Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2012, 23:35
animinimo animinimo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 1
Standaard Opstarten atelier

Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van een edelsmidatelier waar ik naast mijn vaste baan (36-uur) voor mezelf een of twee avonden in de week wil werken. Het leeuwendeel van mijn werk zal het maken van eigen series en collecties zijn, die ik natuurlijk ook wel wil verkopen.

Mijn vragen:

Is het verstandig om voor deze werkzaamheden een VAR-ROW aan te vragen of is het verstandiger om als zzp'er aan de slag te gaan

Kun je met een VAR-ROW gebruik maken van de 'tante agaath' rekening? En werkt deze regeling ook als tante agaath je echtgenote is?

Is het mogelijk om kosten (BTW gereedschap) gemaakt voor het opstarten te verekenen in de onderneming met een VAR?

Ik hoop dat een van jullie me wat meer kan vertellen en/of een beetje op gang wil helpen. Mocht ik helemaal op het verkeerde spoor zitten of zijn er andere opmerkingen of gedachte ik hoor het zeer graag.

Alvast bedankt voor je moeite en met groet!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2012, 01:29
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

zo dat zijn een rijtje vragen in de categorie hoe vaak kan je de plank misslaan.. Voor geen van de gestelde vragen heeft de VAR enige relevantie voor jou situatie

In tegenstelling tot wat veel mensen denken beoordeeld een VAR niet je ondernemerschap, maar of er sprake is van (verplicht) werknemerschap of niet.
Zelfs met een VAR WUO is het niet zeker dat je ondernemer bent voor de Inkomstenbelasting

1. een VAR verklaring heeft alleen zin als jij ingehuurd word door een andere ondernemer, als jij een webshop of een gewone winkel hebt is de VAR compleet nutteloos.

2.Je kunt hoogstwaarschijnlijk geen gebruik maken van de tante agaath regeling (tegenwoordig Regeling Durfkapitaal) omdat je met 2 avonden in de week vrijwel zeker niet aan het urencriterium voldoet (1225 uur per jaar werken voor je eigen bedrijf), het voldoen aan het urencriterium geeft recht op zelfstandigenaftrek, en het recht hebben van zelfstandigenaftrek is een voorwaarde in de regeling durfkapitaal

3. Voor de aftrek van btw op kosten is alleen relevant of je word aangemerkt alsOndernemer voor de btw , als jij word aangemerkt als btw ondernemer (wat redelijk waarschijnlijk is) dan kun je ook de btw op alle zakelijke kosten terugvragen, ook de kosten die gemaakt worden in de aanloopfase en hoewel er geen vaste periode is word als veilige periode 3 maanden voor de start aangehouden waarin je de btw op de kosten van de aanloopfase kan terugvragen zodra het btwnummer is toegekend (uiteraard alleen als er facturen met btw specificatie van zijn)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 januari 2012, 19:33
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Kijk eens op www.kvk.nl of er een seminar in de buurt is over het starten van je eigen bedrijf. Kost maar een paar tientjes en kan ontzettend verhelderend werken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 januari 2012, 13:19
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

En als je dan toch op zo'n seminar bent: vraag ze het hemd van het lijf.
Of maak gewoon een afspraak bij de kvk om jouw vragen te stellen.

Leuk dat je dit gaat doen!
Hou ons maar op de hoogte

PS.
Getrouwd met jouw tante???
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer gezocht (samenwerking) Opstarten "Get clients now"-groep in Amersfoort hanslb Marktplaats 3 29 maart 2010 15:33
Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak Jacqueline Belasting 6 7 december 2009 14:45
opstarten bedrijf als 17 jarige. jessimecoy Al die andere praktische dingen 5 12 november 2008 23:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon