Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 februari 2011, 21:54
King Arthur King Arthur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 september 2009
Berichten: 15
Standaard VAR 'achteraf' aan laten passen?

zeer gewaardeerde forumleden, ik lees met veel interesse jullie bijdragen.

Nu heb ik een (voor mij) redelijk complexe situatie op handen

In 2010 ben ik gestart als freelance vormgever, naast mijn baan.
Ik heb een VAR aangevraagd zonder erg veel vooronderzoek, niet slim, maar ik kom er dus onlangs achter dat ik een VAR ROW heb.

Ik heb in 2010 maar een aantal opdrachten gehad, wel meer dan 3 opdrachtgevers, maar niet erg veel verdient. Kan ik nu bezwaar maken tegen de VAR ROW als ik kan aantonen dat de klussen die ik heb gedaan in het laatste kwartaal van 2010 plaatsvonden en freelancen wel degelijk mijn volledige tijd innam? ik begrijp dat ik niet aan de uren kom, maar als je het procentueel zou terugrekenen op jaarbasis is dit dus wel het geval. ik heb al een keer bezwaar gemaakt, zonder succes. Ik krijg nogal het gevoel dat je vooral veel moet liegen als je een VAR WUO wilt hebben en vooral alleen op 1 januari van een nieuw jaar met een bedrijf moet beginnen. Lijkt me erg ouderwets en in deze tijden niet haalbaar...

Nu heb ik twee problemen.
1. ik heb mijn klanten BTW laten betalen, terwijl ik er inmiddels achter ben dat dat in het geval van ROW niet de bedoeling is.

2. Ik heb voor 2011 weer een VAR ROW gekregen, wat betekend dat ik weer geen BTW moet vragen aan mijn klanten (dit heb ik in januari echter al wel gedaan) en aangezien de markt wat krap is voor mijn ervaringsniveau, weet ik nog niet zeker of ik wel aan de urennorm ga komen in 2011. Ik ben van plan om wellicht ergens in dienst te gaan als mijn opdrachten karig blijven als ze nu zijn.

Het zou zomaar kunnen omslaan, maar ik houd graag mijn opties open.

Vraag:
Is er een mogelijkheid dat ik in 2012, als ik het overzicht van mijn werkzaamheden voor 2011 heb, mijn VAR achteraf laat aanpassen?
Dit zodat ik wel starterskorting geniet en mijn investeringen in apparatuur en software BTW technisch kan terugvragen?

Ik heb ook opdrachtgevers die mij niet kunnen uitbetalen onder een ROW, maar alleen onder een WUO. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? lijkt me beetje zonde om 6% bij een payroller te dumpen...

mag ik erbij vermelden dat ik creatief ben en van cijfertjes geen verstand heb... ik heb inmiddels wel een boekhouder maar de eerste afspraak moet nog komen. Ik wil zoveel mogelijk van te voren uitzoeken want de cijferman kost en fortuin..

Hulp zou ik zeer waarderen!

Mvg,
  #2  
Oud 6 februari 2011, 22:03
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

* mod edit: topic van "belasting" naar "VAR" forum verplaatst. Denk dat het daar beter past
  #3  
Oud 6 februari 2011, 22:05
King Arthur King Arthur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 september 2009
Berichten: 15
Standaard

Oke, dankjewel, excuses voor de verkeerde plaatsing!
  #4  
Oud 6 februari 2011, 22:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King Arthur Bekijk bericht
Kan ik nu bezwaar maken tegen de VAR ROW
Het heeft geen enkele zin bezwaar te maken tegen een VAR uit het verleden, daar een VAR alleen iets zegt over de toekomst.

Citaat:
1. ik heb mijn klanten BTW laten betalen, terwijl ik er inmiddels achter ben dat dat in het geval van ROW niet de bedoeling is.
Hier klopt niets van. De VAR betreft alleen het al dan niet moeten inhouden van loonheffing/premies door de opdrachtgever en heeft niets te maken met btw-heffing door de opdrachtnemer.

Citaat:
weet ik nog niet zeker of ik wel aan de urennorm ga komen in 2011.
Welke urennorm? Heb je het VAR-aanvraagformulier voor 2011 wel goed ingevuld?

Citaat:
Dit zodat ik wel starterskorting geniet en mijn investeringen in apparatuur en software BTW technisch kan terugvragen?
Daar gaat de VAR allemaal niet over.

Citaat:
Ik heb ook opdrachtgevers die mij niet kunnen uitbetalen onder een ROW, maar alleen onder een WUO.
Dat wil zeggen, ze willen het beoordelingsrisico kennelijk niet nemen. Ja, dat is een nadeel van de VAR-ROW. Daar is niet zoveel aan te doen, anders dan de oplossing die je zelf al aangeeft.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Starten schoonheidssalon aan huis: kvk, btw, var etc.? Remiz Freelancepraktijk starten 3 27 januari 2009 09:58
VAR 2009 nu elektronisch aan te vragen Blogspotter Nieuws - Voor en door freelancers 12 24 november 2008 23:38
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon