Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 november 2008, 17:25
Harry Harry is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 november 2008
Berichten: 4
Standaard Resultaat op beleggingen

Hallo,

I heb een tweetal vragen, die mij als starter nog vraagtekens oproepen. Allereerst vroeg ik me af of een eenmanszaak die een VAR-WUO heeft ook resultaat op beleggingsopbrengsten moet optellen bij mijn fiscale winst en vervolgens belast is in box 1, of dat het toegenomen/afgenomen vermogen onderworpen is aan de vermogensrendementheffing in box 3. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.

Ten tweede vroeg ik me af of lunchkosten ook tot de categorie zakelunches vallen, warvan het mogelijk is om 73,5% af te trekken. Ik werk namelijk gedurende 4 maanden bij een opdrachtgever, waar ik dagelijks zelf voor de lunch dien te zorgen.
Ik hoor het graag.

groet,
Harry
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 november 2008, 18:33
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Resultaat op beleggingen

Hi Harry,

Zie beneden mijn opmerkingen.

Succes,
Michel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
Hallo,

I heb een tweetal vragen, die mij als starter nog vraagtekens oproepen. Allereerst vroeg ik me af of een eenmanszaak die een VAR-WUO heeft ook resultaat op beleggingsopbrengsten moet optellen bij mijn fiscale winst en vervolgens belast is in box 1, of dat het toegenomen/afgenomen vermogen onderworpen is aan de vermogensrendementheffing in box 3. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.
bij mij persoonlijk precies dezelfde situatie. Doe je wel goed overigens dat je beleggingswinst hebt in deze tijden, maar dat terzijde! ;-)

Beleggingen vallen onder box 3, of dat zakelijke beleggingen zijn of prive beleggingen maakt in dit geval niet uit. Anders zou het zijn wanneer jouw core business beleggen is of wanneer je belegt met tijdelijke overtollige liquiditeit, waardoor je vervolgens belegd om zodoende toekomstige zakelijke investeringen te doen, maar dat is niet aan de orde in deze casus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
Ten tweede vroeg ik me af of lunchkosten ook tot de categorie zakelunches vallen, warvan het mogelijk is om 73,5% af te trekken. Ik werk namelijk gedurende 4 maanden bij een opdrachtgever, waar ik dagelijks zelf voor de lunch dien te zorgen.
Ik hoor het graag.

groet,
Harry
wat bedoel je met 73,5% aftrekken? maar in dit geval mag je helaas geen lunchkosten aftrekken aangezien het "een in een prive situatie gekochte lunch is die bovendien ook niet bijdraagt aan zakelijk belang"
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 00:55
IB 2007 met loondienst en 3 maanden freelancen: resultaat uit overige werkzaamheden of winst? MDJ Belasting 8 24 maart 2008 22:09
Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming? Denise Belasting 7 28 november 2007 11:21
Kosten aftrekken bij "Resultaat uit overige werkzaamheden"? Jack Administratie 11 6 augustus 2007 14:26
Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'? Pellie Freelancepraktijk starten 4 31 mei 2007 13:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon