Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 december 2008, 19:48
TesterD TesterD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Berichten: 9
Standaard Tussenbureaus en de praktijken mbt de VAR...

Beste allen,

Stel een tussenbureau heeft een langdurige opdracht bij een klant. Zij zijn er van op de hoogte dat een zzp'er om legaal onder een VAR te kunnen werken, (o.a ja ja ik weet het!) meerdere opdrachtgevers per jaar moet hebben.

Om de zzp'er -ondanks dat deze op deze langdurige klus zit- toch meerdere opdrachtgevers per jaar te kunnen verschaffen bieden ze de volgende “dienst” aan:
- Een "Overeenkomst van opdracht" welke wordt opgesteld tussen de freelancer en het tussenbureau. (In deze "Overeenkomst van opdracht" wordt alleen de eindklant benoemd waar je je werkzaamheden gaat uitvoeren.) Verder is de overeenkomst dus puur als opdracht opgesteld. Dus geen arbeidsverhoudingen enz. enz.
- Het tussenbureau neemt de VAR en je legitimatiebewijs op in zijn administratie.
- Je factureert naar het bemiddelingsbureau en krijgt van hun uitbetaald.

Het tussenbureau beschikt over meerdere connecties, zodat je om de zoveel maanden je "Overeenkomst van opdracht" met een andere club kan aangaan en aan hun factureert en uitbetaald krijgt. (je blijft bij dezelfde klant). Zodoende zijn er voor de Belastingdienst meerdere opdrachtgevers.

Maar, is het tussenbureau –qua VARinzicht- wel echt mijn opdrachtgever? Dit lijkt me geen correcte constructie maar bijna iedereen schijnt zo te werken. Wie heeft er ervaring mee?
  #2  
Oud 19 december 2008, 22:06
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Tussenbureau's en de praktijken mbt de VAR...

Tsja, dit is een van de manieren waarop men met slechts 1 opdrachtgever toch een VAR-wuo hoopt waar te kunnen maken. Waarom zou je zelfstandig ondernemer zijn als je langdurig (meer dan een jaar) maar bij 1 opdrachtgever zit, los van of je deze nu pietje, klaasje en jantje noemt? Kun je toch op je vingers natellen dat zulke constructies puur bedoeld zijn als poging de fiscus te misleiden? Daar zijn ze niet bijzonder dol op en dat is nog zachtjes uitgedrukt.
Zorg dat je in alle andere opzichten wel ondernemer bent, de fiscus kijkt niet uitsluitend naar het aantal opdrachtgevers. Wil je als ondernemer gezien worden, gedraag je er dan naar.
  #3  
Oud 19 december 2008, 22:41
TesterD TesterD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Tussenbureau's en de praktijken mbt de VAR...

Dag Marjan, bedankt voor je antwoord.
Antwoord op je vraag: waarom zou je als freelancer langer dan 1 jaar bij dezelfde opdracht blijven?
Ik werk zelf in de ICT-branche. Het komt nooit voor dat er een opdracht 1jaar/3(opdrachtgevers)=4 maanden duurt.
Gemiddeld duurt een opdracht minstens 1 jaar. Als je goed bevalt kan de opdracht ook best 2 jaar duren!

Vaak volgt op bovenstaande de vraag: waarom wil je dan freelancen en ga je niet via payroll of detachering? Mijn antwoord: de vrijheid, uitdaging en goede verdiensten van freelancen gaan boven bovengenoemde vormen. En ja, ik vind het relaxed als ik ergens langer op een opdracht mag blijven. Dan doe ik het toch goed? Weer langer "zekerheid" en een mooi loon, prima, graag.

Als ik op het VAR formulier bij de vraag over het aantal opdrachtgevers dat ik verwacht te krijgen minder dan 3 invul krijg ik hoogstwaarschijnlijk niet de VAR-WUO. Dus kan ik niet aan de slag. Vul ik wel in dat ik meer dan 3 opdrachtgevers verwacht dan krijg ik hoogstwaarschijnlijk wel de VAR-WUO. Alleen klopt dan de situatie niet met de realiteit, wat niet mag.

Dat is de padstelling.
  #4  
Oud 20 december 2008, 00:15
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Tussenbureau's en de praktijken mbt de VAR...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TesterD Bekijk bericht

waarom wil je dan freelancen en ga je niet via payroll of detachering? Mijn antwoord: de vrijheid, uitdaging en goede verdiensten van freelancen gaan boven bovengenoemde vormen. En ja, ik vind het relaxed als ik ergens langer op een opdracht mag blijven. Dan doe ik het toch goed? Weer langer "zekerheid" en een mooi loon, prima, graag.
Ik vind dit nogal tegenstrijdig. Enerzijds de vrijheid willen maar tegelijk ook de zekerheid en een mooi loon. Ik zie hier eerlijk gezegd weinig kenmerken van ondernemerschap in en een VAR-Winst Uit Onderneming geeft nu juist iets weer van de risico's die je loopt c.q. bereid bent te nemen.
Wat jij beschrijft typeert naar mijn mening meer een payroll-achtige constructie of loondienst of resultaat uit overige werkzaamheden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TesterD Bekijk bericht
Als ik op het VAR formulier bij de vraag over het aantal opdrachtgevers dat ik verwacht te krijgen minder dan 3 invul krijg ik hoogstwaarschijnlijk niet de VAR-WUO. Dus kan ik niet aan de slag. Vul ik wel in dat ik meer dan 3 opdrachtgevers verwacht dan krijg ik hoogstwaarschijnlijk wel de VAR-WUO. Alleen klopt dan de situatie niet met de realiteit, wat niet mag.

Dat is de padstelling.
Niet zozeer een padstelling maar iets willen hebben terwijl je weet dat je (mogelijk) niet aan de voorwaarden voldoet. Overigens komt het vaker voor, naar ik hoor, dat ICT'ers met maar 1 opdrachtgever per jaar toch een VAR-wuo krijgen dus alle andere vragen op het VAR-formulier zijn wel degelijk ook relevant.
Ik denk dat je zelf een keus moet maken hierin: wil je een VAR-wuo, gedraag je dan als ondernemer. Wil je de zekerheid van langdurige contracten kies dan voor een andere constructie. Welke keus je ook maakt, een VAR-aanvraag bij voorbaat niet naar waarheid invullen is m.i. een verkeerde.
  #5  
Oud 20 december 2008, 00:38
TesterD TesterD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Tussenbureau's en de praktijken mbt de VAR...

Dag Marjan, ja dat gevoel van vrijheid maar toch wel langduriger opdrachten willen hebben, lijkt inderdaad erg tegenstrijdig. Ik ben het zeker met je eens.

Ik zie het ook meer zo als, wel verschillende opdrachten willen hebben, maar kan ik ergens lang blijven dan vindt ik dat ook super. Dus afwisseling korte opdrachten (in mijn geval zou dit minimaal 3 maanden zijn) maar ook de mogelijkheid op langere.

Wat je als 2de punt schrijft is, dat ik eens goed over de contructie moet nadenken. Ook eens. Ik heb dus inderdaad nog geen keuze gemaakt vandaar mijn vraag. Maar niet werken, volgens wat je hebt opgegeven middels de VAR is onverstandig, dat idee had ik ook.

Blijft nog wel bij mijn eerste vraag openstaan, dat de hierin geschetste situatie (dus om de zoveel tijd via een ander bureau aan het werk), een hele normale werkwijze schijnt te zijn. Hoe zien degenen die zo werken het, in relatie tot boven geschetste?
  #6  
Oud 20 december 2008, 18:21
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Tussenbureau's en de praktijken mbt de VAR...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TesterD Bekijk bericht
Als ik op het VAR formulier bij de vraag over het aantal opdrachtgevers dat ik verwacht te krijgen minder dan 3 invul krijg ik hoogstwaarschijnlijk niet de VAR-WUO. Dus kan ik niet aan de slag. Vul ik wel in dat ik meer dan 3 opdrachtgevers verwacht dan krijg ik hoogstwaarschijnlijk wel de VAR-WUO. Alleen klopt dan de situatie niet met de realiteit, wat niet mag.
De BD kijkt niet alleen naar het aantal opdrachtgevers dat je verwacht te hebben, maar ook naar andere kenmerken die erop kunnen wijzen dat je ondernemer bent. Zwaarwegend is in ieder geval de branche en je vak, in de IT zijn langlopende projecten eerder regel dan uitzondering en ik ken geen gevallen waarin de problemen heeft opgeleverd.

Lastig in deze kwestie is dat er niet ergens (de wet) precies staat wat de criteria zijn voor de BD om iemand als ondernemer aan te merken.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR en meerdere activiteiten DennisWillemse Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 18 juli 2008 15:17
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 11:22
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 14:11
Past dit onder 1 VAR? Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 31 mei 2007 16:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon