Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 april 2010, 23:32
Polona Polona is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2010
Berichten: 26
Red face Wanneer beginnen

Beste mensen,

Ik ben 3 jaar geleden in Nederland gekomen met een diploma van grafische technologieën. Ik werk nu 8uur per week in een (kunst)drukkerij (loondienst), 5 uur per week in een bioscoop als operateur (loondienst) en daarnaast heb ik nog twee bedrijven waar ik een paar keer per jaar ingehuurd ben voor bijvoorbeeld film festivals. De laatste doe ik via payroll (Tentoo).

Nu kreeg ik twee maanden geleden direct van een festival een opdracht waarvoor ik een particulier factuur heb gemaakt (en ga dat bij aangifte onder overige werkzaamheden vermelden). Ik heb de factuur zonder btw berekent met een opmerking dat het om een particulier gaat en dat er daarom geen btw berekend is. Is dat OK?

De bedrijven waar ik via Tentoo werk zouden mij best via factuur willen betalen onder voorwaarde dat ik een VAR WUO heb. Daarom ben ik nu begonnen te denken (aangezien ik ook soms zelf opdrachten kan vinden) dat ik misschien toch aan de voorwaarden voldoe en dat het misschien best fijn zou zijn meer zelfstandig te werken.

Ik vraag me af of ik in aanmerking voor VAR WUO kom voor 2010 of is het beter te wachten en alles voor 2011 voorbereiden?

Stel dat ik visitekaartjes maak, maak een website, me met 1. juni bij de Kvk inschrijf en daarna een VAR aanvraag (of kan ik beter voor de zekerheid eerst een VAR aanvragen en dan pas actie bij Kvk):
Ik zou VAR aanvragen voor "dienstverlenging in visuele technieken". Is dat een ok beschrijving of is het te breed?

Ik verwacht dat ik tot het eind van het jaar 3 opdrachtgevers heb (waarvan één mijn ex-werkgever bij de drukkerij en de twee bedrijven waar ik eerder via Payroll heb gewerkt plus misschien wat klusjes erbij). In de bioscoop blijf ik nog in loondienst, is niet zo veel, maar toch een tikje zekerheid.

Ik zou zo ongeveer 500 declarabele uren maken, ongeveer 9000€ komt dus binnen met facturen. Kosten wil ik dit jaar nog zo klein mogelijk houden: 2e privé rekening, etc.., alleen wil ik graag een goede computer kopen voor het afspelen van video wat een van mijn diensten word (maar waarschijnlijk pas volgend jaar).
Ik kom niet in aanmerking voor zelfstandigen aftrek, dat snap ik goed, maar is het wel mogelijk dat ik als ondernemer gezien ben?

Hier een vraag: als ik geen VAR WUO krijg, maar WAR ROW, ben ik dan nog steeds btw plichtig en kan ik btw kosten berekenen en computer als inventarisering berekenen?
Als ik en VAR ROW krijg, zou ik dan aan dat festival van een maand geleden ook BTW in rekening moeten brengen?

Zoietssss,
ik graag wat tips van jullie,
met vriendelijke groeten,
Polona
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2010, 10:42
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wanneer beginnen

Hi Polona,

welkom hier op Lancelots!

Je hebt het goed aangepakt met die factuur en als ik het even helemaal lees zou ik me gewoon inschrijven en dit naast je payrolling/vaste job doen.

Ik zit helaas niet zo goed in de VAR en VAR-WUO en wat betreft die uren (500) moet je helaas ook even wachten op iemand die daar meer zicht op heeft.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2010, 21:33
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Wanneer beginnen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polona Bekijk bericht
Ik verwacht dat ik tot het eind van het jaar 3 opdrachtgevers heb (waarvan één mijn ex-werkgever bij de drukkerij en de twee bedrijven waar ik eerder via Payroll heb gewerkt plus misschien wat klusjes erbij).
Of je met 3 opdrachtgevers redt is erg afhankelijk van de branche waarin je opereert.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polona Bekijk bericht
Hier een vraag: als ik geen VAR WUO krijg, maar WAR ROW, ben ik dan nog steeds btw plichtig en kan ik btw kosten berekenen en computer als inventarisering berekenen?
VAR verklaring heeft niets te maken met btw-regeling. Volgens de btw-regeling ben je een ondernemer als je regelmatig werkzaamheden uitoefent die met btw belast zijn. Maar omdat je een kleine ondernemer bent, kun je indien gewenst een schriftelijke aanvraag indienen voor het verkrijgen van administratieve ontheffing. Indien je aanvraag goedgekeurd wordt, hoef je geen btw-administratie bij te houden en je mag geen btw op je facturen vermelden.

Computer kun je tot je inventaris berekenen zelfs als je geen VAR WUO hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polona Bekijk bericht
Als ik en VAR ROW krijg, zou ik dan aan dat festival van een maand geleden ook BTW in rekening moeten brengen
Als dit een van de eerste keren is dat je als particulier een freelance opdracht hebt uitgevoerd, was je geen ondernemer voor de BTW en hoefde je geen btw in rekening te brengen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 april 2010, 12:17
Polona Polona is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2010
Berichten: 26
Thumbs up Re: Wanneer beginnen

Hoi allemaal,
ik heb me gisteren bij de Kvk ingeschreven en meteen een domain geregistreerd: www.screentechniques.nl. Er komt binnenkort een leuk website met alle info.
Nu nog even wachten op de brief van de belastingdienst.
I'll keep you posted.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 april 2010, 14:25
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Wanneer beginnen

Gefeliciteerd!


Nermin
www.ns-accountacy.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
beginnen, BTW, var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een eigen service dienst beginnen. siemper Freelancepraktijk starten 13 25 maart 2010 20:01
Beginnen met kleine onderneming xyenz Freelancepraktijk starten 5 7 december 2008 23:54
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon