Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 april 2010, 20:14
markv markv is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 1
Standaard Studenten als Freelancers (voor het geven van bijles/huiswerkbegeleiding) ? graag hulp!

Beste Forumleden,

Allereerst zal ik mij zelf voorstellen. Ik ben Mark 19 jaar en student aan een Nederlandse Universiteit.

Onlangs ben ik met een aantal vrienden op het idee gekomen om tegen een aantrekkelijk tarief bijles/huiswerkbegeleiding te gaan verzorgen voor middelbare scholieren. Het feit wil dat het nogal serieus wordt en we dus besloten hebben om een onderneming op te richten en ook graag namens de onderneming andere studenten willen inzetten om de dienst te verzorgen.

Nu het probleem, met het in dienst nemen van personeel komen er allerlei ongewenst kosten en administratie onze kant op waar wij niet op zitten te wachten, toch zouden we graag andere studenten in willen zetten om voor ons deze bijles te geven, dit tegen een uurtarief.

Na wat research bleek dat een freelance overeenkomst aangaan met deze studenten het gunstigst is. Enerzijds scheelt het ons in kosten (premie's etc) & administratie en krijgt de student direct zijn netto-loon (zonder een teruggaafbiljet van de belastingdienst in te vullen). Dit lijkt dus een win-win situatie.

Nu de vraag, is het zomaar mogelijk om als VOF een freelanceovereenkomst te sluiten met deze studenten en ze dus betaald worden naar een uurtarief voor de verrichte werkzaamheden en de student zelf verantwoordelijk is voor zijn belasting ? Neem hierbij in overweging dat het gaat om relatief kleine bedragen (+- €300) een echte bij-baan voor deze studenten dus.

Belastingtechnisch gezien zal de student de inkomsten hiervan dus opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden, en zal uiteindelijk niks hoeven afdragen ivm met de algemene korting.

Nu heb ik dit allemaal mooi uitgedacht en lijkt het mij mogelijk echter twijfel ik of het wel mogelijk is zomaar een freelanceovereenkomst te sluiten? stelt de belastingdienst hier geen eisen aan, kan dit worden gezien als bijklussen voor de studenten ?

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen,

Alvast bedankt,

Mark
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 april 2010, 22:08
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Studenten als Freelancers (voor het geven van bijles/huiswerkbegeleiding) ? graag hulp!

Hallo markv,
welkom op het forum.
Het is wel mogelijk om als VOF een freelanceovereenkomst te sluiten met studenten.

Pas echter op: wanneer de feitelijke verhouding overeen zou komen met een arbeidsovereenkomst, zal de fiscus er van uitgaan dat er sprake is van een 'fictieve dienstbetrekking'. Dit kan vervelende consequenties voor je hebben omdat je achteraf aangesproken wordt voor afdracht van sociale premies en loonbelasting.

Het belangrijkste punt waarop een 'Freelance-overeenkomst' afwijkt van een arbeidsovereenkomst is het feit dat er geen sprake is van ondergeschiktheid; een gezagsverhouding ontbreekt. Het staat de freelancer ( binnen zekere grenzen ) vrij zelf te bepalen hoe hij zijn werk zal verrichten, waar hij dit doet en wanneer. Wel zal de freelancer rekening houden met de wensen van zijn opdrachtgever.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.
mvg,
Nermin
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon