Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 17 maart 2008, 11:06
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Motor op de zaak

Alfred, jij weet hier kennelijk het een en ander van. Tot nu toe heb ik er niet mee te maken gehad, want mijn auto staat niet op de zaak. Maar er gaat hier binnenkort een motor komen. Ik ga hier niet op rijden, maar mijn partner die ook hand- en spandiensten in mijn bedrijf verricht wel. Moet ik aantonen dat ik zelf ook een motorrijbewijs heb? En als de motor bij een particulier gekocht wordt, hoe zorg ik dan dat ik een nette factuur heb zodat ik de factuur correct in de boekhouding kan opnemen?
(kan ik bijv. voor die particulier een rekening maken t.a.v. mijn bedrijf?)
Heb jij hier advies over?
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 maart 2008, 23:48
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Motor op de zaak

...ik doe gewoon net alsof ik t weet

Als je een aankoop doet ben je altijd verplicht om op verzoek de fiscus een nota te overleggen. Betaal via bank dan staat het in ieder geval vast en laat particulier in kwestie gewoon een blanco a-4 opstellen met "factuur" gegevens en een paraaf. Psvr hoeft meneer/mevrouw P daar toch geen belasting over te betalen.

Wat jouw partner betreft, zoals jij de situatie schetst zou ik denken dat dat geen probleem hoeft te zijn. Want jouw onderneming stelt de motor gewoon beschikbaar. Ik denk wel dat je met je adviseur moet overleggen over de situatie want als de motor vrijwel alleen gebruikt wordt in prive zou het weer een probleem kunnen worden.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 maart 2008, 13:42
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: Motor op de zaak

Prive kilometers moeten afgerekend worden op basis van werkelijke kosten per kilometer, dus hoe meer je prive rijdt des te minder interresant wordt het. Maar wat is je voordeel als je hem particulier koopt want je kan geen belasting terug vragen over het aankoop bedrag?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 maart 2008, 22:12
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Motor op de zaak

Het gaat om het gebruik, als je de motor ook voldoende zakelijk gebruikt kun je als zzper alle kosten op de zaak opvoeren dat is een voordeel. Zelfs als je de BTW niet terugvraagt
Met citaat reageren
  #15  
Oud 19 maart 2008, 08:30
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: Motor op de zaak

En dan nog volhouden dat ze het niet leuker kunnen maken!!!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 15 mei 2008, 10:25
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Motor op de zaak

Een wat oudere topic naar boven gehaald .

Even een opsomming om te zien of ik dit goed begrijp indien je een motor zakelijk koopt:

- Geen bijtelling indien motor ook prive word gebruikt
- BTW aftrekbaar
- Alle kosten omtrent motor (kleding, helm, onderhoud, reparatie e.d.) vallen onder zakelijke kosten (dus BTW aftrekbaar)

Klopt het bovenstaande?
Bij mij komen de volgende vragen nog naar boven.

- Wat is de motor "voldoende" zakelijk gebruiken? Is er een bepaalde percentage die gehanteerd wordt?
- Kan je de motor dan ook als investering boeken zodat je in aanmerking komt voor investeringsaftrek?

Bedankt alvast!
DBA
Met citaat reageren
  #17  
Oud 23 september 2008, 15:31
janwillem janwillem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Berichten: 23
Standaard Re: Motor op de zaak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DBA Bekijk bericht
Een wat oudere topic naar boven gehaald .

Even een opsomming om te zien of ik dit goed begrijp indien je een motor zakelijk koopt:

- Geen bijtelling indien motor ook prive word gebruikt
- BTW aftrekbaar
- Alle kosten omtrent motor (kleding, helm, onderhoud, reparatie e.d.) vallen onder zakelijke kosten (dus BTW aftrekbaar)

Klopt het bovenstaande?
Bij mij komen de volgende vragen nog naar boven.

- Wat is de motor "voldoende" zakelijk gebruiken? Is er een bepaalde percentage die gehanteerd wordt?
- Kan je de motor dan ook als investering boeken zodat je in aanmerking komt voor investeringsaftrek?

Bedankt alvast!
DBA
Als alle hierboven genoemde kosten vallen onder zakelijke kosten geldt toch niet alleen BTW aftrekbaar maar ook (in mijn geval ZZP-er) dat je deze kosten als bedrijfskosten mag opvoeren en dus van de inkomstenbelasting mag aftrekken?

Is er geen probleem als je de motor alleen in de zomer gebruikt en in de natte getijden je prive auto tegen 0,19 euro km aftrek?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 24 september 2008, 11:06
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Re: Motor op de zaak

Inderdaad mogen alle onkosten worden aangemerkt als kosten en deze zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dit is ook van toepassing op motorkleding aangezien de belastingdienst zich bewust is van het feit dat men zonder motorkleding geen motor kan rijden. Het aanschaffen van een motor op de zaak kan dus in vele gevallen erg interessant zijn.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 24 september 2008, 11:09
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Re: Motor op de zaak

En het is inderdaad geen probleem je (privé)-auto te gebruiken in de winter en de motor in de zomer.
Sterker nog, ik zie geen enkele reden waarom je niet zowel een auto als een motor van de zaak kunt gebruiken. Ik ben dit momenteel aan het onderzoeken maar ik heb tot nog toe geen beperkingen kunnen vinden.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 24 september 2008, 12:01
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: Motor op de zaak

Ik heb een tijdje terug een aprilia shiver op de zaak gekocht, met nieuwe schubert s1 pro helm... gaat perfect! Binnenkort eens kijken voor een nieuw textiel pak, mijn huidige begint te lekken!
Totdat er gestrooit wordt blijf ik rijden, dan gaat hij de schuur in en pak ik de auto weer!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
motor

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bus (grijs kenteken) op de zaak japie Belasting 0 17 februari 2008 13:42
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 19:55
Koop auto v.d. zaak ontbonden Helga Al die andere praktische dingen 3 4 juli 2007 15:57
auto van de zaak...ik wil er van af :) Wil W Al die andere praktische dingen 5 30 juli 2006 22:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon