Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 oktober 2011, 16:39
Ellie Ellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2011
Berichten: 16
Post Hoe geef ik inkomsten uit hobbywebsites (naast studie) aan bij de Belastingdienst?

Hallo,

Vanaf 2009 haal ik inkomsten uit mijn hobbywebsites die ik heb naast mijn studie. Ik ben namelijk een HBO student.

Maar tot op heden heb ik naast mijn ontvangen studiefinanciering nooit aangifte gedaan bij de belasting. Natuurlijk ben ik dit wel van plan, alleen ben ik hier nou niet bekend mee. Vooral omdat ik niet voor een baas werk of niet sta ingeschreven bij de KVK.

Graag ontvang ik bruikbare tips van mensen die mij hierbij kunnen helpen.. voordat ik daadwerkelijk eventueel hulp vraag bij de Belastingdienst infolijn.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 oktober 2011, 14:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je moet aangifte inkomstenbelasting doen, vermoedelijk met de inkomenscategorie 'inkomsten uit overig werk' (ook vaak 'resultaat uit overige werkzaamheden' genoemd).

Als het enigszins serieus en structureel wordt, moet je nagaan of je ondernemer bent voor het handelsregister, de btw en uiteindelijk de inkomstenbelasting.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 oktober 2011, 15:11
Ellie Ellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2011
Berichten: 16
Post

Bedankt voor het reageren. Ik moet dus wel de aangifte van 2009, 2010 en 2011 allemaal apart doorgeven neem ik aan?

Wanneer zou het 'aantrekkelijk' zijn om in te schrijven bij de KVK?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 oktober 2011, 15:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ellie Bekijk bericht
Ik moet dus wel de aangifte van 2009, 2010 en 2011 allemaal apart doorgeven neem ik aan?
Als je in die jaren significante neveninkomsten had, die verder gaan dan een doorsnee hobby, ja.

Citaat:
Wanneer zou het 'aantrekkelijk' zijn om in te schrijven bij de KVK?
Dat is geen kwestie van aantrekkelijkheid en vrije keuze, dat is verplicht als je aan de criteria voldoet (zie het gelinkte artikel). Hetzelfde geldt voor de btw.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 oktober 2011, 17:23
Ellie Ellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2011
Berichten: 16
Post

1. Er worden goederen of diensten geleverd
-- Ik heb eigenlijk meer een informatieve website.
2. De ondernemer vraagt meer dan een symbolische vergoeding voor de goederen of diensten
-- Ik vraag geen vergoeding, wel heb ik advertenties van Adsense erop staan.
3. De ondernemer neemt deel aan het normale economische verkeer en doet dat ook geregeld (duurzaamheid)
-- (snap ik niet helemaal)?
4. Er is een organisatie van arbeid en kapitaal
-- Wat wordt hier precies mee bedoelt? Ik doe dit voornamelijk alleen, zonder iemand anders.
5. Er is sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)
-- Ik heb geen opdrachtgever?!
6. De ondernemer heeft de vrijheid om de werkzaamheden naar eigen inzicht te verrichten
-- Uiteraad de ik dit in mijn vrij tijd.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 oktober 2011, 14:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ellie Bekijk bericht
1. Er worden goederen of diensten geleverd
-- Ik heb eigenlijk meer een informatieve website.
Je levert advertentieruimte en bereik. Dat is immers waar je voor betaald krijgt.

Citaat:
2. De ondernemer vraagt meer dan een symbolische vergoeding voor de goederen of diensten
-- Ik vraag geen vergoeding, wel heb ik advertenties van Adsense erop staan.
Dat levert je een vergoeding op, en daar gaat het om.

Citaat:
3. De ondernemer neemt deel aan het normale economische verkeer en doet dat ook geregeld (duurzaamheid)
-- (snap ik niet helemaal)?
Als je de website duurzaam onderhoudt met de bedoeling er voortdurend advertentie-inkomsten mee te verwerven, dan voldoe je aan dit criterium.

Citaat:
4. Er is een organisatie van arbeid en kapitaal
-- Wat wordt hier precies mee bedoelt? Ik doe dit voornamelijk alleen, zonder iemand anders.
Dit is inderdaad een wat oubollige formulering, die aan geschriften van Karl Marx doet denken. Maar er zijn honderdduizenden eenpitters verplicht ingeschreven in het handelsregister, dus die voldoen kennelijk aan dit criterium. Vraag me niet waarom.

Citaat:
5. Er is sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)
-- Ik heb geen opdrachtgever?!
Je hebt er minimaal één, namelijk Google Ireland Ltd. Maar er valt iets te zeggen voor de redenering dat dit slechts een marktmeester is, geen eindafnemer (een bloemenkweker levert ook niet aan één klant als hij via de bloemenveiling verkoopt). Volgens die opvatting heb je mogelijk al duizenden afnemers.

De conclusie is volgens mij dat je inschrijvingsplichtig bent, als je er een meer dan symbolische omzet mee verwerft.

Wanneer is dat het geval? In ieder geval als je er per saldo (omzet - kosten) inkomsten aan overhoudt, lijkt me. Een hobby kost per saldo geld, een onderneming levert - als het goed gaat - geld op.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 november 2011, 19:42
Ellie Ellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2011
Berichten: 16
Standaard

Telt studiefinanciering ook meer als inkomsten? Dus moet ik die ook bijtellen bij de aangifte?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 november 2011, 19:45
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nee studiefinanciering is geen onderdeel van je belastbaar inkomen
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 november 2011, 21:34
Ellie Ellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2011
Berichten: 16
Post

Oke! Dus puur alleen de inkomsten uit de website.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 november 2011, 10:14
b&d administratie partner b&d administratie partner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2011
Berichten: 15
Stuur een bericht via Skype™ naar b&d administratie partner
Standaard

mogelijk heb je nog wel recht op aftrek gemaakte studiekosten. Veel studenten/ jongeren vergeten dit en laten onbedoeld geld in de schatkist zitten.
__________________
Arjen van Muyden is eigenaar van administratiekantoor b&d administratie partners
http://www.bdap.nl/
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes. Willie Al die andere praktische dingen 4 10 november 2008 19:47
Hoe kom ik aan bedrijfsgegevens als ik nog niet ingeschreven sta bij de KvK? jesse Al die andere praktische dingen 3 9 mei 2008 09:39
Projectmatig werken voor 1 opdrachtgever: hoe pak ik dat aan? Denise Kastermans Al die andere praktische dingen 12 14 april 2008 20:17
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 19:50
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon