastingdienst staat dat het niet uitmaakt of u wel of niet bij kvk ingeschreven staat. Maar daar zet ik mijn vraagtekens achter. Want op grond van het nieuwe handelsregisterwet zijn de vrije beroepsbeoefenaars sinds 2008 verplicht zich in te schrijven bij de kvk.


De activiteiten die u wilt uitvoeren vallen onder de activiteiten die met btw hoog zijn belast. Maar u kunt natuurlijk laten uitzoeken of deze wellicht onder de vrijgestelde onderwijsactiviteiten vallen.


Verkooptrainingen die u in Belgie geeft, valt onder de 0%regeling.


Over de sociale verzekeringen : sinds 1 januari gelden nieuwe EU regels, meer hierover kunt u vinden:
http://www.ns-accountancy.nl/blogdetail.php?id=5217
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belgië, BTW, kvk, trainer

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Bomen en het bos: electronische aangifte IB NowHow Belasting 2 1 februari 2007 17:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon