Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2012, 14:33
jimmyt jimmyt is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 4
Standaard Tijdelijk eigen ondernemer, daarna weer in loondienst

Ik heb enkele vragen over de volgende situatie:
- Vanwege economische omstandigheden (het bedrijf is niet winstgevend) wordt het dienstverband van mij en een collega bij onze huidige werkgever per 31/01 beëindigd
- Het bedrijfsonderdeel waarvoor ik werkzaam ben wordt mogelijk verkocht. Vanwege de expertise en het netwerk heeft de kopende partij aangegeven mij en mijn collega vanaf 01/02 op consultancy-basis voor een periode van 3-6 maanden 30 uur per week in te willen huren om de overgang te begeleiden
- Na deze periode van 3-6 maanden ben ik voornemens weer in loondienst te gaan

Mijn vragen:
-1- Dien ik in deze periode meerdere opdrachtgevers te hebben?
-2- Dien ik een VAR verklaring aan te vragen? Zo ja, welke?
-3- Stel dat de periode langer dan 6 maanden duurt, is dit van invloed op de eventuele VAR verklaring?
-4- Waar moet ik verder rekening mee houden?

Hartelijk dank voor de feedback!
  #2  
Oud 26 januari 2012, 15:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Een VAR aanvragen is niet verplicht, maar een VAR (en zelfs een bepaald type VAR) kan door opdrachtgevers als voorwaarde worden gesteld.

Bij dit verhaal zou ik een VAR-loon verwachten (tenzij je voor die 3-6 maanden een onderneming gaat optuigen), wat betekent dat er fiscaal sprake is van een dienstverband en dat er loonheffing etc. moet worden ingehouden. Een tijdelijke arbeidsovereenkomst of payrolling lijkt me de normale oplossing.
__________________
René
  #3  
Oud 26 januari 2012, 16:50
jimmyt jimmyt is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 4
Standaard

Beste René,

Hartelijk dank voor je antwoord.

Je geeft aan 'tenzij je voor die 3-6 maanden een onderneming gaat optuigen'. Dit is inderdaad het geval. Verandert dit de zaak?

Zo niet, is de tijdelijkheid van het contract, en het feit dat ik het rest van het jaar in loondienst ben van invloed?

De voorwaarden waarover we nu spreken is voor 30 uur p/w. Dit zou betekenen dat ik nog tijd over heb om andere opdrachten te doen. Zou je dan ook een VAR-loon verwachten?
  #4  
Oud 26 januari 2012, 18:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het draait allemaal om de vragen op het VAR-aanvraagformulier (zie onze VAR-handleiding). Als je die naar waarheid kunt invullen zodat het oordeel richting WUO gaat, dan is dat voldoende. Hoeveel uren je maakt, wat je de rest van het jaar doet etc. maakt niet uit.

En je kunt in jouw situatie een 'hit and run'-strategie volgen: je start met WUO-verwachtingen, na een half jaar valt het ondernemen tegen en staak je de onderneming. Dat de verwachtingen van de VAR-aanvraag dan niet zijn uitgekomen, maakt niet zoveel meer uit.

Wat betreft eventueel fiscaal voordeel moet je op het urencriterium letten. Dat is een voorwaarde voor ondernemersaftrek en met een half jaar als ondernemer is dat niet makkelijk te halen.
__________________
René
  #5  
Oud 26 januari 2012, 21:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het is uitermate onwaarschijnlijk dat je dit als zelfstandige kunt doen. en ja daarop is jou voornemen van belang

De volgende hobbels vind je op je weg:
- Bij ontslag om economische redenen (via het UWV) mag je dat personeel niet weer aannemen voor dezelfde of vergelijkbare werkzaamheden
- Bij overname van een bedrijf(sonderdeel) is het verplicht het personeel mee over te nemen tegen ongewijzigde condities
- Je bent niet duurzaam van plan om een onderneming te voeren en slechts 1 opdracht te doen voor een voormalig werkgever.

het lijkt mij vrijwel uitgesloten dat je dit op freelance basis kunt gaan doen.
  #6  
Oud 26 januari 2012, 22:38
jimmyt jimmyt is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 4
Standaard

Beste Roel,

Hierbij enige toelichting:
- het is nog niet helemaal duidelijk wat wordt overgenomen. De klanten of de BV.
- het bedrijfsonderdeel heeft per 01/02 geen medewerkers meer in Nederland. De werkzaamheden worden door de moedermaatschappij uitgevoerd
- de koper heeft zich kortgeleden (nadat het ontslag is ingediend) gemeld

Zijn deze zaken van invloed op het wel of niet uit kunnen voeren van de opdracht (het opzetten van de nieuwe onderneming) als zelfstandige?

Als het niet mogelijk is om dit als zelfstandige uit te voeren, zijn er andere mogelijkheden (e.g. freelance payrolling)?
  #7  
Oud 26 januari 2012, 22:49
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee die omstandigheden zijn niet zo heel relevant.. het gaat om de feitelijke situatie voor het arbeidsrecht.
- Je bent ontslagen en daarna door iemand anders voor exact hetzelfde werk weer aangenomen, dat riekt heel sterk naar voortgezet dienstverband. Als dit zou werken zou namelijk elke overname zo gaan dat er eerst geen partij is en als iedereen ontslagen is blijkt er ineens wel interesse..

Maar zelfs als ze een methode hebben gevonden om dit te omzeilen is jou volgende probleem dat je een var gaat aanvragen voor een opdracht bij 1 opdrachtgever voor 3-6 maanden. Dat is geen ondernemerschap, niet voor de kamer van koophandel, niet voor de btw en niet voor de inkomstenbelasting. Alle hebben als harde eis dat er meerdere opdrachtgevers nodig hebt of de intentie te hebben die te vinden (en dat heb je niet) om je in te schrijven als ondernemer.

Freelance payrolling zou een optie kunnen zijn want hoe je het ook noemt het is niks meer en minder voor jou als een loondienst verband met het gekozen payroll buro. Alleen bepaal je zelf samen met de opdrachtgever de exacte voorwaarden qua tarief, looptijd, werktijden e.d. Het payroll buro maakt gewoon 1x per maand voor jou op basis van gewerkte uren een Bruto netto loonkosten berekening, betaald jou het netto bedrag uit en stuurt een rekening aan de opdrachtgever.
Wel even opletten dat je goed afspreekt wie de kosten van het payroll buro betaald. anders word het waarschijnlijk afgetrokken van jou bruto uurprijs.
  #8  
Oud 26 januari 2012, 23:05
jimmyt jimmyt is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 4
Exclamation

Hartelijk dank Roel voor je uitleg.

Als ik je goed begrijp heb ik de volgende 2 opties?
-1- Een (tijdelijk) dienstverband aangaan
-2- Via freelance payrolling
  #9  
Oud 27 januari 2012, 01:10
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

dat lijkt mij in jou situatie het beste ja.
  #10  
Oud 27 januari 2012, 02:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik sloot me hierbij aan in bericht #2
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting In loondienst en zelfstandig ondernemer Inkomstenbelasting Frits Vrielink Belasting 2 9 december 2011 18:48
Eerst zzp'er, toen tijdelijk in dienst, nu weer zzp'er bij dezelfde opdrachtgever? ekerskes Belasting 2 22 november 2011 13:40
Geen ondernemer of zzp-er en niet in loondienst... Hoe zit het dan met verlonen? Rij Belasting 1 18 augustus 2009 16:02
Beginnen als ondernemer terwijl nog in loondienst? Paul L Freelancepraktijk starten 1 29 januari 2009 17:26
na 2 maanden freelancen wil ik wellicht weer in loondienst Zakaria Belasting 2 3 mei 2008 09:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon