Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 september 2009, 13:00
Anneee Anneee is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2009
Berichten: 8
Standaard Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Over een paar weken verandert mijn fulltime contract bij een uitgeverij in een parttime contract: ik werk daar dan nog maar 2 dagen per week. De andere 3 dagen wil ik graag freelancen: vanuit huis voor een aantal uitgeverijen correctiewerk gaan verrichten. Dit wil ik doen totdat ik een andere (fulltime) baan gevonden heb. Ik ben dus ook druk bezig met solliciteren.

Ik verwacht dat mijn inkomsten niet meer dan 500-700 euro in de maand worden, en ben dus van plan om 'maar' 4 maanden te freelancen (of korter, want ik weet natuurlijk niet wanneer ik een nieuwe baan vind).
Omdat ik soms al naast mijn fulltime werk bijklus voor uitgeverijen (inkomsten van die klussen zijn gering - hooguit 500 euro per jaar!), heb ik al een VAR ROW. Klopt het dat je met een VAR ROW niet als ondernemer gezien wordt door de Belastingdienst en dus geen inkomstenbelasting hoeft te betalen?

Zodra ik 3 dagen in de week ga freelancen, weet ik dat ik voldoe aan de eisen om belasting af te staan aan de Belastingdienst. Ik weet dat ik een btw-nummer nodig heb om belasting te kunnen factureren en ik weet ook dat ik me moet inschrijven bij de KvK en Belastingdienst om dat nummer te krijgen.

Ik ben nu bezig met het formulier 'Voorbereiding Gemeenschappelijke Inschrijving'. Maar er is een aantal vragen waar ik niet goed uitkom:
1. Maak een schatting van uw omzet in een volledig kalenderjaar
2. Maak een schatting van winst/verlies in een volledig kalenderjaar
(Ik ga niet een heel kalenderjaar freelancen)
3. Als u in loondienst bent, wat is de datum van de eventuele beëindiging van de dienstbetrekking
(Wat zijn de gevolgen voor mij als ik daar eind december '09 in vul, de beëindiging van mijn parttime contract?)

Kort samengevat: waar ik eigenlijk vooral mee zit... het freelancewerk dat ik 3 dagen per week, naast mijn parttime contract, wil verrichten is voor mij tijdelijk: het is een oplossing om mijn salaris aan te vullen, en ik hou er dus weer mee op als ik weer een fulltime baan gevonden heb.

Hoe regel ik dat bij de KvK en Belastingdienst? Moet ik me dan wel inschrijven? Ik wil er dus ook weer mee kunnen stoppen, want op dit moment wil ik niet voor onbepaalde tijd een eigen onderneming starten.
Ik kom er niet uit, en hoop dat jullie (met meer ervaring!) mij hierin kunnen adviseren.

Groet,
Anne
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 september 2009, 13:15
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anneee Bekijk bericht
Ik ben nu bezig met het formulier 'Voorbereiding Gemeenschappelijke Inschrijving'. Maar er is een aantal vragen waar ik niet goed uitkom:
1. Maak een schatting van uw omzet in een volledig kalenderjaar
2. Maak een schatting van winst/verlies in een volledig kalenderjaar
(Ik ga niet een heel kalenderjaar freelancen)
3. Als u in loondienst bent, wat is de datum van de eventuele beëindiging van de uitkering
(Wat zijn de gevolgen voor mij als ik daar eind december '09 in vul, de beëindiging van mijn parttime contract?)

Kort samengevat: waar ik eigenlijk vooral mee zit... het freelancewerk dat ik 3 dagen per week, naast mijn parttime contract, wil verrichten is voor mij tijdelijk: het is een oplossing om mijn salaris aan te vullen, en ik hou er dus weer mee op als ik weer een fulltime baan gevonden heb.

Hoe regel ik dat bij de KvK en Belastingdienst? Moet ik me dan wel inschrijven? Ik wil er dus ook weer mee kunnen stoppen, want op dit moment wil ik niet voor onbepaalde tijd een eigen onderneming starten.
Ik kom er niet uit, en hoop dat jullie (met meer ervaring!) mij hierin kunnen adviseren.

Groet,
Anne
Hoi,

1. De schatting van jouw omzet over een heel kalender jaar gezien zal dus in jouw geval gaan over wat je in die 4 maanden verdient (+ eventuele andere klusjes die je nog verwacht) Dit is een schatting en is verder niet heel erg belangrijk dat dit perfect is ingevuld.
2. Zie bovenstaand.
3. Jouw uitkering stopt niet. Jij gaat enkel minder verdienen (lijkt mij zo :P )

Mijn advies: Gewoon inschrijven bij de KVK en Belastingdienst (kost je slechts 50 euro (max.) per jaar. Heeft verder weinig nadelen, behalve dat je een administratie bij moet houden. En je kunt je ten alle tijden weer laten uitschrijven.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 september 2009, 13:20
Anneee Anneee is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Hoi Ruben,

Dank je wel voor je antwoord. Ik schreef 'uitkering' maar bedoelde 'dienstverband' (schuin gelezen op het formulier, dus ik heb van twee vragen 1 vraag gemaakt ).

Over dat uitschrijven: gaat dat echt zo makkelijk? Wat me namelijk vooral dwars zit nu, is dat ik geen zin heb om aan mijn onderneming vast te zitten en belastingtechnisch ingewikkeld te moeten doen, terwijl ik er op dat moment niets meer mee doe.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 september 2009, 13:22
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Ik heb een poosje een pauze ingelast met mijn bedrijf een jaar terug. En dat is gewoon een kwestie van nulletjes invullen op je aangifte formulier, en je bent weer klaar. Maar daarnaast kun je gewoon de KVK bellen en je inschrijving beëindigen.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 september 2009, 13:25
Anneee Anneee is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Oké, dank!

Nog iets: het afgelopen jaar heb ik al een paar correctieklussen gedaan (3 in totaal). Ik wist toen nog niet dat ik dit vanaf september meerdere dagen per week wilde gaan doen en heb me toen dus nog niet ingeschreven bij de KvK. Ik heb toen natuurlijk ook geen belasting gefactureerd.
Gaat het problemen geven als ik me nu inschrijf terwijl ik dus dit jaar al 3 klussen gedaan heb?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 september 2009, 13:59
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Daar heb je op zich niks meer mee te doen denk ik. Die heb jij namelijk of zwart gedaan of gewoon opgegeven bij "inkomsten uit overige werkzaamheden". Hoe dan ook, hoef je niks meer mee te doen.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 september 2009, 16:46
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Hoe dan ook zou ik me als ik jou was gewoon inschrijven, het is niet veel werk om te doen en bied tal van voordelen. ook omdat je aangeeft dat je al deels bezig bent (geweest).
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 oktober 2009, 11:40
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Tijdelijk 3 dagen per week freelancen: inschrijving KvK/Belastingdienst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anneee Bekijk bericht
Klopt het dat je met een VAR ROW niet als ondernemer gezien wordt door de Belastingdienst
Ja.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anneee Bekijk bericht
en dus geen inkomstenbelasting hoeft te betalen?
Nee!!! Er bestaat niet zoiets als belastingvrij geld verdienen. De enige situatie dat je geen belasting hoeft te betalen is, als je niets hebt verdiend. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je kosten hoger zijn dan je inkomsten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
1. De schatting van jouw omzet over een heel kalender jaar gezien zal dus in jouw geval gaan over wat je in die 4 maanden verdient (+ eventuele andere klusjes die je nog verwacht) Dit is een schatting en is verder niet heel erg belangrijk dat dit perfect is ingevuld.
2. Zie bovenstaand.
Ik zou de situatie 'pro rata' inschatten voor een heel kalenderjaar. Wie zegt dat je na/binnen 4 maanden een nieuwe baan hebt? Ik hoop het voor je, als dat is wat je graag wilt. Maar in deze tijd is niets zeker. Wie zegt trouwens dat je, na een tijdje voor jezelf bezig te zijn geweest, nog wel een fulltime baan wilt?

De reden dat deze vraag gesteld wordt, is om in te kunnen schatten of je beroeps- of hobbymatig aan de slag gaat. Als je dus lage bedragen opgeeft omdat je nu denkt maar heel kort bezig te zullen zijn, kan de Belastingdienst wel eens tot de conclusie komen dat je hobbymatig bezig bent. Als je daar geen probleem mee hebt, is daar natuurlijk helemaal niets mis mee. Naast de grootte van de omzet zijn er nog andere criteria die bepalen of je gezien wordt als ondernemer voor de IB of niet.

De 'uitkomst' voor de IB zegt overigens niets over het feit of je wel of niet een BTW-nummer krijgt. Voor elke belastingsoort (IB, OB, MRB) worden aparte criteria gehanteerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
En dat is gewoon een kwestie van nulletjes invullen op je aangifte formulier, en je bent weer klaar. Maar daarnaast kun je gewoon de KVK bellen en je inschrijving beëindigen.
Je blijft 'uitgenodigd worden tot het doen van aangifte' tot het moment dat de Belastingdienst o.b.v. je aangifte tot de conclusie komt dat je geen ondernemer meer bent. Dit zal gebeuren als je een aantal jaar (!) alleen maar loondienstinkomsten opgeeft op je aangifte.

Als je in het verleden al hier en daar een losse klus hebt gedaan, bestaat de kans dat je dat in de toekomst zult blijven doen. Persoonlijk zou ik dan m'n inschrijving bij de KvK handhaven - kost maar een paar tientjes per jaar.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon