Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2006, 15:06
aadwagner.nl aadwagner.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2006
Berichten: 6
Standaard Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen?

Net werd mij verteld dat je BTW mag rekenen, terwijl je niet beschikt over een BTW-nummer... Ik kan het me eigenlijk niet indenken.

Ik werk 'erbij' naast mijn loondienst. Ik stuur facturen zonder BTW te rekenen en geef het aan het einde aan onze blauwe vrienden op onder het kopje bijverdiensten.

Mag ik dan gewoon BTW rekenen?

Ik doe tot nu toe af en toe een klusje... Zit nog geen regelmaat in. Ik heb al eens een eenmanszaak opgezet in dezelfde situatie. Dat heb ik toen afgekapt omdat mijn situatie veranderde.

Als het dit jaar zo door blijft gaan als de afgelopen maandjes, verdien ik er (naast mijn loondienst) ongeveer 5.000 euries bij.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 maart 2006, 00:21
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen?

Beste Aad,

Je vraag is dus 'als ik voor €5.000 een paar klusjes doe mag ik dan BTW rekenen'. Antwoord... grijs; Hangt er een beetje vanaf wat je wilt ik bespaar je de details maar zoals je het nu doet is het niet juist en mag je geen BTW rekenen; Althans je mag niet op je factuur vermelden dat je er x % BTW bovenop doet.

Ik denk dat wat men bedoelt is dat je best wel een BTW nummer mag aanvragen bij de fiscus en in dat geval mag je gewoon BTW rekenen. Ook al verdien je maar €5.000. Het gebeurd wel vaker dat je een zaak opstart op kleine schaal met een baan ernaast.

Als je het BTW nummer aanvraagt realiseer je dan dus dat daar de hele administratie molen bij komt en dat kost tijd, ergernis en geld . Bij €5.000 is het voordeel al gauw €950 op je omzet die je niet hoeft af te dragen omdat je onder de kleine ondernemers regeling valt (zie ook op deze site voor uitleg).

Mocht je nu BTW vermelden op facturen zonder BTW nummer dan zul je bij controle door de fiscus niet alleen moeten afdragen ze vragen ook een kostenvergoeding in de vorm van een boete...

succes
Alfred Cohen
RAAD Amsterdam
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 maart 2006, 08:31
aadwagner.nl aadwagner.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen?

Dank voor de info Alfred

Ik reken geen BTW hoor. Ik vond het al een beetje een vreemd verhaal. BTW in rekening brengen, zonder dat je beschikt over een BTW-nummer.

Ik heb al eens een BTW-nummer aangevraagd toen ik in 2003 een klein bedrijfje opstartte naast mijn loondienst. Daar komt idd een hoop administratie op af. Ik ben er na een jaartje mee gestopt door tijdgebrek.

Sinds ik mijn site de lucht in heb geschoten, begint het weer een beetje te lopen. Maar vooralsnog heb ik geen intenties om er een eenmanszaak van te maken. Tenzij het natuurlijk uit de hand loopt allemaal en het meer en vooral regelmatig gaat worden. Tot die tijd zie ik het puur als bijverdiensten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 23:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon