Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 januari 2007, 19:19
Jarno
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Zaken met het buitenland

Hallo,

Ik wil graag een eigen onderneming starten, Ik blijf daarnaast in deeltijd dienstverband werken bij mijn huidige werkgever. Ik heb momenteel al een klant die graag met mij zaken wil doen. Alleen vraag ik me af of ik belasting moet betalen over mijn diensten anders dan inkomsten belasting. Ik schrijf sofware voor een bedrijf in Canada en in Frankerijk. Nu heb ik begrepen dat ik geen belasting hoef te heffen over deze dienst aangezien het hiergaat om zaken met het buitenland. Nu weet ik niet hoe dit precies zit met Frankerijk aangezien het hier om een EU land gaat. Kan iemand me misschien hier antwoord op kunnen geven?

Alvast Bedankt.

Groeten,

Jarno
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 januari 2007, 19:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zaken met het buitenland

Naast inkomstenbelasting heb je te maken met omzetbelasting (btw). Die moet je bij verkopen niet betalen, maar wel: heffen op de factuur, incasseren, administreren, aangeven en afdragen. Je betaalt btw op inkopen en die kun je terugvragen. Saldo: 0.

Als je software levert via internet dan valt dat denk ik onder de speciale regels voor elektronische dienstverlening.

BTW en buitenland is vaak lastiger dan het lijkt, vanwege de vele speciale regels en uitzonderingen daarop. Check je conclusie bij de belastingtelefoon voor ondernemers en/of accountant/fiscaal adviseur.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 januari 2007, 21:10
Jarno
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zaken met het buitenland

Hallo Rene,

Bedankt voor je reacktie, en de door verwijzing naar een interesant artikel cq wetgeving.

Dus even voor de goede orde. Ik betaal in precipe alleen inkomstenbelasting als ik lever aan een EU lidstaat niet zijnde Nederland. De afnemer betaald de BTW die in zijn land geldt. Ik hoef dus alleen op de factuur de kostprijs (b.v. manuren) in rekening te brengen? Dit klinkt misschien ook wel logische, maar ik wil het gewoon zeker weten dat ik zometeen niet mezelf in de vingers snij omdat ik het over het hoofd heb gezien.

M.v.g

Jarno
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Met de juiste toon op het internet! Verwijderd account Marktplaats 0 4 november 2006 23:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon