Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 januari 2007, 16:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Afweging boekhouder vs accountant verschuift ten gunste van boekhouder

Van een accountant in mijn kennissenkring heb ik begrepen dat er de laatste tijd zeer veel regels, (controle)procedures en certificaties zijn bijgekomen waaraan accountants zich moeten houden. Dit is het gevolg van wetgeving en zelfregulering (die wordt gedomineerd door de grote accountantskantoren) n.a.v. de grote boekhoudschandalen a la Ahold, Enron etc.

Het werk van een accountant wordt daardoor onvermijdelijk duurder. Dit geldt in het bijzonder voor kleine accountantskantoren, die het algemene deel van de kosten over minder klanten kunnen uitsmeren.

Deze lastenverzwaring geldt alleen voor titelhoudende accountants en niet voor administratiekantoren. En als freelancer met een eenmanszaak heb je daar meestal genoeg aan.

Kortom, de afweging administratiekantoor vs. accountant verschuift voor freelancers vermoedelijk in de richting van de administratiekantoren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 januari 2007, 14:11
pvisser's schermafbeelding
pvisser pvisser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 7
Standaard Re: Afweging boekhouder vs accountant verschuift ten gunste van boekhouder

Klopt inderdaad! Vaak zijn mensen geneigd om toch voor een accountant te kiezen omdat die zijn naam mee heeft. Maar geloof me : ik heb aardig wat klanten de hiervoor bij een accountant zaten en alleen maar gebeld belden wanneer ze weer hun spullen kwamen brengen zodat ze weer een factuur konden uitschrijven en totaal niet naar de ondernemer keken en van advies werden voorzien en dan nog peperduur waren ook, terwijl het voor de meeste ondernemers helemaal niet nodig is om de boekhouding via een accountant te doen. Dit hoeft pas wanneer je een paar miljoen verdient in een jaar
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 januari 2007, 23:06
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Afweging boekhouder vs accountant verschuift ten gunste van boekhouder

Wij zijn wat ze noemen administratiekantoor; Drie jaar terug hebben we de keuze gemaakt om vrij van AA of RA titels te blijven. Als het nodig is huren we een accountant in en onderhandelen over de prijs.

MAAR FREELANCERS LET OP EN KIJK UIT. niet iedere adviseur is dezelfde hoewel een accountant soms duurder is heeft hij wel kennis van zaken en dat kan niet van iedere adviseur gezegd worden.

Er wordt vaak gesproken over accountants, maar een goed accountant is vaak een soort belastingadviseur. En belastingen dat is vaak een kwestie van een goed stel hersens met slimheid combineren. Je wordt niet voor niets accountant, daar heb je voor gestudeerd en dus kun je met belastingadvies veel verdienen voor een klant.

Niet dat ik zelf zo een voorstander ben van accountants, veel accountants rijden in dure auto's, zitten in glimmende kantoren met dure pakken en stropdassen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen te duur is.

Kortom herken je adviseur en voel of het klikt, prijs komt op de 2e plaats volgens mij.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon