Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 november 2007, 22:15
LisaR LisaR is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2007
Berichten: 2
Question Betaling van een freelancer?

Na wat zoeken hier in het forum en via Google heb ik geen concrete antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Mijn excuses als een soortgelijke vraag al reeds door iemand hier al is beantwoord. Ik kon het niet vinden.

Mijn situatie
Een kennis van mij heeft een eigen bedrijf waar ik af en toe meehelp. Dit van variëren van 2 uur per maand to 40 uur per maand. Dit doe ik vrijwillig en hij geeft aan dat hij mij graag wilt betalen voor mijn werkzaamheden.

Het is niet mogelijk om als vrijwilliger te betalen omdat hij een bedrijf is met winstoogmerk. Wij hebben uitgezocht wat de mogelijkheden zijn om mij voor 2 tot 40 uur per maand in dienst te nemen, maar dit is geen optie.

Aangezien ik mijn diensten ook aan derden wil gaan bieden (eventueel via zijn bedrijf) zie ik mijzelf als een freelancer. Ik voldoe niet aan de urencriteria en wens ook niet meer dan 8 uur per week bezig te zijn met mijn werkzaamheden.

Wat zijn de mogelijkheden voor een bedrijf om mij als freelancer te betalen, waarbij het voor ons beide belastingtechnisch en kosttechnisch een win-win situatie ontstaat?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 november 2007, 22:22
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Betaling van een freelancer?

Je kunt gewoon een eenmanszaak oprichten, inschrijven bij KvK en een BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst. Je inkomsten geef je op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Je kosten tref je af. Het urencriterium houdt in dat je geen recht hebt op aftrek (starters/ondernemers/MKB-aftrek enz), maar dat maakt verder niet uit.
Waar je wel op moet letten: als je vriend de enige is voor wie je werkt, wordt er uitgegaan van (een fictieve) dienstbetrekking en moet hij (achteraf) loonheffing toepassen en premies afdragen. Als je ervoor zorgt dat je minimaal 3 opdrachtgevers hebt per jaar, is er niets aan de hand.
Een VAR aanvragen heeft weinig zin, je zou een VAR Resultaat uit overige werkzaamheden (VAR-ROW) krijgen, deze biedt geen garantie aan de opdrachtgever tegen naheffingen of boetes.
Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 november 2007, 22:32
LisaR LisaR is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Betaling van een freelancer?

Bedankt voor je snelle reactie.

Het lukt mij wel om 3 opdrachtgevers te vinden. Stel dat ik dat doe en over 3 jaar besluit om toch fullt-time te gaan ondernemen. Heb ik dan alsnog recht op een starters / ondernemers aftrek of ziet de belastingdienst mijn bedrijf niet meer als een jongeonderneming.

Stel dat het niet mij lukt op 3 opdrachtgevers te vinden. Zijn er alternatieven om toch als freelancer te kunnen werken zonder dat ik ingeschreven sta als ondernemer bij de KvK en belastingdienst?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 november 2007, 09:38
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Betaling van een freelancer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LisaR Bekijk bericht
Bedankt voor je snelle reactie.

Stel dat ik dat doe en over 3 jaar besluit om toch fullt-time te gaan ondernemen. Heb ik dan alsnog recht op een starters / ondernemers aftrek of ziet de belastingdienst mijn bedrijf niet meer als een jongeonderneming.

zie info Belastingdienst:

Ondernemersaftrek

Om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek, moet u door de Belastingdienst als ondernemer worden beschouwd. De ondernemersaftrek is het bedrag dat wordt afgetrokken van de winst, na een eventuele toevoeging aan de oudedagsreserve, en bestaat uit de volgende onderdelen:
  • de zelfstandigenaftrek en startersaftrek;
  • de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk;
  • de meewerkaftrek;
  • de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid;
  • de stakingsaftrek;
Nieuw onderdeel is de MKB-vrijstelling.
Eerst wordt ingegaan op het urencriterium. Om in aanmerking te komen voor de oudedagsreserve, de zelfstandigen-, starters- en meewerkaftrek en de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, moet u voldoen aan het urencriterium. Dit geldt ook voor de MKB-vrijstelling. Voor de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid moet u voldoen aan het verlaagde urencriterium.

Zelfstandigenaftrek

De zelfstandigenaftrek is een aftrekpost bij de berekening van uw winst. Voor de zelfstandigenaftrek moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • U drijft de onderneming feitelijk zelf (of samen met anderen).
  • U voldoet aan het urencriterium.
Startersaftrek

Als startende ondernemer kunt u aanspraak maken op een verhoging van de zelfstandigenaftrek. U kunt over 2007 een extra bedrag van € 2.019 aftrekken als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • U heeft in 2007 recht op zelfstandigenaftrek;
  • U heeft in de jaren 2002 tot en met 2006 maximaal tweemaal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek;
  • U heeft in de jaren 2002 tot en met 2006 minimaal 1 jaar geen onderneming gehad.
Stel dat het niet mij lukt op 3 opdrachtgevers te vinden. Zijn er alternatieven om toch als freelancer te kunnen werken zonder dat ik ingeschreven sta als ondernemer bij de KvK en belastingdienst?
Niet als freelancer denk ik. Je kunt via een uitzend/detacheringsbureau ingehuurd worden, je ontvangt gewoon loon, maar je bent geen ondernemer.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 november 2007, 10:04
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Betaling van een freelancer?

Lees dit even:

http://www.belastingdienst.nl/partic...te2006-69.html

Je hebt recht op startersaftrek gedurende 3 jaar over de eerste 5 jaar dat je ondernemer bent. Het is dus even de vraag of je ondernemer bent voor de omzetbelasting. Meer hierover:

http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P12_1665
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 november 2007, 08:56
harald harald is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 19
Standaard Re: Betaling van een freelancer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LisaR Bekijk bericht
Zijn er alternatieven om toch als freelancer te kunnen werken zonder dat ik ingeschreven sta als ondernemer bij de KvK en belastingdienst?
Ik heb in het verleden ook wel eens een opdracht gedaan zonder ingeschreven te zijn bij de KvK. Wel had ik een VAR aangevraagd. Volgens mij hoef je niet perse bij de KvK te zijn ingeschreven als je af en toe eens wat werk doet voor een bedrijf. Het wordt naar mijn mening pas interessant om je in te schrijven bij de KvK als je genoeg kosten maakt die je kunt aftrekken.
Misschien schiet ik te veel uit de heup hoor, ik ben ook (nog) geen ZZP-er
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 november 2007, 10:26
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betaling van een freelancer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harald Bekijk bericht
Ik heb in het verleden ook wel eens een opdracht gedaan zonder ingeschreven te zijn bij de KvK. Wel had ik een VAR aangevraagd. Volgens mij hoef je niet perse bij de KvK te zijn ingeschreven als je af en toe eens wat werk doet voor een bedrijf. Het wordt naar mijn mening pas interessant om je in te schrijven bij de KvK als je genoeg kosten maakt die je kunt aftrekken.
Misschien schiet ik te veel uit de heup hoor, ik ben ook (nog) geen ZZP-er
Ben ik het niet mee eens. Een inschrijving bij de KvK heeft maar weinig te maken met kosten die je kunt aftrekken. Daarnaast wekt een inschrijving vaak wel meer vertrouwen. Wil je niet echt actief als onderneming aan de gang en hoef je je dus niet te profileren als bedrijf, dan maakt het misschien niet uit, maar voor een beetje een serieus bedrijf is een KvK inschrijving wel een minimale vereiste.
Het is inderdaad (nog) niet verplicht, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom juist de KvK inschrijving vaak een vraagstuk is. Het kost relatief weinig en het levert je wel voordelen op. Niet alleen in het benaderen van klanten, maar bijvoorbeeld ook voor iets eenvoudigs als het aanvragen van een klantenpas voor de Makro.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 december 2007, 14:24
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Betaling van een freelancer?

Waarom huurt je vriend je niet in via een uitzendbureau op basis van 0-uren?

Is waarschijnlijk voor nu de makkelijkste en veiligste oplossing! Urenbriefje naar wens invullen en klaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Stilstand of ontwikkeling? erix Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 22 11 juli 2007 20:22
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon