Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 april 2010, 14:18
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Noot vooraf: De belastingwereld is voor mij vrij nieuw als starter zijnde.

Ik werk vanuit huis, en ben van plan om een keer een nieuwe computer aan te schaffen voor het websitewerk. De situatie wordt dat 1 nieuwe vaste PC op het kantoortje en een laptop die we privé gebruiken. De PC wordt aangeschaft met het doel mijn werk gemakkelijker te maken (met de laptop loop ik nog weleens tegen grenzen aan), maar er zullen ongetwijfeld momenten zijn dat er privézaken op gebeuren. De vraag is nu: kan ik de PC op naam van het bedrijf aanschaffen of moet er (een deel?) op eigen naam? En als er een verdeling plaatsvindt, hoe moet ik dat dan met de rekening doen en hoe zit het met afschrijving?

Ik heb weleens gehoord dat je het 50/50 kan doen, maar dat lijkt me niet echt reëel gezien het verwachte gebruikspatroon.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2010, 17:16
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

En wat is je verwachting qua patroon zakenlijk/prive ongeveer als je aangeeft dat 50/50 niet reeel is ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2010, 21:56
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerB Bekijk bericht
Noot vooraf:
Ik heb weleens gehoord dat je het 50/50 kan doen, maar dat lijkt me niet echt reëel gezien het verwachte gebruikspatroon.

Apparatuur en instrumenten die tot het ondernemingsvermogen behoren kunt u 100% als kosten opvoeren (activeren en over 3 jaar afschrijven / versneld afschrijven mag).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 april 2010, 10:30
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
En wat is je verwachting qua patroon zakenlijk/prive ongeveer als je aangeeft dat 50/50 niet reeel is ?
Eerder 90/10 denk ik. Over het algemeen zitten we beneden met de laptop op de bank omdat dit wat gezelliger is dan je "opsluiten" in het kantoor. En qua dagelijks gebruik (internetten, mailen, etc) voldoet de laptop prima, dus dat blijft gewoon zo. Maar het zal ongetwijfeld voorkomen dat er een backup van A naar B gaat, of als je toch op het kantoor bent voor wat dan ook je even die computer gebruikt, en niet te vergeten: even wat uitprinten. Gebeurt sporadisch voor privé, maar toch.
(terzijde: de printer is gekocht voordat ik met freelancen begon en is dus officieel privébezit, ook al wordt het meer zakelijk gebruikt)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NSIFS Bekijk bericht
Apparatuur en instrumenten die tot het ondernemingsvermogen behoren kunt u 100% als kosten opvoeren (activeren en over 3 jaar afschrijven / versneld afschrijven mag).
Begrijp ik goed dat het dus niet uitmaakt dat ik het ook privé zal gaan gebruiken?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 april 2010, 11:03
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Bij 90/10 of nog meer doen de meesten de gehele aankoop en kosten zakenlijk. Ik heb een hogere ratio en heb de apparatuur zakenlijk aangeschaft.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 april 2010, 11:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerB Bekijk bericht
Begrijp ik goed dat het dus niet uitmaakt dat ik het ook privé zal gaan gebruiken?
Nee, NSIFS gaat hier een beetje te kort door de bocht, vind ik.

Citaat:
Het komt voor dat bepaalde kosten naast een zakelijk karakter ook een persoonlijk karakter hebben (gemengde kosten), bijvoorbeeld doordat uzelf of een ander er als privépersoon voordeel van heeft. Van deze kosten is uitsluitend het zakelijke deel aftrekbaar.
Bron: Belastingdienst.

In theorie moet je dus elk privégebruik van ondernemingsspullen in je boekhouding compenseren. In de praktijk kun je je afvragen hoe ver je daarmee moet gaan. Een timmerman die een hamer van de zaak gebruikt om een spijkertje in zijn woning in te slaan, zal dat echt niet gaan administreren als privégebruik van de hamer. Dat snapt de belastingdienst ook wel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 april 2010, 22:14
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nee, NSIFS gaat hier een beetje te kort door de bocht, vind ik.
Rene

bedankt voor de correctie. Ik ben inderdaad te kort door de bocht geweest. Ik had eigenlijk de volgende moeten zeggen:

Apparatuur of instrumenten (computers, fax-apparatuur, schrijf- en rekenmachines, geluidsapparatuur en muziekinstrumenten): aftrek van de kosten hiervan (aanschaf, huur, onderhoud) is niet mogelijk als de zaken niet tot het ondernemingsvermogen behoren. Het maakt niet uit of ze in de onderneming worden gebruikt.

DUS: computer niet privé maar op naam van het bedrijf aanschaffen.

Apparatuur en instrumenten die tot het ondernemingsvermogen behoren kunt u 100% als kosten opvoeren (activeren en over 3 jaar afschrijven / versneld afschrijven mag), mits de computer ten minste voor 90% zakelijk wordt gebruik.

Anders moet je de kosten jaarlijks corrigeren voor privé gebruik.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 april 2010, 22:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NSIFS Bekijk bericht
(activeren en over 3 jaar afschrijven / versneld afschrijven mag
Ik heb ook nog wel een correctie / aanvulling indien geen gebruik gemaakt word van de regeling voor versneld afschrjiven voor starters of de tijdelijke regeling voor versneld afschrijven voor 2009 en 2010. waarbij je onder voorwaarden dus zelf bepaald hoeveel je afschrijft

Dan is de minimale afschrijftermijn voor bedrijfsmiddelen 5 jaar (20%) en niet 3 jaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uit link naar belastingdienst
Let op!
Met ingang van 1 januari 2007 is het afschrijvingspercentage op bedrijfsmiddelen gewijzigd. De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 april 2010, 12:56
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Bedankt allen. Zoals ik het begrijp is het gezien het verwachte gebruik (90/10) mogelijk het geheel op de naam van het bedrijf te zetten.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 april 2010, 11:12
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Aanschaf PC op bedrijfsnaam of niet?

Ik heb nog 1 aanvulling als je zakelijke investeringen doet heb je ook nog investeringsaftrek je moet hiervoor wel boven een grens per jaar uitkomen.

Het kan daarom goed zijn om investeringen te clusteren in een boekjaar
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, afschrijven


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon