Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 20 maart 2007, 13:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux Bekijk bericht
Kortom; voorlopig nog steeds 3 opdrachtgevers, totdat het kabinet anders beslist.
Waar baseer je dat op? Er is voor zover ik weet geen harde regel die zegt "minimaal 3 opdrachtgevers". Als dat een kabinetsbeslissing zou zijn dan zou dat toch bekend gemaakt zijn. Heb je een verwijzing?

De beslisboom van de belastingdienst is voor zover ik weet niet bekend, maar er wordt vaak van gezegd dat rekening wordt gehouden met de branche. Daarbij zou "minimaal 3" voldoende zijn in alle branches, maar in sommige branches zou 1 of 2 voldoende kunnen zijn, zeker als het meerjarenpatroon op ondernemerschap wijst.

Dit blijft vage business
__________________
René
  #12  
Oud 23 maart 2007, 19:38
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

3 Opdrchtgevers is geen wetmatigheid. De BD houdt bij een startende ondernemer wel rekening met het feit dat je nog geen 3 opdrachtgevers kunt hebben. Ben je een ervaren rot in het freelance vak en werk je op 2 januari bij opdrachtgever A, 3 januari bij opdrachgever B en de rest van het jaar bij opdrachtgever C, dan heb je wel 3 opdrachtgevers, maar de BD zal beslist nader kijken naar de werkzaamheden bij opdrachtgever C.

De 3 opdrachtgevers komt in feit uit het al oude Ontslagbesluit en is een eigen leven gaan leiden. Het gaat altijd om het totaal aan feiten, die bepalen of je als ondernemer wordt gezien, of als verkapte werknemer.

Wim
  #13  
Oud 29 maart 2007, 00:10
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

De termen 3 opdrachtgevers, maximaal 60% bij een werkgever en nog een paar van dat soort kreten komen oorspronkelijk bij het UWV vandaan om te controleren of er een dienstbertrekking was of sprake was van zelfstandigondernemerschap.

Dit is slechts een middel om het te bepalen, maar gelukkig geen wettekst.

Zelfstandig ondernemerschap zegt het eigenlijk al. Voor rekening en riscio geheel zelfstandig een onderneming voeren. Hoe aannemelijk kun jij het maken dat jouw onderneming zelfstandig opereert en niet een relatie heeft zoals dat tussen een werknemer en een werkgever zou kunnen zijn (de gezagsverhouding).

Aan de hand van deze criteria wordt alvast een groot gedeelte van de ondernemers het stickertje goedgekeurd uitgedeeld en wordt het restant onderworpen aan een nadere beschouwing.

Zelfstandig wil zeggen dat je ook tracht meerdere opdrachten te verkrijgen. Maak je reclame, heb je eigen briefpapier, sta je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en/of branchevereniging, enzovoort. Het gaat er om dat je aannemelijk kunt maken dat je de onderneming ook zelfstandig uitvoert en dat er geheel geen sprake is van die gezagsverhouding.

Succes gewenst met ondernemen!
  #14  
Oud 25 oktober 2007, 19:48
Marc09 Marc09 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Hallo,

Ik heb m.b.t. dit onderwerp jongsteden een gesprek gehad met de belastingdienst. De belastingdienst adviseert inderdaad om met meerdere opdrachtgevers per jaar te werken. Echter zij vermelden nergens dat dit er minimaal 3 moeten zijn (aldus de betreffend consulent). Volgens de belastingdienst wordt er altijd naar het totaal plaatje gekeken. Ik zit zelf in een situatie waarin de voor mij beste klussen altijd van lange aard zijn. Voor mij is het dus zaak om vooral op de andere punten die het zelfstandig ondernemerschap kenmerken goed voor de dag te komen. Het is zoals ik ook op deze site merk een hot topic waar veel nog onduidelijk over bestaat.

Groeten,
Marc

p.s. dit is echt een top site
  #15  
Oud 25 oktober 2007, 21:04
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Het is idd het totaal plaatje.
Ik werk 40 uur per week aan de onderneming en verwacht 30 klanten in het eerste jaar.

Maar ze zien mij niet als volledig, maar als iets uit overige werkzaamheden....
  #16  
Oud 25 oktober 2007, 21:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc09 Bekijk bericht
Echter zij vermelden nergens dat dit er minimaal 3 moeten zijn

Klopt. Toevallig klopte ik net in een andere discussie op dit forum: "
Het is geen harde regel. De beslisboom van de belastingdienst is strikt genomen onbekend. Maar dat je vanaf 3 opdrachtgevers veilig zit is algemeen bekend.".

Citaat:
p.s. dit is echt een top site
Dank! (namens de crew) Zegt het voort! Eh... waarom eigenlijk?
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
voorwaarden zelfstandigheid


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Relatie met je boekhouder forumbeheerder Administratie 20 15 augustus 2007 15:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon